Vi byggde till vårt hus för snart 2 år sedan. Vi ska göra en garantibesiktning och har därför en fråga.
Ett av de tillbyggda rummen innehåller många glaspartier men skulle hålla samma standard/ temperatur som övriga delar av huset. Det är dragigt och blir mycket kallare än i övriga huset och vi känner hur det drar in kall luft från rummet till rummet bredvid. Vi brydde oss inte om det förra året men jag känner att det är ohållbart att bo så här. Innan jag börjar dra igång något så tänkte jag höra med er här på forumet om vad som gäller och vem som bär ansvaret för den bristfälliga isoleringen eller vad det nu är som gör att rummet är dragigt och kallt. Är det vi, entreprenaden eller konstruktören? Tack på förhand!
 
Vet inte om jag fattar frågeställningen riktigt, men ni har blivit lovade samma isolervärde i ett rum med stora glaspartier som ett utan glaspartier?
Inga fönster har samma isolervärde som en vägg med isolering i? Det blir alltid någon form av kallras vid fönster, det är därför det sitter element under.
 
Nja TS skriver inte att de blivit lovade samma isolering (annat än i titeln på tråden). Men likvärdig värmekomfort i ett sådant rum får man genom radiatorer under fönstren.

Sedan kanske man bör undersöka att det "bara" är kallras från fönstren, som ju i någon mån är standard för ett fönster, eller om det faktiskt drar in genom otätheter. För det skall det inte göra.
 
Kan en kontroll med sån där värmekamera vara en god idé som första steg, för att utröna huruvida kylan kommer genom fönster, genom fläckvis bristfällig isolering, genom generellt dålig isolering eller genom rena otätheter i konstruktionen?
 
Tack för era svar! Det tillbyggda rummet byggdes med förutsättningen att det skulle kunna användas året om med samma komfort som i övriga huset. Vi har bara golvvärme i den tillbyggda rummet. Eftersom vi har trägolv kan vi tyvärr inte höja värmen mer än vad vi har idag. Kanske ska börja med att få hit någon med värmekamera som kan se om det drar in från andra ställen än bara fönstren.
 
Är det fönster golv till tak?

Golvvärme och stora fönsterpartier kan bli problematiskt. Då golvvärmen inte kan leverera värme vid stora punktbelastningar (som stora fönsterpartier). Man brukar lägga slingorna lite tätare under sådana fönster, men det räcker sällan. Man får mer kallras vid stora fönster med golvvärme jämfört med om det sitter ett element under fönstret.

Hur ser ritningen för din golvslinga ut? Man dimensionerar antalet slingor schablonmässigt för antal kvadratmeter och fönsterytor. Men som sagt om tex en hel vägg är av glas kommer den schablonen inte att bli bra.

Är det flera slingor i detta rum eller en slinga? Det påverkar också. En lång slinga får svårare att leverera värmebehovet, då den kyls ned vid fönsterpassagen och har sedan inte kraft kvar till resten av rummet. Om du har två slingor kanske man kan justera upp den som passerar yttervägg/fönster ett par snäpp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.