Jag tror jag blir knäpp på kalkylerandet... Hur mycket "extra luft" bör man egentligen ha mellan kalkyl och lånelöfte vid totalentreprenad.

Ni som håller på att bygga eller har byggt. Hur långt från kalkylen har ni hamnat till slut? Vilka har varit de värsta "överraskningarna"?

 
Rysaren brukar vara markarbetet och den biten, men ni har väl gjort en geoundersökning av marken så ni vet annars är det ett gott råd.

Om det är nyckelfärdigt och totalentreprenad skall det inte tillkomma några obehagliga överraskningar egentligen, men om det skulle behövas något extra så se till att få allt skriftligt med pris och underskrivet, mycket överenskommelser glöms så lätt i denna bransch.
 
Det som är så knepigt med kalkyler tidigt i byggprocessen är att man sannolikt missar en hel del detaljer..

Tag tex de redan omnämnda markarbetena, de är nästan alltid undervärderade.

Sen så kommer alla tillval. Tag kakel, klinker och tapeter. Det ingår en viss nivå som oftast inte räcker till.. Elen är nästa favorit som kan kosta massor.

Ha minst 5 % i marginal och gärna 10 så är ni på den säkra sidan.
 
Så för en totalentreprenad av ett hus som kostar 2 Mkr så rekommenderar du minst 100' i buffert? Tja, det kanske är realistiskt, men samtidigt trist att inte husfabrikanterna kan uppskatta kringkostnaderna mer korrekt.

(Ursäkta dum fråga... men exakt VAD är det med elen som genererar merkostnader?)
 
Först och främst så är det markarbetena som skapar merkostnader!

Det är riktigt svårt att uppskatta kostnader för markarbeten och hussäljarna är säljare och inget annat. Deras sk uppskattningar är ofta helt felaktiga. 100 tkr är inte mycket om det blir tal om sprängning och lite fyllning...

Angående elen så kostar alla extraval en hel del. Det drar lätt iväg 20-30 tkr.. Lite spottar, extra uttag, en extern grupp med separat jordfelströmbrytare och en del dimmers så är du där.. Standardelen är oftast generös, men knappast som du vill ha det!

 
Hej.

Våran kalkyl har väl hållit ganska bra, men nu när vi håller på fixa till tomten så drar det verkligen iväg. Vi har byggt ett älvsbyhus och på den kalkylen så har ju inget ute funnits med på kalkylen mer än finplaneringen och det är ju typ gräsmattan.

Vi har nu byggt en stor altan och planterat häck runt hela tomten. Inget sånt hade vi med i vår kalkyl och det är ju saker man vill ha.

Jag läste nånstans att man skall räkna med 150,000 kronor för att anlägga en trädgård och det stämmer nog.

/ Christina
 
Hej!

Är i samma sitts som du. Jag har räknat 100 000:- till extra kostnader och blir det något över där så går det till ett garage.
 
christinas skrev:
Hej.

Våran kalkyl har väl hållit ganska bra, men nu när vi håller på fixa till tomten så drar det verkligen iväg. Vi har byggt ett älvsbyhus och på den kalkylen så har ju inget ute funnits med på kalkylen mer än finplaneringen och det är ju typ gräsmattan.

Vi har nu byggt en stor altan och planterat häck runt hela tomten. Inget sånt hade vi med i vår kalkyl och det är ju saker man vill ha.

Jag läste nånstans att man skall räkna med 150,000 kronor för att anlägga en trädgård och det stämmer nog.

/ Christina
Så rätt så.

Vill bara ge ett tips till angående trädgården att ta det lugnt, göra en plan hur man vill ha det och inte bara panikså gräsmatta, köpa träd och buskar och planlöst plantera detta. Stenläggning till att börja med råder jag till , beroende på hur mycket, typ 100 kvm går ju säkert till 25-60.000 till att börja med beroende på om man gör det själv eller lejer ut det, träd, buskar, lökar, blommor, gräsfrön ja allt kostar pengar.

Att som vi ha begränsat med pengar gjorde att vi investerade i en ordentlig jordfräs som vi haft en oändlig nytta av i hela beredningen av tomten på ca:700 kvm.
Detta sparade vi mycket pengar på.
 
Så skönt att läsa alla era svar! Ni är så kloka och kunniga! Fortsätt gärna om ni kommer på mer tips och kommentarer!

En liten avkrok från ämnet, men inspirerad av Robban44s svar. Stenläggning ja, om man nu inte vill eller kan själv så är det dyrt har jag förstått.

Men nu är jag sådan konstig typ att jag faktiskt gillar de stora kvadratiska betongplattorna (typ 70-tal). (Jag har noterat vid nybyggen att de börjar komma igen, så det är kanske inte bara jag....)

Är detta möjligtvis billigare alternativ än de vanliga mindre "munkstenarna"? Är läggningen också billigare kanske? (Jag vill, jag vill...;-))

Och till sist vad gör man lämpligtvis med garageuppfarten medans man väntar på att konsolidera sig för att sedan bygga carport?

Sådanan stora betongplattor är väl inte lämpligt att köra på? Hårdgöra underlaget och sedan singel kanske? Vad säger ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.