kaneone skrev:
Hej!
Bra projekt!
Bygger själv semestervilla, 160 kvm. Landar på ca 6000 kr/kvm. Ex tomt.
[länk]


mvh Niklas
Riktigt fint med plywoodväggarna(y) Man ser inga skruvhål, hur har du fäst bitarna? Och hur ha du fixat skarvarna mellan skivbitarna, med nån fogmassa?
 
  • Gilla
annastrandh1 och 2 till
  • Laddar…
Tack!
Fäst med dyckertpistol.
Skarvarna är öppna, en regel bakom. Där det inte är en regel är det en vit fiberduk framför isoleringen.
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Mycket skojig tråd. Skall se vad jag senare kan bidraga med. Håller på att bygga om och till ett hus från 1945 till att bli ett lågenergihus där stående Masonit-balkar minskar köldbryggor.
 
  • Gilla
volvov70n och 1 till
  • Laddar…
Ska bli kul och se slutpriset när ni målat utvändigt och invändigt, färg är ganska dyrbart och om man inte gör allt tidskrävande arbete så blir det några hundratusen till.
 
Hur genomfördes elinstallationerna i huset?
volvov70n skrev:
Började med att bygga carport med förråd/gäststuga 2012/13 för ca 220000kr. Svårt att specificera kostnaden för grävning och grusning/markduk/parkering då den är på samma faktura som annan grävning. Byggde blocken inomhus och hade hjälp av 2st snickare att resa carporten, totalt 80 timmar.
[bild]

[bild]

[bild]
Gjorde sedan klart insidan själv med kök och toa inkl rörmokeri. Laminatgolv Ikea
[bild]

[bild]

[bild]
300 mm cellplast i plattan, 120+45+70 i väggar och 500mm i tak. SP-Balans 3glas fönster. Direktverkande el. Hade ingen byggel utan byggde en ställning där jag ville ha det utanpåliggande fasadskåpet. El-killen från Vattenfall gillade det inte men höll med om att man har rätt att göra så. Kan tillägga att jag hade en ganska plan tomt som var lätt grävd och flyttade själv undan jordmassorna med traktor samtidigt som grävaren täckte av tomten. Körde även dit allt bärlag, grus, singel mm själv och körde ut det med en gammal baklastare.
[bild]
Har nästan bara anlitat enmansföretag och varit hjälpredan själv för att hålla nere kostnaden. Är inom industri och jobbar olika skiftgångar och är ledig under vissa perioder alt jobbar kväll, natt och helg, så att man är ledig på dem ljusa timmarna.
 
Vi har byggt en timmerstuga. Ett roligt sätt att ganska fort och enkelt få ett färdigt skal. Huset är på 28 m2 i bottenplan, plus ett sovloft på halva ovanvåningen. Grannbonden gjorde för några år sedan en skogsavverkning, där han sparade ett 50-tal frötallar istället för att plantera hygget. Frötallarna blåste ner ett par i veckan, och jag fick lov att ta hand om dem utan kostnad. Hittade en farbror i Väring utanför Skövde som gjorde timmerhus. Åkte dit med ett stort lass stockar, och kunde ett par månader senare hämta ett inte riktigt lika stort lass med färdigtimrade stockar. På den gjutna plattan travade vi sedan på en dag upp alla de tydligt numrerade timmerstockarna. Sedan har vi varit lite slöa och jobbat med inredningen på lediga stunder, men nu är det snart inflyttningsklart. Timmerfarbrorn tog 45000 för jobbet.
 
  • Gilla
Bolak_jr
  • Laddar…
Hallå,
höll på skriva 'hur långt är ett snöre' :)
Har gått igenom en ordentlig resa att bygga själv. Fick hjälp med de saker jag inte ville göra själv av försäkringsmässiga skäl, t.ex. våtutrymmen, inkoppling av el, VVS och givetvis en hel del markarbeten, avlopp & dagvattenavrinning. Men resten... Det tog ca 10 år att röja och ta ner skog, planera marken och bygga bostadshuset på ca 170m2, garage/carport på ca 50m2 samt ett uthus på ca 30m2. Kostnaden blev till slut ca 2,6 miljoner. Vet att motsvarande 'lador' dvs prefabhus i närheten kostade 3-3,5. Skulle kunna tänka mig att jag tjänade ca 25-30% (minst) på att göra merparten själv. Tipset är att kolla vad ett prefabhus skulle kunna kosta i motsvarande standard och storlek, så har du ett riktmärke. Var beredd att lägga 1000-tals timmar om du skall bygga stort och kanske flera byggnader. Se till att du har en mycket, och då menar jag en väldigt-väldigt mycket förstående partner, annars kommer du stå där själv och titta på ett ofärdigt hus. Bara ett tips i all välmening. Det är inte alltid pengarna som skall styra. Du måste också beakta att du kommer slita ut dig själv och att ev. barnen inte ser röken av dig på ett par år. Också sagt i all välmening.
 
  • Gilla
Byggvar och 13 till
  • Laddar…
Bra tråd! Tänker följa den då fler verkar bidra till.
 
  • Gilla
Kujansuk
  • Laddar…
Hur räknar man? Tar man byggyta eller boyta? Drar man av tomtpris? Avlopp och vatten?
 
Är det polerat/lackat betonggolv? Snyggt!
 
Diamantslipat och behandlat med vattenglas och sedan polerat med twister.
 
  • Gilla
erikperssoon och 5 till
  • Laddar…
Roligt om fler visar bilder.
 
En helt vanlig elinstallation av behörig elektriker. Alla dosor och rör/slang har jag dragit och han installerat.
 
  • Gilla
PatSig
  • Laddar…
volvov70n skrev:
Diamantslipat och behandlat med vattenglas och sedan polerat med twister.
Hur är det med krympsprickor? Körde du utan överkantarmering även där du har det slipade betonggolvet?
 
ronolo skrev:
Vi landade på ca 10000:- /m2 för drygt 200 m2 1,5plan med källare, tomt ej medräknad, Vi har utgått fr ett hus som stod på platsen fr början. Men det var nog snarare fördyrande att spara på det lilla vi behöll.
Är det 1.5 plan på 200kvm uppepå en källare menar du?! Är källaren helt sänkt eller som en suterräng-våning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.