Jag ska åka till fjällen under vecka 3 och kommer då att ha med mig hundarna. Den ena hunden ska få dra pulka och till detta tänkte jag bygga ett par skaklar (det som hunden sitter fast i pulkan med och alltså drar hela ekipaget med) av just vp-rör. Smidigt, billigt och enkelt att bygga av.
Men sen slog det mig att det kan bli riktigt kallt i fjällen, typ -20 grader. Och vad händer med vp-rören då? Kommer dom att bli sköra? Gå av vid liten belastning? Tanken är att borra hål rakt igenom rören som jag sedan fäster själva draglinorna i. Hur kommer sådana hål att påverka konstruktionen? Vovve väger 42 kg och ska dra mig på typ 80 kg (med pulka inräknad).
 
tommib
Rören kommer bli sköra. Om de går av kan jag inte svara på. Hål genom rören kommer försvaga dem, det blir en brottanvisning där.

Men prova för all del så vet du om du måste ta till en annan lösning nästa gång. Eller är det något som måste fungera? I så fall skulle jag välja aluminiumrör.
 
tommib skrev:
Rören kommer bli sköra. Om de går av kan jag inte svara på. Hål genom rören kommer försvaga dem, det blir en brottanvisning där.

Men prova för all del så vet du om du måste ta till en annan lösning nästa gång. Eller är det något som måste fungera? I så fall skulle jag välja aluminiumrör.

Jag kommer inte ha så stort utrymme för improvisation när jag väl är på plats, så det är bra om det funkar som det ska på en gång. Misstänkte att de skulle bli sköra (som den mesta plast (om det nu är enbart plast de är gjorda av)) och att borrhål kommer att försvaga konstruktionen.
Funderade på aluminiumrör, var får man smidigast tag på det? Och hur böjer man dom (det kommer att vara som ett upp-och-nedvänt U över ryggen på hunden för att hålla isär skaklarna)?
Eller om det kan tänkas funka med vanliga kvastskaft, men använder ett vp-rör som båge?
 
Ett VP-rör i minusgrader spricker väldigt lätt. Det är t.o.m. svårt att böja mha en böjfjäder utan att det går sönder. Jag hade glömt den idén snabbt.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Om hunden ramlar och vp-rören är så sköra att de splittras är det risk att spetsa både dig o hunden.
Gå till en butik o kolla fjällpulka, de draganordningarna är bra
 
Om du trär i rep i VP-rören och låter repen ta den största dragande belastningen så håller nog rören bättre.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
K
Kanske kan du dessutom dra en strumpa över VPrören så att ingen skadas av splittret ;)
 
Om det är till för att böja och hålla dragstången rak så kanske du kan använda PEX slang istället.
Ett rep inuti gör det lätt att fästa, slangen är tålig och kan böjas.


Om den ska vara helt rak kan du spänna upp den i förväg och värma den med varmluftpistol eller hårfön så kommer den ta en rakare form.
 
Kallebo skrev:
Kanske kan du dessutom dra en strumpa över VPrören så att ingen skadas av splittret ;)
Silvertejp kanske 😝
 
Poxeman skrev:
Om hunden ramlar och vp-rören är så sköra att de splittras är det risk att spetsa både dig o hunden.
Gå till en butik o kolla fjällpulka, de draganordningarna är bra
Det är sant... Otäckt om det skulle hända!
 
Och det är stor skillnad på olika fabrikat, nu är det några år sedan jag lade rör på valv om vintern så jag minns inte vilka fabrikat som var bra och vilka som var dåliga. Men en del var nästan omöjliga om det var under 5 minusgrader medan andra fungerade till långt under minus 20 grader. Jag vet att vi använde en billigare sort på sommaren som blev värdelös på vintern. Men jag tycks minnas att PIPELIFE hade bra kvalitet på sina.
 
Såga av en lagom bit och lägg in i frysen över natten. Slå röret i backen och böj lite på det dagen efter och se vad som händer.
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
knipo skrev:
Såga av en lagom bit och lägg in i frysen över natten. Slå röret i backen och böj lite på det dagen efter och se vad som händer.
Du e inte dum du!! Skitsmart ju 😜
 
Använd trä t.ex kvast skaft lätt att ersätta om de går av
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.