Hej forumet!

Har en Thermia Biomatic-panna som stått avstängd ett halvår på grund av en omfattande renovering. När vi drog igång systemet igen gick allt igång som det skulle, och vi fick ut både varmvatten och värme i radiatorerna.

Nu har vi dock, sen cirka en vecka tillbaka, inte fått något varmvatten i kranarna. Radiatorerna och golvvärmen tuffar på så ganska så snart riktades misstankarna mot cirkulationspumpen i värmepaketet.

Och nu till mitt aber; efter att ha skruvat ur den blanka pluggen pyser det lite och kommer några droppar vatten (som sig bör..), men när jag ska försöka motionera axeltappen går jag bet. Hade fått för mig att det skulle vara ett tydligt spår på tappen, men den här ser snarast runddragen ut (se bild).

Närbild på en Grundfos cirkulationspump med tydliga specifikationer och en rund axeltapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har försökt med alla möjliga mejslar att vrida tappen, men inget händer. ska den vara trögvriden, eller är det ett tecken på att den skurit? Pumpen är lika gammal som pannan (2000/2001), så jag skulle ju egentligen inte bli förvånad om så är fallet..
 
Nu kanske jag är helt fel ute men varmvatten i kranarna går väl inte på cirkulationspumpen för radiatorerna? Det trycket kommer ju från kommunen alltsomoftast? Om ni inte får tappvarmvatten kanske ni kommit åt något reglage som drar ner värmen? Uppenbart så har ni ju värme i pannan så det måste vara mellan pannan och kranen..
Du skriver att radiatorerna och golvvärmen tuffar på.. Betyder det att du får värme i dom? Vill du ha mer värme i dom så vrid upp termostater/reglage är mitt tips. Vilka indikationer har du fått från cp att den är ur funktion, förutom att ni inte har tappvarmvatten?
 
Nejdå, du är inte ute och cyklar, var nog jag som var otydlig. I systemet finns det tre stycken cirkulationspumpar, en för radiatorslingan, en för golvvärmeslingan och så den tredje, som sitter i anslutning till värmepaketet i pannan, förser tappvattensystemet med varmvatten (från det interna magasinet i manteln).
Det är alltså den cirkulatinspumpen som inte tycks fungera och som jag inte lyckas rotera axeltappen på.
 
Då är jag med, tack för förklaringen. Kan du starta igång den med en skruvdragare och mejselbit och skruva igång den? förutsatt att skruvdragaren går åt rät håll.. Så får du ta ställning ifall den inte rör sig överhuvudtaget..

Vill du inte köra med skruvdragaren så borde mejsel fungera..
 
Nix, mejslarna glider bara omkring som i en runddragen skruvskalle. Som du ser på bilden finns det inget tydligt spår att ens sätta mejseln i. Nu är det väl i och för sig ingen jätteinvestering att stoppa i en ny, men ändå tråkigt när man läst om att cirkulationspumpar lätt ska kunna motioneras igång efter en tids stillestånd.. :/
 
ok, det ser ju ut som någon tidigare försökt vrida på den.
Kan inte komma på något förutom dumma saker jag skulle ha gjort innan den ändå ska bytas, som att trycka hårt med något som är lite spårat och greppar. Hårt stål mot stål och rejält med kraft bakom för att minimera sliret.

Får jag annars fresta med lite peave of mind http://www.rinkabyror.se/artiklar/varmepannor-och-tillbehor/cirkpumpar/
 
Efter att ha kikat på alldeles för många polska videos på Y-tuben kan jag nog konstatera att axeltappen ska se ut så där.
Efter ytterligare ett par australiensiska, amerikanska och engelska videos kan jag dra slutsatsen att den ska rotera utan större motstånd, om den bara är lite igensatt/ihoptorkad. Och med den mängden våld jag brukat på den stackars pumpen, och fortfarande inte fått tappen att röra sig en millimeter, är nog enda slutsatsen att den har skurit....

Tack för moraliskt stöd, michfris!
 
Happy to help, tråkigt att du får lova att skaffa nytt med allt vad det innebär. Hoppas det går bra.
 
Sist utvägen är ju att dela pumpen. Då måste man ju dock stänga av vattnet över den en stund.
Det kan ju vara något skräp som satt sig i hjulet. Det är ju rätt så lätt att bända isär när man tagit bort de fyra insexskruvarna.
Jag gjorde själv det nyligen med en större pump till en bergvärmepump som stått urkopplad i flera år. Det var rostigt i huset så att hjulet satt fast, men efter rengöring gick den fint igen!
 
  • Gilla
michfris och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.