Jag håller på att renovera en tvättstuga och ska komplettera med bastu+dusch. Skulle vilja undvika att hugga upp golvet för ett nytt avlopp till duschen. I en gammal duschkabin som jag har stående finns ju ingen golvbrunn utan endast ett 50mm utloppsrör i bottendelen. Vill inte ha en duschkabin utan vanlig duschplats.
Skulle man kunna gjuta/spackla upp utrymmet i duschen 900*900 och gjuta in ett 50mm rör utan brun och forma utrymmet runt röret som en brunnsskål, som våtrumtätas med ett rostfritt brunnsgaller ovanpå. 50mm röret drar sedan längs en vägg bakom tvättbänken och ansluts till avloppsröret för tvättmaskinen och så till golvbrunnen. Det ska vara klinkers på golvet i hela tvättstugan+dusch.
Vad tror ni om detta? Och jag tar gärna emot ideer på andra lösningar och mtrl som man skulle kunna använda.
Jag har redan en gång tidigare spettat golv i källaren för en toalett/duschrum och skulle vilja slippa detta hundgörat en gång till.
 
Blev nu nyfiken, är det ingen som har gjort detta eller haft en liknande tanke för att fuska lite och slippa hugga upp källargolv?
Hittade en plastspygatt som endast bygger 65mm och har ett 32mm anslutning. är det någon som vågar sig på att gissa om det skulle fungera, dvs att sedan dra ett 32mm rör längs med en vägg ca 2m och som sedan mynnar ut i en golvbrunn?
 
Det är klart att det skulle fungera, om du får det tätt runt röret och har bra lutning dit du skall ansluta.
Men godkänt tror jag inte att det blir. Jag menar försäkringsbolaget och sånt.
Att bila är inte så svårt som man tror om man hyr en bra maskin. Och du får undan röret och en riktig golvbrunn som du kan göra rent och sånt.
 
Jag tycker du skall bila och sätta en riktig brunn.
Men om du vill bygga upp golvet och dra dör till en gilvbrunn så är det bättre att sätta dit en lågbyggande spygatt än att försöka bygga en egen som blir väldigt svår att ordna tätskickt till.
En spygatt är en brunn utan vattenlås som är lågbyggande.

/Patrik
 
Pasta skrev:
En spygatt är en brunn utan vattenlås som är lågbyggande.
Just det! Jag glömde vattenlås. Det vill man ha!
 
Jodå, jag håller med er, försökte se om jag kunde få lite moraliskt stöd att fuska ;)
Men måste ändå få bolla mina första tankar med er; Jag har en gammal nedmonterad duschkabin med balja utan vattenlås och endast ett rör i botten, kollade diametern som var 32mm och inte 50mm. I mina tankar blir det ju detsamma om jag monterar en spygatt och sedan 32mm rör till en golvbrunn där vattenlåset finns. Jag behöver dessutom inte dra hela vägen då jag redan efter en meter träffar röret från tvättmasinen som går till golvbrunnen. Om jag jämför med "icke fusk" så blir det ju att vattenlåset finns två meter bort och en mindre rördiameter fram till vattenlås, men det ger ju inga skillnader i risk för vatten skador. Ser ni någon fördel med vattenlåset i duschen jämfört med rörlängden fram till golvbrunnen?
Känns som jag på nytt söker moraliskt stöd :)
 
Det blev en Hilti 805
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.