Hej alla...

Jag & sambon sitter i slutfasen av beslutandet om nybygge eller inte och behöver hjälp på traven att fatta ett beslut.

Vi har fått ett löfte om Kreditiv & lån på 2 800 000:- (men skickar nog in minst 200 000 kontant)
Inkomster på 450 000:-

Kalkylen säger en boendekostnad på ca. 10500 - 14500 (beroende på räntor etc.)

Frågan är om det är försvarbart att med våra knappa löner låna så pass höga belopp?
Våra beräkningar säger att vi får lite grann över på sista raden men kommer det att innebära vatten & bröd en livstid?

Vad har ni för smärtgräns på återstoden efter betalda lån+räntor?

Inga barn, 1 bil, fasta jobb.

Alla synpunkter välkomna.

 
Ni har samma inkomster som vi och jag skulle aldrig låna så mycket pengar. Idag har vi lån på en miljon och vill inte låna mer, vill känna lite frihet och kunna göra annat än föda banken. Sen är det såklart upp till var och en jag hatar att dra moralkakor men det är så som jag resonerar.
 
...Kan tillägga att i dagsläget ligger vi och betalar ca.9000/mån för vår bostadsrätt, boendet prioriterar vi högt.
 
Vi har ungefär samma situation som er.
Samma inkomst, en bil och fasta jobb, och vi har bestämt oss för att bygga ett hus med totalpris på 2 200000.
Frågan är hur man ska göra med räntan?
Jag funderar på att låta 1 miljon ligga på 3-månaders ränta och restan bundet i någon form.
 
jflink: Kände ni att... Jajjemen, detta är lungt, eller har ni också haft bryderier om ni varit varit riktigt kloka :) ?

Vi går i tankarna; Köpa begagnat, med dagens marknadsvärde? Njä.
Bygga nytt och fånga en möjlighet (men kanske hamna i svårigheter)? Hm...
Bo kvar i vår terasslägenhet och undra hur framtiden kunde sett ut? Hmm...


OT: Vad har ni tänkt bygga? *nyfiken*
 
Vi står också i slutfasen i beslutsfasen... allt är klart och det är bara upp till oss ifall vi skall bygga eller inte. Tomten är underbar och huset passar oss precis men slutpriset blir ändå runt 2 800 000 och med troligt vinst på vårt radhus får vi lån på 1 800 000 - 2 000 000.

Vi räknar på en boendekostnad på ca 6200 kr med rörlig ränta (3.5%) inkl. försäkring, vatten/avlopp, el och uppvärmning.

Min tanke är att betala in 8 000 i månaden till ett huskonto som ovansående betalas till detta motsvarar utgifter + räntekostnader vid 5% ränta. Min förhoppning är att räntan kommer att hålla sig under 5% och isåfall kommer det att byggas upp en bra fond för antingen amortering eller för att betala extra räntekostnader vid ränta över 5%.

Min fru vill gärna binda och betala typ 5% vid 5-10 års bindingstid

Det är räntan som är den största huvudvärken... vi vill inte arbeta mer än vi gör eftersom vi vill prioritera familjen (4 barn). Vi har runt 300 000 kr idag men kan teoretiskt jobba fullt och gå upp till 450 000 kr vilket gör att vi kan klara väldigt höga räntor om vi måste... men då säljer vi nog hellre om det blir långvarigt höga räntor.

OBS! ändrat sifforna till verkligheten, var lite trött igår...

--------------------------

Min fundering till er är ifall det är möjligt att välja bort något? Eller kanske välja ett hus som kostar något mindre eller är det tomten som kostar? Det går kanske att bygga det så att möjligheten finns att förstora det längre fram eller att inreda övervåning när det finns behov för det.
 
Tack för kommentaren.

Verkar klokt att lägga undan på sättet du beskriver. Hoppas att planen håller.
*Önskar att man hade det lite bättre* :)

I vårt fall handlar det om totalentreprenad där byggaren köpt ett stycke mark, styckar upp det och låter intressenterna bygga från deras utbud av kataloghus (Borohus).
Självklart kan de bygga utifrån andra önskemål också men vi får bäst priser på deras egna sortiment (konstigt annars).

Vi har från början plockat ut några hus som vi valt mellan och sållat bort en efter en. Kvar står vi med 2 alternativ där skillnaden i pris är liten, varpå valet fallit på det med (enligt oss) störst potential.

Vi kommer vara väldigt försiktiga med tillval & tuffa i förhandlingarna men husvalet står nog kvar. (Räknat grovt med tillval 100', carport 150', finplanering 100'+ produktionen på 2500')

 
Janne: Nej, vi känner inte riktigt att det är lugnt, men eftersom priserna på begagnade och nya hus skiljer så lite så känns det inte riktigt lönt att köpa ett hus från 80-talet för 500tkr mindre.
Det blir ett Eksjöhus lyckan i vinkel med tillhörande varmgarage.
 
Vilket trevligt hus. Jag önskar er all lycka.

Ang. begagnat så resonerar vi likadant.
Ett klokt val hade varit att först "testa" husägarlivet med ett begagnat för att sedan ha mer kött på benen när det blir låta-bygga-nytt-dax, men det alternativet går lixom bort med dagens priser.

 
begagnat kan ibland ha en fördel när det gäller läget  ;). Läget värderas högt när man säljer begagnat
gaia (i gammalt hus)
 
jannegunnarsson skrev:
Tack för kommentaren.

Verkar klokt att lägga undan på sättet du beskriver. Hoppas att planen håller.
*Önskar att man hade det lite bättre* :)

I vårt fall handlar det om totalentreprenad där byggaren köpt ett stycke mark, styckar upp det och låter intressenterna bygga från deras utbud av kataloghus (Borohus).
Självklart kan de bygga utifrån andra önskemål också men vi får bäst priser på deras egna sortiment (konstigt annars).

Vi har från början plockat ut några hus som vi valt mellan och sållat bort en efter en. Kvar står vi med 2 alternativ där skillnaden i pris är liten, varpå valet fallit på det med (enligt oss) störst potential.

Vi kommer vara väldigt försiktiga med tillval & tuffa i förhandlingarna men husvalet står nog kvar. (Räknat grovt med tillval 100', carport 150', finplanering 100'+ produktionen på 2500')
Ja som du ser så var jag inte riktigt med när jag skriv igår... våra inkomstsiffor är motsvarande era men med högre insats!

Vi sitter i samma sits med att husföretaget har en tomt som skall styckas upp. Så nu med hjärnan lite mer med så verkar det klart vettigare men tänk på att räkna med ganska hög ränta... kanske i erat fall upp till 6-7% om ekonomin tilllåter det och då kan ni förhoppningsvis amortera av ganska mycket när exempelvis 5-år har gått och minska utgifterna när 50% fastighetsskatt tillkommer (800-1000 kr i månaden. Man kan dock inte spara ihjäl sig men kanske bättre att skjuta på utlandssemester och semestra i närområdet... eller pyssla om trädgård och hus!

/Peter
 
Tack för tipsen Peter. Vi är tacksamma för alla åsikter.
 
Satt faktiskt igår och försökte räkna lite på hur det skulle bli för oss. Med den modellen som jag tog fram så försökte jag att göra en slags ränte prediktering baserat på antagandet att "allt går i cycler" dvs räntor går upp och ner följande konjukturen.
Dock så tror jag att vi inte kommer att se räntor på över 8% inom en 10 års period - detta är subjektivt.

Jag funderar i banorna att ha ett "säkerhetskonto" där jag sätter in pengar såsom om det varit en viss högre ränta (I excel exemplet räknar jag med 6%) från detta konto betalas sen räntekostnader på det "riktiga" lånet plus eventuell amortering.

Om räntan skulle gå över 6% så finns det således en buffert till dess att räntan går ner igen....skulle pengarna i bufferten ta slut - ja då har man predikterat läget totalt fel.

Tanken är sen för egen del att ta ex.vis 30-50% av pengarna på "säkerhetskontot" och sedan placera dessa i aktier eller andra värdepapper. Detta introducerar naturligtvis en risk. Men man kan balansera denna risk mer spridning på sina värdepapper.
Det är trots allt sannolikt att dessa pengar förräntar sig mångdubbelt mer än att de skulle stå låsta på ett bankkonto.

Det finns en hel del kommentarer i excel arket...dock inte så mycket som behövs fyllas i. Med reservation på att allt inte är korrekt uträknat - så kan det ge en fingervisning över hur ens ekonomiska situation påverkas av ett lån.


 
C
karmajoyst skrev:
Jag funderar i banorna att ha ett "säkerhetskonto" där jag sätter in pengar såsom om det varit en viss högre ränta (I excel exemplet räknar jag med 6%) från detta konto betalas sen räntekostnader på det "riktiga" lånet plus eventuell amortering.

Om räntan skulle gå över 6% så finns det således en buffert till dess att räntan går ner igen....skulle pengarna i bufferten ta slut - ja då har man predikterat läget totalt fel.
Hmm. Det finns grundläggande "fel" i detta resonemang:

Ju större skuld, desto mer pengar måste du ha i bufferten för att klara en viss given situation. Med ditt resonemang växer bufferten åt fel håll - den är liten i början när skulden är stor och behovet av en rejäl buffert egentligen är som störst, för att sedan öka när skulden ev. minskar.

Mitt tips är i stället att bygga upp en lämplig buffert så fort som möjligt och sedan bibehålla den på en lämplig nivå.
 
Om det är "rätt" eller "fel" är helt upp till betraktaren att tycka.

Det är en modell som man kan justera efter ens egna behov och tankar.

Att spara undan till en "lämplig buffert" och bibehålla den - då allokerar du pengar statiskt för att kunna betala efter en dynamisk situation. Medan "min" modell så allokerar du pengar dynamiskt för att kunna betala dynamiskt.

Att buffereten, det sparade kapitalet, blir högre med tiden, ja det är ju iofs sant om man tänker sig att räntan under en 10-års period är helt fast.

Sen om man skulle hamna i situationen att man får extremt mycket pengar på sin buffert...ja då är det ju upp till var och en att bestämma om man vill amortera på sin skuld för att sänka sin "riktiga" räntekostnad eller ej....bara att göra en ny mall efter det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.