Halloj,
helt ny och fräsch här - jag har en liten fundering.

Jag har en dörr in till duschrummet som sitter galet.
- den går in i duschrummet, där vi vill installera tvättmaskin
- pga smala utrymmet vill vi "spegla" dörren, så den öppnas utåt istället

Är jag helt överpositiv över att detta ska kunna göras mer enkelt, genom att spegla blindbottenstycke och "invändigt foder" - eller är det hela dörrkarmen som behövs byggas bort från väggen??

Se följande bilder:
Till duschrum
Alt: Tröskel och del av dörrkarm med kablar vid öppning till duschrum, möjlig spegling för ny dörrinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på vit dörrkarm med synliga sprickor vid hörn intill en trädetalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från duschrum
Närbild av dörrtröskel och karm i anslutning till blått kaklat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en vit dörrkarm med synliga sprickor och slitage, vilket indikerar behov av underhåll eller justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Per
 
Att vända ramen den går absolut, den stora frågan är om du kan få loss den utan att såga sönder den?
Det ser ju ut att vara hyfsat gammalt och i så fall är oddsen att ramen är spikad, och i så fall kan det vara knepigt att få ut den hel.

Jag skulle plockat bort fodret och sedan tagit en vinkelslip och sågat spikarna/skruvarna mellan ramen och väggen. Sedan vänt och skruvat fast. Finns det karmskruvar så är det ju bara att skruva loss direkt, men det tror jag inte det finns i detta fallet.

Edit: Tänk även på om regler för våtrum gäller kring dörren ;)
 
Tack för ditt svar Ulf - angående våtrum, är duschen placerad ca 2,5-3m bort och tänker att jag inte gör någon inverkan på spärrskikt genom att vända på dörren/ramen.

Så från min sida, bör jag ju inte bli åtalad i framtiden ... :cool:

Ska kolla upp detta nästa gång jag är i lägenheten. Bort med fodret och se om jag blir klokare.
- blev lite orolig att ramen kanske,, möjligen, eventuellt skulle vara integrerad i dörrkarmen (dvs karmen var utfräst) och att min tanke om spegling var omöjlig..
 
K
Kommer du inte åt med vinkelslipen är tigersåg ett hett tips!
 
En dörrkarm består av ett stycke trä med urfrästa falsar. Om du på något sätt tror att karmen går att dela på så nej.

Du skulle kunna montera loss hela karmen och vända den 180 grader, men då får du ju dels öppning utåt istället för inåt men också kommer gångjärnen att sitta på motsatt sida som tidigare, blir det bra ? Är det ok så är det nog enklast, kanhända att fodren inte kommer att gå att få loss hela men dom går att sätta nya. Måla och spackla kommer du inte undan.

Hade själv samma problem för några år sen, en dörr till köket som kolliderade med luckan till diskmaskinen. Dessutom en märklig konstruktion av karm som var en del av väggen och inte gick att montera bort utan att riva en bit av väggen.

Jag löste det genom att såga/hyvla/stämjärna bort den delen av karmen som dörren stannar mot. Flytta gångjärn och låstrycke till motsatt sida och sen spika/limma fast en list motsvarande den delen som jag tagit bort fast på andra sidan. Med spackel och färg blev det bra och går inte att se att den är omhängd. Passade på att byta dörrblad mot modernt där både lås och gångjärn enkelt kan vändas.

Kanske skulle kunna funka för dig. Du drabbas dessutom av att gångjärnen på dörren måste bytas till motsatt hängning. Tröskeln tror jag du kan knacka loss och helt enkelt vända på. Ibland sitter den tappad in i karmstycket och kan vara omöjlig att få loss utan att ha sönder karmen eller tröskeln, isåfall skulle jag helt enkelt offrat tröskeln och köpt en ny. Dessutom behöver fallregeln i låset vändas, brukar att gå att göra även på gamla lås.

Sammanfattningsvis, det går men kommer att bli lite jobb, lycka till.
 
Halloj Jan
Det var precis min farhåga om karmen kunde vara en del av väggen - förhoppningen var/är att den sitter spikad eller liknande i väggen, så att den "enkelt" går att demontera samt vrida runt 180 grader. Ska kontrollera det i hegen.

Om det ser sämre ut, var ditt sätt ett bra tips!
Inte rädd över att det bli lite jobb, men vill undvika att starta något jag inte lyckas genomföra samt göra så lite åverkan som möjligt.. Spontant var din lösning väldigt bra ...

Återkommer när jag vet hur det ser ut och förhoppningsvis en före/efter bild.
Tack för er återkoppling!
 
Är rätt säker på att din dörr inte är en del av vägg, ytterst sällsynt!
Däremot ska du tänka på ett par andra saker.
Du ska riva en dörr som sitter i ett kaklat badrum....risker finns att kakel/mosaik lossnar eller spricker
Mot den befintliga tröskeln sitter tätskiktet limmat emot, detta kommer du troligen bryta, den kan dessutom vara
fastgjuten = svår att få bort. Kan även finnas risker mot klinkern.
I ditt fall skulle jag kosta på mig en helt ny komplett innerdörr med karm ist för att hålla på krångla med en gammal dito.
Men det är jag det....:)
Och som sagt, tigersåg är att rekommendera ist för vinkelkap för att såga av spikarna som karmen sitter fast med.
 
Alesand, jag måste nog förtydliga lite:
- Din karm är inte en del av väggen, men karmen är i ett stycke med frästa falsar. Jag är övertygad om att när du tagit bort fodren så kommer karmen att sitta spikad i väggen med 4 eller 6 grova spik.
- Jörgen har rätt i att det kan bli problem med tätskikt, av den anledningen kan min specialmetod vara ett alternativ.
- Visst kan man byta både dörr och karm. men då har ju du ju ändå problemet med tätskikt och dessutom har du nog en gammal fin gabon-dörr. Kanske du vill bli av med den eller kanske inte, vad vet jag. Man kan försöka att få tag på en ny eller begagnad karm som passar befintlig dörr. Tyvärr så är storleken på innerdörrar dåligt standardiserad så det är inte självklart att du lyckas.
Lite att fundera på, men så är det för oss handy-mens, och det är ju en del av charmen med diy.


Sen har Jörgen rätt i att det är extremt ovanligt att karmen är en del av väggen, riktigt. Men lika riktigt är att i mitt hus är det extremt vanligt att karmarna är en integrerad del av innerväggen. Man har helt enkelt gjort en regel som används både som karm och som regel och där gipsen sitter limmad direkt mot en fals i denna. Men det är ett 60-tals typhus som är massfabricerat, dina bilder ser ut att vara från en 40-50 tals lägenhet.
 
Förresten, tätskiktet slutar nog i linje med fodren på väggen (fodren ser inte ut att ha demonterats i nutid). Vid tröskeln kan tätskiktet vara uppdraget till precis där tröskeln början, ca. en centimeter,knappast under trösklen.

Känner du att tröskeln sviktar lite när du trampar på den (vanligt) då är den inte limmad mot underlaget. Bara att ta av listen på utsidan och känna med en skruvmejsel så kan du avgöra om den sitter fast.
 
Så här ser det nu ut..
Är det bara för mig att fortsätta demontera karmen - eller säger någon stopp o belägg?😬

Närvarande process av demontering, fokus på en delvis avlägsnad dörrkarm med synligt murbruk och trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en delvis demonterad dörrkarm med synliga spår av lim och skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis demonterad karm med en utstickande skruv och vit färgflagor nära golvlisten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den sidan är den enkla, hur ser det ut på andra sidan där det är kaklat?
 
Har jag samma tur som du?
Tröskeln är borta, karmen verka gå vidare, nedanför tätskikt?
Närbild av borttagen tröskel där en dörrkarm möter tätskikt och betonggolv med synligt slitage och skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har inte tagit bort fodret inne i duschrummet - just gör att det är den svårare delen..
Tänkte försöka reda ut hur det ser ut först
 
Använd INTE vinkelslip att kapa spik med, stor risk för brand.
Det går ganska bra med ett bågfilblad.
Den som har tigersåg använder den eller en multimaskin.

Protte
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Ser bra ut, bara att fortsätta, liknar lättbetong i väggen, stämmer det ?

Har du nån bild inneifrån där man ser fodret från andra vinkeln, alltså inte från dörrsidan utan ifrån kakelsidan ? Sitter fodret ovanpå kaklet eller vid sidan om ?
Om fodret är silikonat mot kaklet får du vara försiktig när du tar bort fodren så att både dom håller och kakelplattorna sitter kvar. Bräck inte mot kakelplattorna för då kan du knäcka dom, försök att bräcka från andra sidan.

Spikarna tar du med tigersåg om du har nån, annars finns det enkla hållare till bågfilsblad, har man inte det heller så tejpar man eltejp på ett bågfilsblad, har man inte det heller använder man en handske. Förslagen kom i jobbighetsordning.

Karmen ser ut att gå vidare ner till ungefär i nivå med undersidan av golvplattorna, vilket man kan förvänta sig. Du skulle helt enkelt kunna såga av karmen på plats i vinkeln mellan karm och det som ser ut som en list under tröskeln och på det sättet spara den lilla uppdragningen av tätskikt som finns. Eller så löser du det senare med silikon.

Ser att trösklen inte var tappad i karmen, var ju bra så att du fick av den hel. När du så småningom ska ha dit den igen så är ett tips att limma med färdigblandat kakelfix, fäster på det mesta och sitter som berget.

/Jan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.