Hade inte bestämt mig för slipat betonggolv när vi skulle gjuta utan det blev senare. Ingen överkantsarmering förutom 1.5m runtom grunden. Gick på lite för hårt på plattan när den stålades vilket inte gick att få bort inom rimlig tid med diamantslipen så den blev lite flammig. Har fått en antydan på en spricka/strimma på ca 30cm men den hamnade under soffan. Slipade golvet när bara stommen var på plats och snörslog vart innerväggar skulle vara och det slipens radie inte klarade i ytterhörn doldes av resterande regelvägg på 45+95 osb, gips och golvlister.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Ca 275 ton av olika sorters grus/makadam/bärlag har det gått åt om det kan vara till någon hjälp. Ska ändå tillägga att tomten är lätt och har nästan inte behövt fylla svackor mm utan det är enbart där tomten var avtäckt från matjord för hus, dubbelcarport, parkering för 4 bilar.
 
volvov70n skrev:
[bild].
Hur löste du det med konstruktionsritningar på grunden?
Var köpte du material till grunden, lokalt eller på nätet?
Vissa sidor på nätet säljer ju både ritningar samt material.
 
Ritade huset själv efter att kollat olika husfabrikanter och "lånade olika idéer" utifrån våra behov. Lämnade sedan in det och fick godkända hus och grundritningar vid en byggkonsult och betalade 14500kr. Köpte allt annat lokalt.
 
  • Gilla
cooltox och 2 till
  • Laddar…
Byggt lösvirke 230 kvm plus garage 70 kvm. Totalkostnad för allt inkl tomt (330.000) ca 3.2 milj. Gjort allt arbete själv (exkl el, plåt o viss rörmok) samtidigt som jobbade 100%. Blev kvällar o helger i ett par år... Värderat 6 milj 2015. Rekommenderar lösvirke, bra pris (mtrl) och riktigt bra o rejäla stommar (45+195+45) blir det. Men man måste veta vad o hur man gör så klart...

Timmar? ca 4000 totalt skulle jag uppskatta, inkl allt allt allt

Mvh
 
  • Svart trävilla med stora fönster och en balkong omgiven av träd, med ett garage och en bil framför huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
anderssose och 18 till
  • Laddar…
volvov70n skrev:
Hade inte bestämt mig för slipat betonggolv när vi skulle gjuta utan det blev senare. Ingen överkantsarmering förutom 1.5m runtom grunden. Gick på lite för hårt på plattan när den stålades vilket inte gick att få bort inom rimlig tid med diamantslipen så den blev lite flammig. Har fått en antydan på en spricka/strimma på ca 30cm men den hamnade under soffan. Slipade golvet när bara stommen var på plats och snörslog vart innerväggar skulle vara och det slipens radie inte klarade i ytterhörn doldes av resterande regelvägg på 45+95 osb, gips och golvlister.
Skönt att höra att det gått bra och får hoppas att det inte blir några sprickor framöver. Är ju en tunn platta och förhållandevis liten yta så det är ju fördelaktigt. Funderar själv på att gjuta en diamantslipad platta men jag brukar förespråka en betydande armering när jag råder andra att gjuta den här typen av golv så det är intressant att höra att motsatsen till och med kan fungera!
 
Jag byggde en Attefallare (25 kvm) som landade på drygt 750 tkr i material. Såg det hela som ett projekt som gav mig avkoppling. Idag ett år senare bor jag i huset, för vem behöver 200 kvm;) Kidsen springer mellan husen (det gamla och det nya) så 30 tkr/kvm blev det! Och jag är nöjd. Huset finns i södra Sthlm och man får gärna komma på studiebesök. Allt material är köpt i miljöns tecken och med hög kvalitet, dvs ingen lågpris någonstans. Jag tror nämligen att pris och kvalitet har ett samband.
 
Man kan väl räkna som man vill bara man uppger faktan. Tycker själv att det mest intressanta är kostnader för själva lösvirkeshuset, sedan kan man ju upplysa om andra avgifter, kostnader mm. Tomtpriset tycker jag är det minst intressanta då det skiljer så mycket beroende vart man väljer att bygga. Som jag skrev i inledningen så är slutpriset/m2 inte heller så intressant om man inte ser bilder och får fakta. I mitt fall när jag sökte på nätet innan jag byggde så letade jag efter fakta om någon annans bygge/kostnader/fallgropar/tips, att sätta i relation till mina förutsättningar för att kunna få en kostnadsbild mellan tummen och pekfingret.
 
  • Gilla
Agda105 och 2 till
  • Laddar…
Ser gärna bilder här inkl lite fakta
 
Plattan är 120mm och armeringen ligger nästan i mitten av plattan pga att golvvärmen ligger under armeringen. Plattan stod ouppvärmd ca 4 månader och sedan två elfläktar som stod på 1kw var under första vintern. Golvvärmen kördes igång året efter och har varit på i drygt ett år nu, så jag hoppas vi slipper sprickor.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
refero skrev:
Jag byggde en Attefallare (25 kvm) som landade på drygt 750 tkr i material. Såg det hela som ett projekt som gav mig avkoppling. Idag ett år senare bor jag i huset, för vem behöver 200 kvm;) Kidsen springer mellan husen (det gamla och det nya) så 30 tkr/kvm blev det! Och jag är nöjd. Huset finns i södra Sthlm och man får gärna komma på studiebesök. Allt material är köpt i miljöns tecken och med hög kvalitet, dvs ingen lågpris någonstans. Jag tror nämligen att pris och kvalitet har ett samband.
750000: -?????

jag har byggt en nu åt hunden och är uppe i 50000:- men då har jag alltså 700000 till inredning av 25 m2 :x
 
  • Gilla
  • Haha
Pergoteborg och 3 till
  • Laddar…
Står själv inför ett liknande projekt om än 150kvm och ett kallgarage på 35kvm :eek: . Min tänkta budget är 1,5milj. Nu till mina frågor. Vilken del i landet är detta bygge? Vad fick du betala för Nibe pumpen med installation? Hur lång var byggtiden? Har du lösull eller skivor? Som jag tolkar det har du 45+220+95 isolering? Nästan passivhus ;-)
//Johan
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
VillaViken skrev:
Som jag tolkar det har du 45+220+95 isolering?
Hur ser väggen ut? 45 längst in? 95 monterat stående eller liggande?
Funderar på detta kring vårt ev lösvirkeshus:
Hur mycket krut ska man lägga på isolering i ytterväggen, när man inte går "all in" på fönster, och dörrar.
Vi lär nog köpa fönster som har ett lambda-värde runt 1.1, inte under 1 iaf.
Huset är tänkt att bli en 2-planare på ca 200 kvm. Ska vi kalla det normal svensk standard med fönster, inga flashiga fönsterpartier, skjutpartier.
Är det bara onödig kostnad, och tid, att bygga för tjock yttervägg...?
Fråga mig inte om jag räknat på det, för jag fattar inget :x
 
  • Gilla
Scherm
  • Laddar…
kmilic skrev:
Se till att du har en mycket, och då menar jag en väldigt-väldigt mycket förstående partner, annars kommer du stå där själv och titta på ett ofärdigt hus.
Jag skulle snarare vilja påstå att du bör ha en, inte bara förstående, utan snarare delaktig partner. Även den närmaste familjen bör vara delaktiga, speciellt om du/ni har barn. Om man som ett par inte går i något dylikt tillsammans och med samma inställning så kommer det inte finnas något par när huset är (om det blir) klart.

Jag och frugan har byggt två ggr tillsammans, båda gångerna i lösvirke, typ allt arbete själva och båda gångerna hade vi dessutom ett litet barn. Sista bygget (ca 280 + 100m2) uppfördes på 11 månader. Jag la 3 månader ledighet och all övrig fritid vid sidan av heltidsarbete, frun la något mindre pga att hon tog större ansvar för hushållet. Idag förstår jag inte hur vi lyckades, men däremot vet jag att det aldrig hade gått utan hjälp från mor och farföräldrar. De hjälpte till både med bygget, materialtransporter och framförallt med barnvakt.

Totalt landade vi på ca 2 mille (+tomt), då är även alla anslutningar medräknade, det ger ca 6000kr/m2 för bodelen och 4000/m2 för garagedelen.
Mörkt trähus med snedtak täckt av snö, i ett snöigt landskap med träd i bakgrunden under en klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Filip94 och 8 till
  • Laddar…
tullemannen skrev:
Hur ser väggen ut? 45 längst in? 95 monterat stående eller liggande?
Funderar på detta kring vårt ev lösvirkeshus:
Hur mycket krut ska man lägga på isolering i ytterväggen, när man inte går "all in" på fönster, och dörrar.
Vi lär nog köpa fönster som har ett lambda-värde runt 1.1, inte under 1 iaf.
Huset är tänkt att bli en 2-planare på ca 200 kvm. Ska vi kalla det normal svensk standard med fönster, inga flashiga fönsterpartier, skjutpartier.
Är det bara onödig kostnad, och tid, att bygga för tjock yttervägg...?
Fråga mig inte om jag räknat på det, för jag fattar inget :x
Byggde enl BBR 9:4 = om huset är mindre än 100m2 och du uppfyller vissa isoleringskrav, återvinning samt ej overskrider 5.5kw eltillskott så behövs ingen energideklaration. Min vägg utifrån 220 stomme +45 liggande träregel+stående 95 plåtregelväg. Blev säkert dyrare än att göra en energideklaration men hade inte tid att invänta den för bygglov. Elen blir ju troligen inte billigare heller.
 
  • Gilla
Leif-Harald och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.