A
Hej

IP Only är nu i startgropen till att dra fiber, jag ser det står att det ingår 45m grävning på fastigheten, jag har ca 80m från vägen.

Just vid vägen så står Telias kabel skåp där kopparkabeln går in i huset till första uttaget.
Är det någon som har kunna utnyttja detta rör för fiberslangen?
Vem äger röret som går från skåpen och in i fastigheten?
Vem kan man kontakta?
 
Hej, Är du säker på att det är rör ifrån skåp och in till fastigheten?
 
Finns många om och men med den planen. Vilken typ av duct man använder, hur det passar för fiberrallarna att lägga anslutningspunkten där ditt rör slutar, hur mycket arbete de är beredda att lägga på en specialare eller om du kan/får tillåtelse göra delar av jobbet själv.
Men det kan gå, i mitt fall haffade jag de som grävde ner kanalisationen, vi kom överens om att min avlämningspunkt skulle hamna intill telefonstolpen i hörnet av min tomt och så fick jag låna en trumma med fiberduct och dra in den genom befintligt rör. Jag passade på att dra med en extra koppartåt för att kunna pejla in den i framtiden.
Men 80m kan bli marigt i ett rör där det redan ligger en telekabel, det vill gärna trassla sig, jag var på vippen att ge upp och då var det nog inte ens hälften så långt. I mitt fall var det enkelt att komma åt rätt rör utan någon åverkan, är det ett skåp som du säger så kanske det är många rör och de slutar antagligen uppe i skåpet.
 
A
gnuttisch skrev:
Hej, Är du säker på att det är rör ifrån skåp och in till fastigheten?
Nej, jag är inte säker men det går ingen luft ledning så jag tror nog att kopparn går från skåpet.

Jag har haft onsite support från Telia efter att jag klagade på dårlig internet, dom var då och pillade i skåpet.

Undrar vem som har koll på just detta rör och vem man kan ringa.
 
Hos oss ligger teleledningen direkt i backen, så det är inte säkert att det ligger något rör.
 
A
Man kan ju använda befintlig telia kabel som dragsnöre för fiberslangen :)
Frågan är om man får tillåtelse av Telia eller dom som äger just skåpet.
 
Om du frågar kommer du med största sannolikhet få nej. Kanalisationen ägs av Skanova fram till avlämningspunkten som är första jacket inne i huset.

Har du tur så det verkligen är slang/rör nedgrävt för din telelina så pröva att använda den, men isåfall bör du nog gräva fram den en bit från skåpet och skarva på dig där och fimpa teleledningen i marken. Det kan vara klokt att du drar i en ny draglina om befintlig telekabel är gammal.

Men som påpekats innan; 80 meter är långt.
 
Du kan ju prova att dra i en draglina i röret, t.ex med dammsugarmetoden. Men 80 meter är långt som sagt. Det kommer att bli mycket friktion med en styv fiberduct.

Det kanske är enklare att ta fram korphackan och gräva ett 35m schakt. Det fixar du på en halvdag
 
Även om det är tekniskt möjligt är det osannolikt.

Vi har precis som du telekabel från kopplingsskåpet (egentligen en plint under ett rörskydd) på gatan in i huset. Den löper genom rör (testat genom att dra i telekabeln).

När stadsnätets fiber skulle dras in i huset grävde de ändå separat kanal. Jag misstänker att Skanova äger kopparnätet mellan huset och skåpet och tillåter inte att man nyttjar det till annat (även om kopparnätet i vårt fall skulle aldrig mer nyttjas, då vi bytte ut ADSL till fiber).
 
Vem äger kabeln som teleledningen går i? Jag har betalat ledningen från skåpet när vi flyttade in detta för att Telia skull kunna ge mig ett fungerande telefon och Bredbands abonnemanf
 
Nja, bara för att du har betalat en anslutningsavgift är det inte synonymt med att kablage och rör är dina. Som skrivet ovan så är det i normalfallet när det gäller tele så att skanovas ansvar och ägande sträcker sig till första jacket.
 
Anslutningsavgift har jag betalat men jag har även betalat läggning av xxantal meter slang med kabel samt övriga anslutningsavgift kostnader för nyinstallation och abobnemangskostnader.
 
Jag är ändå rätt säker på att det är Skanovas egendom, men läs avtalen och se vad det står.

Om man vänder på det: Om det skulle bli en skada på kabeln som går i röret och det är du som äger den, då är det också du som är ansvarig för att åtgärda felet. just av denna anledning så brukar man ha modellen att Skanova både äger kablage och har ansvar fram till första jacket.
 
Börja med att kolla om du har något rör/slang, mängder av telekabel är direktförlagd i mark, innan du bränner kraft på att fundera hur du ska dra i rör.

Funderar du ändå på det så käppar man sådan rör/slangar med speciellt kraftig dragutrustning.
Och finns det kopparkabel så är det bra att behålla den för senare utsättning, vid nydragning i slang/rör drar man annars i en kopparkabel för det ändamålet.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
När Öppen Fiber drog till oss så använde de telerören. Det är kanske 40 m och de hade en del problem på vägen och fick ta upp ett par hål med grävmaskin. Jag tror det stod i deras material att de i första hand använder befintliga rör mm. I kvarter med luftledningar drog de även fibern i telestolparna. Om det nu är skanovas prylar så antar jag att de då har något avtal sinsemellan för detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.