• Bild på en köksblandare utan uttag över dubbelho i rostfritt stål inne i kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kökets blandare utan uttag monterad över diskho i behov av modifikation för bänkdiskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation under diskbänk med koppar- och plastledningar samt synliga avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja du kan sätta en ventil under bänken, men den skall vara lättåtkomlig enligt reglerna. Annars kan du ju byta blandare till en med diskmaskinavstängning, men den går ju på ngn dryg tusenlapp. Sen måste du ju igenom bänken.
 
  • Gilla
Jonathan Otte
  • Laddar…
När jag hade bänkdiskmaskin hade jag den ståendes på diskbänken och kopplade den direkt på kranen. Lite skruvande varje gång man skulle diska, samt att man fick hämta vatten i handfatet om man behövde under tiden.
 
  • Gilla
Jumos och 2 till
  • Laddar…
Hade tänkt att ventilen skulle sitta ovanför, att jag helt enkelt skulle sätta den "mellan" blanaren och kranen genom att lossa på kranen. Men detta kanske inte går?

Under bänken vet jag inte om jag vågar mig på att fixa, jag har i princip erfarenhet av 1 bänkdisk genom hela mitt liv och det är allt.

Det där med att koppla direkt på kranen låter super, har inga problem med att pausa allt när maskinen kör, behöver man någon koppling för detta eller kommer det vanligen med diskmaskinen?
 
BirgitS
Inte en möjlighet att få någon som helst hjälp av denne, han har inte ens fixat dörrhandtaget som är helt löst vilket han lovade 8 månader sedan.
 
BirgitS
  • Gilla
Jonathan Otte
  • Laddar…
Jag vill bara tydliggöra även om du inte har tänkt att göra det. Att koppla under diskbänken utan hyresvärdens godkännande kan bli en tråkig historia om det händer något.
 
  • Gilla
Jonathan Otte
  • Laddar…
BirgitS
zeus_axel skrev:
Snyggaste lösningen enligt mig: [länk]

Sök lite och du bör hitta billigare.
Den där förutsätter väl att det finns ett separat hål i diskbänken för att leda upp vattnet underifrån och det är väl knappast lämpligt i det här fallet som gäller en hyresrätt.
 
zeus_axel skrev:
Snyggaste lösningen enligt mig: [länk]

Sök lite och du bör hitta billigare.

Jag håller med i sak, om att det är den snyggaste lösningen, men den där var ju lite over the price så att säga :p

790 spänn plus frakt :O
 
Krilleman
Chrissofsweden skrev:
790 spänn plus frakt :O
Buildor har väl inga tillägg alls?! Varken frakt eller administrationsavgift.
 
Jonathan Otte skrev:
Hade tänkt att ventilen skulle sitta ovanför, att jag helt enkelt skulle sätta den "mellan" blanaren och kranen genom att lossa på kranen. Men detta kanske inte går?

Under bänken vet jag inte om jag vågar mig på att fixa, jag har i princip erfarenhet av 1 bänkdisk genom hela mitt liv och det är allt.

Det där med att koppla direkt på kranen låter super, har inga problem med att pausa allt när maskinen kör, behöver man någon koppling för detta eller kommr det vanligen med diskmaskinen?
Du behöver samma typ av koppling som till trädgårdsslangar fast i metall. kallas för bajonettkoppling. Framdelen på kranen sitter en sil som du skruvar loss och skruvar dit en hane. Kranen fungerar sedan som vanligt. Sedan kopplar du dit vattenslangen från bänkdiskmaskinen där du har skruvat på honan när du använder bänkdiskmaskinen. Gå till rörfirma eller byggvaruhus typ Bauhaus som kan hjälpa dig. Så du får rätt dimensioner. Hanen behöver invändig gänga och honan behöver utvändig gänga för att skruva på befintlig slang. Tror inte du har rätt dimension för att skruva direkt på kranen då du tagit bort silen. Det blir helt klar det enklaste och billigaste alternativet.
Betalar du för varmvatten och el separat så får du bedöma om du ska ha vattnet varmt eller ej. Vissa påstår det blir sämre om du tillför varmvatten och diskmedlet inte är anpassat för det.
 
Redigerat:
krilleman_215 skrev:
Buildor har väl inga tillägg alls?! Varken frakt eller administrationsavgift.

Mycket möjligt, men håll med om att det är skapligt pris för en böj? Jag förstår varför och hade jag behövt en så hade jag säkert köpt en. Men 790:- för en 90°, då börjar det svida lite hos mig i alla fall :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.