Jag håller på och kollar på vilket släp jag ska köpa men blir lite osäker på om jag tolkar reglerna rätt.

Om min bil med tjänstevikt 1766kg får dra 2200kg och jag har ett BE-körkort, får jag då hänga på en släpkärra med totalvikt 3000kg så länge släpkärran med last väger max 2200kg?

Jag vill ju köpa ett släp som klarar mer om jag i framtiden skaffar en annan dragbil eller lånar en som klarar släpvagnsvikt upp till 3000kg.
 
Kolla på transportstyrelsen webbtjänster för fordonsinfo och släpvagnskalkylator. Då får du bra svar.
 
Man måste ha regnr på släpet för att använda kalkylatorn.
 
Hitta ett släp på blocket och använd som exempel. Eller kolla på fordonsinfoverktyget. Där står hur tungt släp man får dra med bilen med olika körkort.
 
B
Exsicco skrev:
Om min bil med tjänstevikt 1766kg får dra 2200kg och jag har ett BE-körkort, får jag då hänga på en släpkärra med totalvikt 3000kg så länge släpkärran med last väger max 2200kg?
Ja, du får köra med de förutsättningarna.
 
harry73
Har man bara B körkort är det maxvikten (alltså släpets vikt + maxlast) som styr
Har man BE är det den aktuella vikten som styr (tror jag), så ja du har rätt (tror jag)
 
Med B-kort är det totalvikten (tjänstevikt+maxlast) som begränsar, BE-kort så är det bruttovikt som begränsar.
 
"Till skillnad mot behörighet B eller utökad B har BE-behörigheten inte någon begränsning för bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikter, som är högst 3 500 kg för B och högst 4 250 kg för utökad B. För BE- behörigheten gäller dock att släpvagnens eller släpvagnarnas sammanlagda totalvikt inte får överstiga 3 500 kg."

Sedan gäller det att du även tittar på maxbelastningen på draganordningen. Det får du fram på fordonsuppgifter för din bil.
 
K
Tänk på att ett släp för 3 ton antagligen väger ett par hundra kg mer än det för 2 ton. Onödigt att ha ett släp som är tyngre än det du ska använda det till

Edit. Dessutom kan det kanske vara en fördel om släpet kan lånas av någon utan BE ifall du behöver hjälp med något.
 
Redigerat:
Kallebo skrev:
Tänk på att ett släp för 3 ton antagligen väger ett par hundra kg mer än det för 2 ton. Onödigt att ha ett släp som är tyngre än det du ska använda det till

Edit. Dessutom kan det kanske vara en fördel om släpet kan lånas av någon utan BE ifall du behöver hjälp med något.
Variant 2018P3 med totalvikt 2000kg väger 425kg, totalvikt 3000kg väger 510kg. så med min bil får jag lassa 1575kg på första släpet och 1690kg på det andra. Med en bättre dragbil får jag lassa 2490kg på det andra släpet.

Att slippa låna ut släpet till någon med B-kort är bara bonus :)
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
slurppe99 skrev:
" För BE- behörigheten gäller dock att släpvagnens eller släpvagnarnas sammanlagda totalvikt inte får överstiga 3 500 kg."
.
Liten brasklapp, även om TS inte verkar vara i "farozonen": BE-behörighet tagen innan 19:e januari 2013 ger obegränsad totalvikt vad gäller släpvagn(ar). (y)
 
B
Ja, det är skönt att ha varit förutseende och tagit BE före regeländringen, så man slipper räkna så mycket.:D
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.