Hur är min pump kopplad till tryckvakten egentligen?
Se bilder

Inkommande från höger.
Svart är fas 230 v uppmätt går in på nr 4
Jord dvs gulgrön kommer in på jorden i TryckVakt. Från jorden går en liten kort blå in i nr 2 där det även kommer in en kabel från motorskyddet (som verkar förbikopplat) men den blå ligger lös i motorskyddet, verkar alltså onödig.

Motorskyddet har väl använts när det var en 3 fas pump nu verkar det användas som någon form av stor sockerbit för det är konstigt kopplat där i med?

På pumpsidan är det en gammal 3-faskabel som används men man använder bara 3 kablar jord fas och noll. på den sidan ser det logiskt ut. Men den här lilla loopen från jorden på in sidan. Nån som kan förklara detta? Har problem med trycket då och då så vill förstå hur det fungerar så man kanske kan räkna ut vad som är felet. Pumphålet ska enligt uppgift från förra ägaren vara ca 80 meter
 
  • Pump och tryckvakt med inkopplade kablar i en teknisk installation, synligt kablage och röranslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av elkopplingar för en pump och tryckvakt med anteckningar om färgkoder och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tryckvakt för pump med synliga kablar och kopplingar mot en betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en tryckvakt med märkningen XMP och inkopplingar, inkluderande fas, jord och en lös kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där var ju en riktig tattarkoppling, var det en äldre bonde du köpte huset av kanske ;)

Du säger att den blå ligger lös (oinkopplad) i motorskyddet. Han behövde ju en nolla till pumpen, så den nollan är tagen från skyddsjorden. Inte bra, men du vet i alla fall att skyddsjorden har bra kontinuitet...

Du kan se tryckvakten som en strömbrytare, så du kan rita in en strömbrytare mellan 3-4 och likaså mellan 1-2.

Den där bygeln vid tryckvakten ska tas bort, och istället ska nollan kopplas in i motorskyddet. Men det kanske är så att motorskyddet matas med tre faser och skyddsjord, ingen nolla. Då får man gå ännu längre tillbaka och koppla om så att du får en nolla fram till motorskyddet. Eftersom pumpen uppenbarligen är bytt kan man samtidigt undra om motorskyddet är korrekt inställt. Har du några motordata så kan du kontrollera. Det kan också vara så att pumpen är så klen att den inte behöver något motorskydd.

Vad för problem har du med trycket? Orkar den inte få upp trycket?
 
  • Haha
Fredde2013
  • Laddar…
Ja nästan. Det var en gammal halt och lytt rörmokare som hade huset innan. Jag bytte ju tryckvakten i somras och fick den inte att fungera på det sätt jag tyckte den skulle kopplas men jag kan inget om el iof. Jag kopierade då hans koppling som du ju nu sett och den är ju en bonnspecial, efter det så verkar ju pumpen fungera åtminstone eftersom det kommer vatten om än långsamt.

Vet inte hur man kontrollerar motordata. Man ser på bilden hur det ser ut. Jag gissar att det där motorskyddet är förbikopplat? Skulle lika gärna kunna vara utan? Nu vet jag ju inget om vad det är för pump heller. Den kan väl ha inbyggt motorskydd. Ska det där motorskyddet bytas kanske till nått som är anpassat för en fas eller ska det bara bort helt och hållet?

Proppskåpet till motorskydd.
Som man ser kommer grön och grå från proppskåpet men dessa har ingen propp och bara in på motorskyddet ingen ut, så dessa är ju meningslösa.
Svart går in, sen ut på samma sida och vidare till tryckvakten.
Så motorskyddet är ju inte i funktion om man frågar mig.
Längst ner ser man jorden gulgrön som är sockerbitad med röd och sen in i proppskåpet.


Vad gäller trycket så blev det dåligt i samtliga kranar för ca 1 vecka sen och då började jag nysta i allt detta för att komma på varför det är dåligt tryck.

Vad sägs om det
 
  • Öppet elsäkerhetsproppskåp med felkopplade kablar och bypasat motorskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt kopplingsskåp med trassel av kablar och förmodat förbikopplat motorskydd, intill en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo det där motorskyddet är ur bruk, men det är som du säger inte säkert att det behövs för nya motorn. Då det är inte svårt att läsa märkskylten på motorn så får man titta i specen som följde med... En enfaspump kan ju dra mer ström i den enda fasen jämfört med en trefaspump, så motorskyddet är kanske för klent. Annars hade det inte funnits anledning att koppla förbi det. Å andra sidan tycker jag mig se att motorskyddet kan ställas in i intervallet 4 - 6.3 A vilket låter för kraftigt för en trefasmotor utan skulle passa en enfasmotor bättre. Men vi ska kanske inte söka logiska och välgrundade anledningar till hur det är gjort här... Jag vet inte vad jag ska råda till här som inte landar i att riva allt vi ser på bilderna och göra om.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Japp det får bli till sommaren, vinter och vatten är jobbigt. Har fått någorlunda bättre tryck nu efter att gjort rent alla kranar och skruvat på tryckvakten. Jag gissar att tryckvakten är en del av problemet men konstigt att det helt plötsligt blir dåligt tryck när ingen ändrat på den och sedan bättre när jag skruvar lite på den. Pumpen får jag väl hissa upp och kontrollera till sommaren.
Jag tackar för hjälpen och återkommer till sommaren (iof om inget annat havererar) när jag kan gå igenom, felsöka, slita ut och göra nytt.
 
Bo.Siltberg skrev:
Men vi ska kanske inte söka logiska och välgrundade anledningar till hur det är gjort här...
Vi kommer troligen inte hitta några...

Bo.Siltberg skrev:
Jag vet inte vad jag ska råda till här som inte landar i att riva allt vi ser på bilderna och göra om.
Den enda lösningen, gör om, gör rätt.
 
  • Gilla
jlång och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.