Jag har en väggbricka fmm g15*15 med monterade vinklar enligt bild.

Väggbricka med monterade vinklar på ett rör, vid en marmorklädd vägg och ovanför en trälist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessa vinklar ska bort och ersättas med minikulventiler. Jag tänkte ersätta den undre kopplingen med denna
http://www.evbutiken.se/vvs/8-va-armatur-stangventiler/kulventil-raforkromade-med-vred-9686

och den övre med en t-koppling enligt
http://www.evbutiken.se/vvs/8-va-armatur-stangventiler/kulventil-raforkromade-med-vred-9687

Kommer detta fungera eller finns det andra lösningar?
Tanken med t-kopplingen är att den ska mata ett tvättställ och en tvättmaskin.

Edit. Nu ser jag att plattans tangentbord spelat mig ett spratt och skrivit fel i rubriken. Det ska vara "Hjälp med rörkopplingar". Nån moderator får gärna ändra rubriken.
 
Redigerat:
Krilleman
Går fint att göra så! (y)
 
En sån där väggbricka enligt ovan, hur ser det ut "innanför" muttrarna när den är monterad? Är det en klämringskoppling?
När man monterar vatette-kopplingarna på väggbrickan, behöver man ta bort/lägga till något eller skruvar man dit dom out-of-the-box med klämring och allt??
 
Krilleman
Brickan ser ut som det är en FMM med gummitätning, monterad åt fel håll (dräneringshålet uppåt). Koppar/PEX-rören sticker således ut genom gummit och klämringskopplingarna är monterad emot.

Du nyttjar mutter+klämring som redan är dragna på rören. Alltså kastar/sparar du dom som sitter på ballofixerna.
 
Tack för snabba svar! Du har rätt angående FMM brickan.
En liten fråga till bara, kan du hjälpa mig med vilken typ av övergång (bussning?) jag ska ha från ballofixen till anslutning av diskmaskinsslang? Jag behöver ju en plan ända för att kunna skruva dit tvättmaskinsslangen med lekande mutter? Dimension?
 
Redigerat:
kulle
Ja det är rätt koppling
 
Går det verkligen att koppla denna raka koppling direkt på t-kopplingen? Behövs det inte en rörbit mellan t-kopplingen och den raka kopplingen? Förklara för en som tycker det är lite rörigt(!) med alla kopplingar.
 
Redigerat:
kulle
Corpes skrev:
Går det verkligen att koppla denna raka koppling direkt på t-kopplingen? Behövs det inte en rörbit mellan t-kopplingen och den raka kopplingen? Förklara för en som tycker det är lite rörigt(!) med alla kopplingar.
Ja det behövs en rörstump emellan
 
Krilleman
Tänker du bara montera anslutningen direkt på T-rörs-ballofixen för tvättmaskinen så behöver du endast en planadapter och en bussning med packning för enkelt montage.

RSK: 1945640 - 15mm planadapter
RSK: 8186778 - 20x15 bussning med packning (inget lin behövs)

Men tänk på att om du stänger T-rörs-ballofixen stänger du allt vatten åt båda hållen. Så ett mer korrekt installationsförfarande blir då dubbelmutter och 15 ballofix med plan ända och samma bussning.

RSK: 1946087 - 15mm dubbelmutter (ersätter en rörsnutt för att få ihop två Vatetette-kopplingar)
RSK: 8547011 - 15mmXG15 ballofix med plan ända
RSK: 8186778 - 20x15 bussning med packning (inget lin behövs)
 
Tack för all hjälp! Min slutliga lösning blir ändå med dom kopplingar jag köpt+att jag köpte ett kromat kopparrör då installationen ska löpa via ett hörn och då är nog kopparrör uppsatt på väggen snyggare än en löst synligt liggande tvättmaskinsslang.
 
Krilleman
Glöm inte stödhylsa i dina förkromade kopparrör! (y)
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Check!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.