Hej hopp!
Är i full gång med isolering av övervåningen och har en fråga... När jag gör luftspalt, skall jag då skruva upp masonitskivorna omlott eller kant i kant? Jag har provat skruva upp dem kant i kant men eftersom dom är så böjbara så är det svårt att få ett bra resultat... ( dom är ju lite vinda om man säger så... det blir små glipor mellan vissa...)
Kanske det går att tejpa över skarvarna..?
Eller har ngn ett bättre förslag?

Är det ngn som vet var man kan köpa fyrkantiga"fresh 80" tilluftsventiler att montera ovanför fönstren. Enl. Älvsbyhus är detta att rekommendera... Jag har kollat JULA, BILTEMA, samt BAUHAUS men har inte hittat detta...

Tacksam för svar, ska skruva vidare i början på veckan...
 
Bob_the_builder
Bauhaus säljer Fresh-sortimentet. Om inte annat har de Fresh 90.
 
Håller också på och inreder/isolerar vinden i ett gammalt timmerhus.
Det innebär att det ärsvårt att få jämna anslutningar av masoniten mot takstolar och långbjälkar pga att både stockar och mått är ojämna. Det kan alltså bli en liten springa här, hur viktigt är det att täta den och hur gör man isåfall för att täta den?

Har provat att täta med drevremsor och med fogskum men tycker inte det funkar jättebra. Funderar nu på att sätta en liten tunn list ovanpå som tätning, blir inte hundraprocentigt men går relativt fort och enkelt. erfarenheter?
 
Sätt masoniten med den glatta sidan uppåt och skivorna omlott med den nedre skivan under den övre. Detta för att ett eventuellt takläckage ska kunna rinna längs masoniten ner och ut.

Någon springa är inte hela världen. Huvudsaken är att isoleringen när den kommer på plats sitter tight mellan bjälkarna. Tänk på att sätta en tredje bit läkt på mitten av varje takstolsfack så att inte isoleringen pressar masoniten mot råsponten.

En billig spikpistol som skjuter mälor är faktiskt ett utmärkt sätt att fästa masoniten. Det är annars en liten utmaning om man är själv och bara har två armar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.