Schneider Exxact dimmer anpassad för LED sitter monterad tillsammans med Malmbergs drivdon samt led-spottar. Denna lösning sitter i 3 rum i en lägenhet och fungerar bra i 2 av rummen, men inte det tredje.

Om vredet står på max på dimmern och man sedan trycker för att tända belysningen tänder den först upp till max-nivå för att sedan direkt själv gå ner till hälften i ljusstyrka igen utan att man rör något.

Vad kan man tänka sig är fel i detta fall? Dimmer eller rent av drivdonet?

Givetvis går det att prova byta dimmer eller drivdon från ett annat rum, men jag kan inte vara den första som upplever detta fenomen och tänker därför om det finns nån som varit med om liknande eller har någon aning om varför det blir så?
 
Om du tar bort locket på dimmern (dra knappen rakt ut) och sedan ramen så ser du en ställskruv. Där kan du ställa in typ av LED och högsta resp. lägsta ljusläget. Kan det vara det som spökar?

Det är krångligt utan beskrivningen. Om du har slarvat bort den kan jag leta i garaget och skanna in om jag hittar en.
 
Nu har jag undersökt felet lite närmre, det visade sig att både dimmer och drivdon fungerade som de skulle.

Däremot var lasten för liten för drivdonet vilket fick det att protestera. Så jag får helt enkelt plocka bort ena drivdonet och istället koppla fler lampor på ett och samma drivdon så är problemet löst :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.