Hej.

Hur gör man "enklast" om värmeenergin ifrån en vedbrasa till skön och användbar elström?

För att få nån siffra att räkna med så vill jag ha 25A trefas.

Syftet med det hela är väl att vara förberedd om kriget kommer då dieseln lär ta slut snabbare än veden samt som ett litet roligt projekt. :)

Så vad ska jag börja googla på?
 
  • Gilla
08a och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Stirlingmotor?
 
Jag tror att det enklaste om du skall bygga det själv är en ottomotor och en gasgenerator. På andra plats ångmaskin. Problem som du troligen kommer att stöta på är att en gasgenerator inte fungerar bra i ett speciellt brett område. Du riskerar att becka igen motorn med tjära när du kör med låg belastning. En stationär motor med konstant varvtal kanske är en lite lämpligare tillämpning än bilar som det mest varit aktuellt för.

http://www.gengas.nu/
http://www.vedbil.se/
 
Redigerat:
Ärligt talat så tror jag du hellre kan lägga de pengarna på att bunkra olja :).

Du kommer ändå behövs ett rött stort oljelager för att förse din maskinpark som du behöver för din vedhantering. Alternativt så får du ständigt ha kanske 5 års vedförråd färdighugget.

I Tyskland så har jag för mig vet att det förekommer pelletspannor med stirligmotor som genererar el så visst är det möjligt.
 
Solceller och batteri är väl enklast ;)
annars tror jag att en ångmaskin/turbin är vägen att gå om du ska ha ut stor effekt. Stirlingmotor blir väl ganska dyrt?
 
tommib
Tja... bara för att ge dig en bild av storleken på generatorn som du ska snurra runt

https://www.alibaba.com/product-detail/18kva-Three-Phase-Alternator-Generator_60310914807.html?s=p

Troligen skulle en vettig generator för kontinuerlig drift vara större.

Om du verkligen ska bli prepper så rekommenderar jag att fundera kring ditt elbehov. Den största elförbrukaren är normalt värme. Det är helt onödigt att producera el för att använda till värme. Elda hellre veden direkt. När du har klarat av det så kommer du se att elbehovet är avsevärt mycket mindre än 25A trefas (i ligan 17kW). Om du dessutom planerar att laga mat och värma vatten på vedspis så har du klarat av den andra stora förbrukaren. Då återstår endast cirkulationspump, lite belysning (kör LED), ev vattenpump mm. Detta klarar man troligen bättre med solceller eller handkraft.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Här är en lösning för att kunna köra motorn med hyfsat konstant last.
https://www.youtube.com/watch?v=jz2v4f2UNL0
Det borde fungera även för andra bränslen. I övrigt håller jag med om att steg ett är att minimera behovet av både effekt och energi för att inte få en för stor anläggning. De flesta motorer (ångmaskiner undantaget) har en mycket lägre verkningsgrad när de går med låg belastning.
 
  • Gilla
torbjorns
  • Laddar…
Hur mår folk? Och troll....
 
tommib skrev:
Tja... bara för att ge dig en bild av storleken på generatorn som du ska snurra runt

[länk]

Troligen skulle en vettig generator för kontinuerlig drift vara större.

Om du verkligen ska bli prepper så rekommenderar jag att fundera kring ditt elbehov. Den största elförbrukaren är normalt värme. Det är helt onödigt att producera el för att använda till värme. Elda hellre veden direkt. När du har klarat av det så kommer du se att elbehovet är avsevärt mycket mindre än 25A trefas (i ligan 17kW). Om du dessutom planerar att laga mat och värma vatten på vedspis så har du klarat av den andra stora förbrukaren. Då återstår endast cirkulationspump, lite belysning (kör LED), ev vattenpump mm. Detta klarar man troligen bättre med solceller eller handkraft.
Precis - jag upplever frågan som felställd. Som prepper gäller det att snåla med elen. Men det vore faktiskt intressant med ett svar. Vad skulle det faktiskt kosta att fixa detta? Jag tror att en stor stirlingmotor - kanske kopplad till en stor ackumulatortank skulle kunna funka. Tar man värme från toppen på tanken så har man ett stort energibatteri att ta av.

En stirlingmotor kopplad till en generator har väl en verkningsgrad på kanske 30% så ska du kontinuerligt få ut 25A trefas behöver du nog ha en vedpanna med ca 60 kW effekt. Men om du nöjer dig med att kunna ta ut det i stötar så kan du ha en mindre panna.
 
tommib
Glöm inte heller kylningen. Nu är jag inte expert på stirlingmotorer men jag misstänker att kylbehovet på kalla sidan är större än vad man klarar med (rimlig) forcerad luft för en motor med den effekten.
 
Avemo är nog inne på rätt spår om man nu trots allt skulle vilja göra något sånt här. Rimligt enkelt att göra något robust och funktionellt vilket kanske är en grundbult i detta fallet. Även enkelt att ligga rätt och med grundläggande termodynamik jämfört med alltför komplicerade lösningar kring stirlingmotor eller vid lägre effektkrav tex termoelektriska generatorer osv.
 
K
Det skulle vara kul att höra vad TS ska ha all ström till. Att det är dumt att värma upp huset med el under krig måste han väl tänkt på. 25A trefas låter snarare som att han vill driva någon form av industri...
 
Eget kraftvärmeverk blir det iallafall ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.