Hej

Vi ska snart börja renovera vårt superläckra badrum från 1949. Avlopp till badkar samt toalett komer att behöva flyttas ca 1 meter. Jag är ganska novis på detta och har inte riktigt klart för mig hur golvet ser ut under klinkersen.

Hur långt ner är det med betong och spackel innan man når avloppsrör ? Huset är ett betonghus, betyder det att allt i golvet är betong eller finns det några träreglar därunder också?

Är det bara att bila på så att alla rör är frilagda och låta rörpularen flytta rör för att sedan gjuta nytt golv? eller hur bär man sig åt? kommer att ta hjälp av min gamle far som är golvläggare men han brukar bara ordna tätskikt och kakel.

Här finns en bil på det snygga badrummet, tror att det är original kakel. Kanske är det redan modernt igen med turkost kakel ;)

017.jpg

/Oskar
 
Gissar att det är gamla gjutjärnsrör i badrummet om det är från 49. Håller på själv hemma med att flytta avlopp i badrum och valde att slänga ut alla gjutjärnsrör ur badrummet samt en bit påväg mot huvudstammen. Lade skarven mellan nytt och gammalt rör i en hall i källaren med en renslucka för att komma åt ev. framtida problem. Skulle jag längre fram ha lust att byta ut alla gjutjärnsrör i huset så behöver jag inte göra någon åverkan på det nya badrummet.

Är badrummet i markplan?

Finns det källare under?

// Snozzi
 
Hej

Huset har 2 identiska badrum rakt ovanför varandra och en källare under det understa. Vad jag funderade på var hur mycket arbete jag kan göra själv tillsammans med min golvläggare till far. Jag vill ju tro att jag är ganska händig ;)

Jag skulle vilja veta hur golvet är uppbyggt och hur jag ska bära mig åt för att återbygga det igen. Kanske finns det träreglar i golv även i hus byggda av betong?

Snozzi har du några bilder från arbetet?

/oskar
 
Hej
Jag har ett liknande hus tror jag. Ett f.d 2-familjhus byggt 52 med 2 likadana lägenheter på varje plan. Badrummen i "vertikal fil". Huset i Lättbetong med gjutna valv mellan varje plan. Enligt byggbeskrivningen till mitt hus så ser konstruktionen ut som följer: På valvet ligger ett "träbjälklag" även i badrummet med råspontgolv "fuktspärrat" med Bitumenmatta. Klinker på golv och kakel på vägg. Så om du har samma konstruktion så slipper du nog bila men kanske fundera på om du ska välja en annan konstruktion på golvet när du renoverar.
Ska själv snart försöka göra i ordning mitt övre badrum pga att det förmodligen läcker från avloppet. Rapportera gärna på forumet hur det går för dig och hur du gör så kan du få göra misstagen åt mig ;).
/lob
 
Då mitt badrum ligger i källaren så går rören i/under betong plattan så jag har fått bila och gräva tills jag frilagt rören. Några armeringsjärn fanns inte i plattan kunde jag konstatera. Har i nuläget bara bilder på hur det såg ut innan jag började byta avloppet. Skall lägga upp lite bilder när det börja synas lite resultat.

Jag har inte haft haft någon rörmokare till hjälp utan har försökt läsa mig till den information jag behöver samt anvädt detta forum en hel del. Fanns en del trådar om att skarva gjutjärn och plaströr.

Om badrummet är på 2:a vån. så skulle jag byta ut till där stammen går nedåt. För att när man gör badrummet på 1:a vån fortsätta med att byta stammen tills man kommer ned i källaren.

// Snozzi
 
Hej

Tusen tack för hjälpen! jag skall riva ur båda badrummen om 2 veckor så får vi se hur det ser ut under Med lite tur kanske det är som Lob säger, vilka alternativ bör man välja när man sedan bygger upp golvet igen?

/Oskar
 
Gissar att du har sågspån i det troliga träbjälklagret. Skulle börjat med att bytt ut det mot "riktig" isolering. Förstärkt golvkonstruktionen vid behov. Sedan lagt golvspån och där på gips med spackel ovanpå. Om du skall ha golvvärme (vilket kan rekommenderas) så skall den in i konstruktionen också. Lite olika var beroende på om du skall ha vattenburen eller el.

// Snozzi
 
Snozzi skrev:
Gissar att du har sågspån i det troliga träbjälklagret. Skulle börjat med att bytt ut det mot "riktig" isolering.
Varför byta ett material som funkat i mer än 50 år när isoleringen kanske mest är till för att minska spridning av ljud snarare än värme? Finns inte risken att den nya isoleringen inte är anpassad för den befintliga konstruktionen? Har ungefär samma situation dvs förbereder renovering av badrum både i källare, entréplan och övreplan i en kåk från '45 och tar gärna del av andras erfarenheter innan jag börjar på allvar...
 
Värmeisolerade egenskaper är nog mest aktuellt ner mot källaren antar jag då man brukar ha kallare där än på boende plan.

Ur aspekten för golvvärme så är det en annan fråga om just isolering. Värme läckage nedåt på 2:a vån går ju ned på 1:a vån och blir ju ingen spillvärme utan kommer ju till nytta där.  Likså blir det ju mot källaren. Undran är bara om det är bra/dåligt att man får värme via taket. Finns säkert både argument för och emot.

Att ny isolering kanske inte skulle fungera till den gamla konstruktionen håller jag inte riktigt med om. Var med och renoverade ett hus från mitten av 30-talet. I detta fanns det inget gjutet valv utan träreglar som bar upp golvet. Utrummet här var fullt med packat sågspån. Detta valdes dock att plockas bort för att dels var det lite fuktskadat samt att det gick dra alla nya rör. förstärka golv och dyligt utan att h sågspånet i vägen.  Sedan när alla vatten/avlopp/el dragningar var klara var det att fylla på vad ny isolering.

Det skall kanske tilläggas att det kan vara ett riktigt hästjobb att plocka bort gammalt sågspån om det är ett tjockt lager. Dammar något kopiöst. Finns väl sug maskiner man kan hyra för detta ändåmålet.

// Snozzi
 
Ok, kan ligga en del i att isolering behövs mot en (kall)källare. Men om man finner fuktskadat spån kan man ju fundera på om ny isolering är bättre. Om jag inte minns fel så använder vissa tillverkare av isolering (typ gullfiber) ett nitratbaserat "bindemedel" som skulle kunna ses som rena rama maten för mikroorganismer, svamp & mögel mm. Därför är det mycket viktigt att denna typ av isolering aldrig utsätts för fukt. Fördelen med spån är väl att materialet är väl anpassat för att kunna hantera fukt"vandring" utan att påverkas nämnvärt. Om man har en vattenläcka spelar väl detta knappast roll, men om det bara gäller vanlig fukt i inomhusluft kanske man måste tänka annorlunda när det gäller gamla "otäta" hus.
 
Hej
Hade tänkt köra elvärmegolv och funderade om man kan lägga någon typ av isolering för att förhindra värmen att gå nedåt, som ni nämnde. Har sett en del bilder på olika plattor som man kan förlägga kabeln i, ser ut som frigolit med ett överdrag av aluminiumfilm. En kollega pratade sig också varm för en "ny" typ av gipsskiva som hade en värmeisolerade sida, också av alu.... denna skulle man kanske lite lättare kunna få dit.

Någon som testat och kan rekomendera nån speciell teknik?
 
Har ingen kunskap om bindemelet och dess ev. egenskap som födoämna för visse mindre önskade organismer i isolering.

Vad man bör göra är ju att konstatera vad fuktskadan kommer ifrån. Om det är en gammal fuktskada eller om det fortfarande är blött. I huset jag var med och renoverade så var det en "ny" fuktskada. Förra ägaren som hade hantverkade att byta tak hade fått ett dåligt utfört arbete så vatten hade letat sig ned genom sidorna på burspråket i badrummet och ned i bjälklagret.

När man renoverar badrummet så skall resultat förhoppnigsvis bli att det inte skall kunna ta sig någon fukt till bjälklagret. Att minska antalet skarvar på avloppsrör och inga dolda, icke godkända skarvar på vattenledningarna inbyggda är en sak som minskar risken för vatten skador.

// Snozzi

 
Dne sörsta fördelen med skivorna av "frigolit" är ju som du skriver att de är förbereda att lägga ned kablen i. Intalar mig att det blir smidigare att flytspackla ovanpå. Finns flera tillvrkade som har den lösningen. Jag har kikat på Ebecos storiment lite (http://www.ebeco.com/index2.php).

Dock föll valet på en annan golvvärme men hade mer med tillgång att göra än något annat.

// Snozzi
 
Hej
jag skulle nog ändå försöka byta isolering. I mitt hus(se ovan) har kutterspånet sjunkit ihop med den följd att jag har en oönskad "luftspalt" under alla golv. Detta i kombination med Lättbetong-väggar(30 cm) och valv som leder kyla in under golven särskilt under längre kallperioder ger ordentligt kalla golv även på "andra" våningen. Svårt att åtgärda utan att lyfta golven dessutom. Jag tror inte att andra isoleringsmaterial lider lika mycket av detta problem(med hopsjunkning).
En golvlösning liknande man gör mot platta på mark kanske går att använda mot valvet (OBS Gissning). Med att fylla upp med Leca + tunn pågjutning kanske.
Eller hårda isolerings-skivor med pågjutning...
Jag har sett flera trådar som tar upp det här tidigare i forumet bl.a några källarprojekt.
Det är ju alltid bra att kolla runt på forumet(och på andra ställen) så man kan få en liten hum om hur man kan göra och olika metoders för och nackdelar.
MEN det allra bästa kan ju vara att prata med nån som vet ;).(om man hittar någon)

/lob

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.