Är avvikelsen att ni kommer närmare än 4,5 M från ena grannen eller annat ?
 
Jonatan79 skrev:
Är avvikelsen att ni kommer närmare än 4,5 M från ena grannen eller annat ?
Avvikelsen är enbart att vi kommer närmre granne än 4,5m. Den granne vi kommer nära samtycker till detta, men en granne på andra sidan gatan motsätter sig bygglov (ej pga avvikelsen).
 
O
Jag skulle inte påbörja ett bygge innan bygglovet vunnit lagakraft i allmänhet och om det strider mot DP i synnerhet.
Hade det varit inom DP så hade man kanske kunnat vara kylig och påbörjat bygget ändå. Men jag skulle inte vara så kylig själv för man vet aldrig. Men när bygglovet strider mot DP så är det ännu viktigare att vänta tills det vunnit lagakraft.

Men skissa på plan B så får du fundera på hur du vill göra. För avsteg från DP är aldrig säkra. (förvisso är väl inget säkert i bygglovsvärlden)
 
Är avvikelsen en yttervägg? Pga husets placering?
Eller kan ni ändra ritningen så att ni följer DPL fullt ut?
En överklagan kan ta allt mellan 1-6 månader hos Länsstyrelsen eller mer. Beror på hur mycket de har att göra.
De kan ju sedan gå vidare och då tar det längre tid.
Hoppas grannen inte är på läst om bygglov.

Vi följde DPL till 100% men grannen rakt över gatan överklagade det godkända bygglovet. De hade dock inte rätt. Och inte ens rent mjöl i sin egen påse, men det struntar jag i.

Men bygg inte innan det har vunnit laga kraft, det är dumma pengar om det inte går hela vägen.
Framför allt om ni inte följer DPL.
 
Jag ser inget problem isf. Eller har jag missat att det finns en risk att en överklagan kan vinna i TR trots att grannen godkänner mindre än 4,5meters gränsen och inga andra avsteg från DP sker?
 
Mikael_L
Jonatan79 skrev:
Jag ser inget problem isf. Eller har jag missat att det finns en risk att en överklagan kan vinna i TR trots att grannen godkänner mindre än 4,5meters gränsen och inga andra avsteg från DP sker?
Vem som helst kan motsätta sig ett avsteg ifrån DP, men kommunen kan godkänna ändå och alltså "köra över" invändningarna. Är den som klagar inte den som närmast lider av avsteget är chansen större att kommunen godkänner.
Alla avsteg från DP ska som regel godkännas i nämnden, inte bara ett tjänstemannabeslut.
Alla överklagade avsteg från DP är stor risk att nästa instans väljer att pröva i stället för att avvisa direkt, men prövningen kan fortfarande gå till kommunens/byggherrens favör förstås.



Oavsett, så tror jag lite försiktigt att det bästa antingen är att sitta lugnt och still i båten och låta kommunen och grannen göra det dom vill/ska. Grannen verkar ju som sagt inte ha koll och klaga på överklagningsbara saker, det är ju bra för dig.
Dvs inte ens börja snacka med grannen.


Ett alternativ är annars kanske det pelpet skrev om. Jag ser det inte som något riktigt generellt bra råd, men mot vissa typer kan det däremot säkert vara en bra strategi. Här får du använda din fingertoppskänsla.
Ett annat liknande tips är att nämna att du kommer ändra bygglovet till ett både högre hus och närmare den trilskande grannen om det går om intet att få till byggarean mot tomtgränsen som du blir för nära mot.
Men samma här, inte någon generellt perfekt strategi. Sådana här "hot" triggar bara en del desto mer, istället för att bli en hjälp framåt.
 
Redigerat:
Ja, jag tror att det vi definitivt får göra nu är att avvakta, och sedan ta ställning till om vi vill bygga ett mindre hus inom detaljplan om vi får bygglov och grannen överklagar (har redan skissat på det, och det går, även om det blir sämre). Grannen lär ju som sagt inte bli ett dugg mer nöjd med det i så fall, det är ju två våningar han vänder sig emot, och det blir det definitivt då det medges i detaljplanen. Ett högre hus har vi iof rätt att bygga, men jag vet inte om jag vill hinta om det... Vill ha lugn och ro och grannsämja, men vill fortfarande bygga till så familjen får plats, så iom att tvåvåningshus medges i detaljplanen och vi verkligen behöver den ytan kommer vi så klart inte att backa på det.
 
Det absolut bästa är givetvis om du kan få grannen att acceptera planerna. Antingen för att han kan fås att gilla bygget, eller att han inser att han inte kommer att kunna stoppa bygget.

Beroende på hur resonabel grannen är så kan man ju tänka sig olika diplomatiska framstötar. Om du kan få en granne att "medla" så kanske det kan vara en bra väg.

Om det är en någorlunda vettig granne, så kanske det kan ge resultat att visa med bra ritningar, Virtual reality, eller med en modell hur lite er extra våning kommer att störa. Alternativt inser han då att det blir ännu värre än han föreställt sig.

Detta med att bygga innan bygglovet vunnit laga kraft, det kan finnas en diplomatisk finess med det. Då kan grannen inse att bygget inte går att stoppa, kan man då dessutom erbjuda en fortsatt bra grannrelation, så kanske en någorlunda vettig granne i det läget slutar överklaga, och hoppas på att reparera grannrelationen. Starten av bygger kan ju vara väldigt begränsad, så att man inte tar någon så stor risk.
 
Sedan så är det ju inte alls säkert att grannen överklagar. Det kan kännas som en rejält mycket värre sak att göra, än att beklaga sig lite i ett inledande grannehörande.
 
Varför jag anser att man ska prata med grannen är att de flesta människor gillar uppmärksamhet, att bli lyssnade på och att få någon vinst i en förhandlingssituation. Att bara lyssna och försöka förstå på vad grannen har emot bygget kommer med stor säkerhet att göra grannen mer positivt inställd. Det är också mycket bättre att grannen får prata ur sig mot dig än mot byggnadsnämnden.

Det jag tror är bäst att ge grannen i en förhandling är just eftergifter på byggtrafiken. Känslomässigt kan det kännas som en kompromiss för grannen, trots att det är en stuntsak jämfört med den permanenta andra våningen.

Det här är mer eller mindre 100% psykologi alltså.
 
  • Gilla
Emil_K
  • Laddar…
Då jag byggde huset som vi bor i så avvek det från detaljplanen pga låglutande pulpettak. Jag ritade upp samma hus med 38 graders taklutning som planen godkände. Det blev ett hus som skulle blivit 3-4 meter högre om vi byggde det i stället. Med båda ritningarna gick vi till grannarna och förklarade att vi vill bygga den låga varianten men att vi då behövde få deras godkännande. Det gick lätt :)

Sen gick jag till BN och visade samma ritningar, kommentaren tid ritningen med det höga taket blev "Det var inte snyggt" och jag fick igenom avvikelsen.

Så tipset är att visa värsta tänkbara alternativ till grannen som krånglar och förklara att så här ser alternativet ut
 
Hemmakatten
Tycker inte att man ska vika sig dubbel bara för att grannarna har synpunkter. Grannar kommer och går. Vi har tre grannfastigheter, alla har fått nya ägare de fyra senaste åren.
 
Hans åsikt kommer byggnadsnämnden slå ner på. Den har totalt ingen som helst relevans. Löst mycket domar om och man har riktigt bra skäl ska man vara rädd likt ett tag som bländar omgivningen extremt mycket exempelvis,..
 
O
Eftersom antalet våningar inte strider mot DP så borde grannens yttrande hamna i papperskorgen direkt. Men man vet aldrig. Kommunen kanske har haft personalfest och börjar yra:) och därför lyssnar på grannens svammel. Men så länge inte grannen kommer på vettigare saker så borde det vara lugnt. Sen känns det som att kommunen redan bestämt sig redan när de skickar ut grannehörandet. Ännu finns det ingen anledning till oro.
 
O
Jonatan79 skrev:
Jag ser inget problem isf. Eller har jag missat att det finns en risk att en överklagan kan vinna i TR trots att grannen godkänner mindre än 4,5meters gränsen och inga andra avsteg från DP sker?
Blir det överklagat så har någon klagat på bygget...
Egentligen så är inga avsteg okej från DP. Men det finns idag praxis som säger att vissa avsteg får göras. Så om det är så lite som det verkar på TS så borde det hålla även hos TR eller MD. Även grannen som redan har godkänt det hela kan få kalla fötter och överklaga beslutet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.