Och för att bidra lite till "debatten"... Vi har haft alla varianter på handdukstorkar, vanlig "stege", med pinnar man svänger ut, trappstegsvariant och såna pinnar som står rakt upp. Den som jag personligen tycker fungerar bäst är pinnar som sticker ut eller trappstegsvarianten eftersom man där får mer luft mellan handdukarna och de torkar bättre. Dock är det ju en väldigt lite del av handduken som faktiskt är i kontakt med torken så några varma handdukar blir det ju inte...

Varmast handdukar ger pinnen som står rakt upp men den torkar rätt dåligt eftersom det blir en tjock hög på pinnen. Vi upplevde även att det snart blir en sur/unken lukt i handdukarna om man inte körde på max. temp. Dessa fungerar bra för tunnare/mindre handdukar men inte tjocka frotté badlakan...

Gemensamt för alla modeller vi testat i våra alla olika lägenheter/hus nu är att de efter några inledande månader efter renoveringen förblir avstängda...
 
  • Gilla
Madnel
  • Laddar…
Mikael_L
anders07 skrev:
Varför inte satsa på en modell så har dold anslutning?
Dra elkabeln direkt genom väggen så slipper du någon dosa...
Precis, mest galant blir det ju helt utan dosa.
Dra VP-slangen uppifrån inne i väggen då, så röret inte kan fyllas sakta med vatten.

edit:
IPx4 är "striltätt" och ska klara strilande vatten från alla riktningar.
IPx5 är spoltätt och klarar något mer tryck i vattenstrålarna.
 
Redigerat:
anders07 skrev:
Som andra tidigare sagt här så är det helt OK med IP44 i Zon 1 så länge det är fast monterad el-utrustning och JFB finns (på gruppen eller hela centralen). Din elektriker har fel alltså men en eloge till honom för att han är försiktig och eftertänksam!
Dock får inte en IP44 elapparat utsättas för rinnande/sprutande vatten så att ha den i direkt anslutning till duschen får man inte men å andra sidan vore det väl rätt dumt att torka handdukar där... :)

Varför inte satsa på en modell så har dold anslutning?
Dra elkabeln direkt genom väggen så slipper du någon dosa...
Torken kommer inte att sitta i duschen, utan ovanför badkaret, på duscharmaturens motsatta kortsidan. Självklart kommer man att nå till torken med duschhandtaget/strålen om man vill spola vatten på den, men är rätt säker på att detta inte kommer att ske. Sen sitter vi alltid i badkaret, både när vi duschar och badar;) så jag vill påstå att det är näst intill obefintligt med vatten 1500mm upp på väggen där torken är tänkt att sitta. Om detta per definition anses att "utsätta elapparaten för rinnande/sprutande vatten" vet jag inte. Antar att det är en definitionsfråga som endast kommer att tolkas vid eventuell skada...?

Det är denna vi tittat på - PAX Flex.I 5 Momento. Enligt beskrivningen så har den dold anslutning:) och jag har möjlighet att dra elen i väggen fram till torken.

mvh/ Moribusken
 
Vi satte in en elektrisk handdukstork när vi renoverade badrummet för snart tio år sen. Den har varit påslagen en gång sen aldrig mer. Alldeles för varm och drar säkerligen hutlöst mycket el då den saknar termostat. Nu sitter den bara där och agerar handdukshängare...
 
Handdukstork är en fantasiprodukt...dvs en sådan där som får en att drömma om spa....

1.levererar inte varma handdukar så som de ska vara snustorra mjuka och varma över hela handduken
2.Miljöovänliga då de drar mycket energi
3.Ohygieniska då de samlar damm o fukt o lukt
4.Dyra så in i helvete med allt besvär med placering etc..

Mitt förslag är att sätta in en avfuktare finns en modell tidigare -Mitsubischi nu annat namn som är typ 15 cm tjock och vägghängd då får ni garanterat mjuka torra handdukar samt möjligheter att slippa fukt i badrummet
 
Satte in sådana handdukstorkar som du visade först, med utsvängbara pinnar, när vi renoverade badrummen i vårt förra hus.
Det är lätt att hänga över handdukarna MEN, problemet är att värmen ju stiger uppåt, så bara den lilla delen av handduken som hängde över pinnen blev varm. Vi stängde ganska snart av dem, och använde dem bara som handukshängare. Bara man inte trycker ihop handdukarna utan låter pinnarna spreta när handdukarna är blöta så torkar de rätt fort. Märkte ingen skillnad i torktid mot när de var påslagna. I vårt nya hus har vi satt upp en vanlig hängare med vridbara pinnar enligt samma princip, men utan någon värme. Kostade någon hundring och kräver varken vatten eller el. :)

Enda anledningen jag kan se till att sätta upp handdukstork är om man ändå behöver ett värmeelement i badrummet. Har man redan ett element, eller golvvärme, spara pengarna och köp en vanlig hängare där handdukarna kan hänga luftigt. Har du dålig ventilation så det torkar dåligt, lägg pengarna på en badrumsfläkt.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Betraktar i första hand vår handdukstork som ett extra element för bruk under vinterhalvåret. Vi kan då samtidigt torka våta handdukar, vilket känns lyxigt. Det händer även att vi snabbtorkar småtvätt, mycket praktiskt.
Under sommarhalvåret fungerar torken avstängd som en nödvändig ställning för att torka handdukar.
Således är vi mycket nöjda med vår handduksstork och skulle skaffa en sådan i ett nytt badrum.
 
Du ska ju ha eluppvärmt golv och eluppvärmd handdukstork. Då behöver du också tänka på att golvvärmens termostat inte är för nära handdukstorken. Det kan annars lätt bli så att golvet inte alls blir särskilt varmt.

Jag har det själv precis så. Jag har dock inte märkt några problem med golvvärmen. Främst för att jag nästan aldrig har handdukstorken igång. Handdukarna torkar ändå. Bra ventilation räcker långt.
 
morfx skrev:
Du ska ju ha eluppvärmt golv och eluppvärmd handdukstork. Då behöver du också tänka på att golvvärmens termostat inte är för nära handdukstorken. Det kan annars lätt bli så att golvet inte alls blir särskilt varmt.

Jag har det själv precis så. Jag har dock inte märkt några problem med golvvärmen. Främst för att jag nästan aldrig har handdukstorken igång. Handdukarna torkar ändå. Bra ventilation räcker långt.
Golvvärmens termostat brukar ha en givare nere i golvet. Därmed är den helt okänslig för om manöverenheten sitter nära handdukstorken även om den är på.
 
Större vattenburen handdukstork monterad på badrumsvägg bredvid wc.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller så kan du ta bort elementet och montera en större handdukstork för vattenburen värme, så här ser våran ut, värmer 6 m2 badrum och torkar/värmer handdukar
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Lite som jag misstänkte - det verkar som det finns två läger när det gäller handdukstork.

Själv tillhör jag den skaran som inte tror på den. Såg torken mest som mer eller mindre besvärlig att hänga upp på, förvisso beroende på modell. Som extra element, eller i stället för element funkar det säkert bra. Att handdukarna skulle torka fortare är jag fortfarande skeptisk till. Möjligen att "staketet" funkar, men värmen blir ju liksom "instängd". En sån typ som jag länkade till ovan (Flex-I) är förmodligen den sämsta när det gäller att utnyttja värmen. Däremot är den nog en av de luftigaste varianterna, vilket i större utsträckning bidrar till att torka handdukarna snabbt. En sån där vertikal modell med knoppar/hängare längst upp tror jag också på. En luftig hängare utan värme borde fungera bra också. Som någon skrev tidigare, så borde badrummets ventilation och uppvärmningsmetod ha större påverkan.

Känner efter denna diskussion att jag borde montera en handdukshängare utan vare sig el eller vatten, som håller handdukarna åtskilda och skapar luft mellan dom. Sen får det vattenburna elementet, golvvärmen och Pax-fläkten sköta resten.

mvh/ Moribusken
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Har du golvvärme - Lägg handduken på golvet. ;)

Sällar mig för övrigt till team "Onödig pryl".
 
Hade jag byggt nytt idag så hade jag valt golvvärme och handukstork på el eller vatten, handdukarna torkar fint på handdukstork även om värmen inte är påslagen, har idag varken golvvärme eller handdukstork och handukarna torkar snabbt ändå, dock saknar jag känslan av en varm handduk när jag kliver ut ur dushen.
 
Varför lägger du el-golvvärme med trolig livslängd på 3-25 år beroende på fabrikat under ett klinkergolv med livslängd 200 år?
 
B
Vi satte in en stor vattenburen istället för element, med elpatron i för att köra när pumpen är av på sommaren, men efter 7,5 år så har den aldrig varit på....

Viktigast är att ha bra ventilation ( vi har ftx) så kommer det torka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.