Skall installera trappströmbrytare i en trapp och i en korridor. Men jag funderar också på att ha trappströmbrytare i ett mindre rum på 18 kvadrat med två ingångar, så att man kan tända/släcka från båda ingångarna. Är det dumt att ha trappbrytare i ett litet rum? Rummet kommer att användas läsrum med bokhylloor och sköna fotäljer.
 
Det är väl inte dumt med trappkoppling om det finns två ingångar.

Prototypen
 
Rummet är ju ganska litet och ena dörren är på kortsidan den andra på långsidan. Endast 3 m mellan dörrarna. Men det kanske är befogat med trappbrytare ändå.
 
Den gången det är mörkt i rummet och nu snubblar på något på golvet när du ska gå till andra sidan och tända lampan önskar du nog annars att du satt in trappströmbrytare... ;)
 
Enda anledningen att inte ha trappfunktion i ett rum med 2 ingångar är om man tycker det blir för mycket "krafs" på väggen.
 
Snubbla i mörkret och leta brytaren är bara dumt, jag har en trappa och en övre hall och har fem ställen (2 trapp och tre korskopplare) att tända 2 lampor med, och det behövs och funkar bra.

Sätt in trapp även om det bara är tre meter emellan.
Om man inte gör överkopplingar i strömbrytardosan går tråden att dra ur och dosan pluggas och tapetseras över.

Att såga upp för en ny dosa i efterhand är betydligt krångligare.

Det kanske skulle passa med två dosor med en brytare till fönsterbelysningen.

Mitt rekord är 4 dosor (3dimmers och en dubbelbrytare) så nu försöker jag hitta ett ställe där jag kan klämma in 5 dosor.

Prototypen
 
Sätt in trappbytare om du anser att det behövs, ser inget dumt i det. Skönt att slippa snubbla omkring i mörkret.
 
Tackar för era svar. Har nu mer på fötterna när jag skall ta mina beslut.
 
Snava bara nu inte på fötterna.

Prototypen
 
:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.