Jag kan dela med mig ett projekt jag hållas med tidigare i år.
Vi skulle öppna upp en vägg mellan kök och vardagsrum och då kom frågan upp hur murstocken skulle vara. Jag ville helst ha den framme och så "ren" som möjligt och helst matt.
Efter att ha surfat runt så fann jag mest gamla trådar hur andra gjorde och ur det växte det fram en idé.

Så, här är ännu ett sätt för de som står inför liknande.

Började på midsommar med att riva väggen. Hade kommit hem från sjukhuset på morgonen så en klassisk midsommar var inte ifråga. Börjar med att riva tapet och puts lager. Lägg märke till ett frånluftsdon i taket nästan som sitter i tapeten.


Renoveringsprojekt med en halvt nedriven vägg och exponerade tegelstenar under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det dammade som attans och som tur var kunde jag damma på rejält. Trots stängda dörrar och handdukar i nederkant så smet dammet ut. Jag ska låta det vara osagt om det är lerklining eller gammal puts. Men jag fascineras av att dammhelvetet har sitt egna liv. Tappar du en bit i backen så beter den sig som en atombomb, dammet lägger sig typ aldrig.


Renoveringsprojekt som visar en riven vägg framför en murstock med synliga tegelstenar och frånluftsdon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att ha tagit bort all puts och skrapat med stålborste så var jag klar. Med den delen! Till vänster/bakom är köket och på motsatta sidan om murstocken stog spisen.
Förvånad jag blev när jag såg två till hål i murstocken, vafalls, hade jag inte räknat med.
Jag drog faktiskt in vattenslangen och spolade av och skrapade mer.. Jag ville ha rent så rent som möjligt. Men eftersom det torkade kom kom det gråa skiktet tillbaka ytterst på tegelstenarna.


Renoverad murstock med flera hål och en frånluftsdon under arbete, omgiven av byggställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så jag hade läst mig till att saltsyra är bra för att få bort puts med. Kunde användas av murare förr i tiden för att göra rent efter sig. Eller under arbetets gång. Jag var ju inte där för att bevittna.
Murstocken är 130 bred och 260 hög ca och jag delade in den i 6 partier för att arbeta mig igenom.
Så samtidigt som jag fuktade fogarna i ett parti för att kratsa ur 2 cm djupt i varje fog, så avslutade jag varje parti med att fukta en sista gång för att sedan tvätta av med saltsyra utspätt starkare än vad som står. Handskar och mask är ett måste. Och långärmat. Off topic, minns när jag växte upp i Dalarna och som busunge kastade ruttna ägg på surtantens garage. Detta luktar ruttna ägg och mer än så..


Renoverad murstock med renade tegelstenar, urfogade fogar och frånluftsdon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det tog sin lilla stund att blöta, kratsa ur, vattna och tvätta, men till sist var jag klar.
Tror en då två åring så utnyttjade jag tidiga mornar, hans sovstund och kvällar/nätter.
Samtidigt rev jag väggen och satt upp limträbalk och drog nytt vatten och avlopp på "denna sidan". Närmast hitåt ska det vara köksö med vatten och avlopp och på andra sidan står diskhon och diskmaskin. Så det här var vara ett sidoprojekt.. Ha, ha..


Renoveringsprojekt av en murstock där gammal puts avlägsnats, uppvisande tegelsten och delvis utsatt träregel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Urfogat, tvättat och de hål jag inte ville ha kvar murade. Fyllde ut fogarna med putsbruk c. Lagom krångligt men med en fogslev gick det bra. Man blir lite less i handen och armen för det är så ensidigt och pilligt. P3 dokumentär eller ljudbok förhöjer upplevelsen. Jag fick bäst flyt genom att trycka in puts, sedan lite mer, och sedan riva av puts så jag lätt kunde tvätta av väggen igen.



Renoverad murstock med synligt tegel och utrymme som öppnats upp mellan kök och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nymålad gjutjärnsstycke med texten 'PATENT 1925' hänger i ett äppelträd med utsikt över en röd stuga och trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För frånluften så satt det ett gjutjärns stycke närmast taket. Den la jag ner i linolja och kunde efter några dagar slipa bort puts, tapet och skit från. Använde en sån där stålborste för skruvdragaren.. Sliprondell?
Tvättade av, hängde upp i äppelträdet och sprayade svart. Fint när texten kommer fram, men inget man ser när man är i rummet. Lite fint

Sedan började bekymret me vad jag skulle "måla" på murstocken. Sen att jag tog fram den så har det konstant luktat puts, damm och något.. Svårt att förklara.. En doft som jag inte ville ha kvar helt enkelt. Dessutom hade jag spolat av så många gånger att doften kändes tyngre med den ökade fuktnivån.
Vissa kör med linolja och (tror det är lacknafta eller terpentin), min bror har primat sin och tyckte jag skulle göra likadant, andra har ren vägg.
Jag tok googlade ännu en gång och fann betong olja. Som en slags primer som binder damm och ger en klar yta som tål tuffa tag helt enkelt.
Lät väggen torka ur, köpte 9 liter betong olja och slaskade på.


Renoverad murstock i tegel med synliga fogar, två hål, och omgivna träreglar, täckt av betongolja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter första lagret ser det ut såhär. Jag tycker det är vemodigt för hur det blir, för efter första agent är det no return,bara framåt. Väggen ser lite svettig ut och allt känns lite pizzeria. Vid det här laget blev jag deppig.

Närbild på renoverad murstock med delvis putsade tegelstenar och synliga fogar som behandlats under byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Renoveringsprojekt där en vägg öppnats upp, med synliga golvspår, rör, och en tigersåg på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vet inte om det var samtidigt, men vattrn, avlopp och golvvärme rör ska också upp. Och förbereda för el. Kul..


Renoverat råtegelmurstock i ett hörn av ett rum med trägolv, vit sprayflaska framför och terrakottafärgad kruka på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Längs med hela taket och väggen till höger hade jag hackat ut för mycket puts, mesr för att få loss innerväggar och komma åt, limträbalken behövde kilas in bl a.
Lagar upp med spackel och gipsskivor på sina ställen och husfix /spackel i tak.
Till höger om murstocken gjorde jag en idiot; det var vägg dör men mycket togs bort. Jag satte två lager renoveringsgips på plats och spacklade. Sprack lite när det torkade så jag satte pappers remsa över hörnen och spacklade in.

Som med allt annat i livet kommer saker I mellan. Min mamma blev sjuk så mycket tid gick att ta hand om henne. Men resultatet är jag väldigt nöjd med. Inte den där svettiga pizza känslan men inte heller matt.
Har satt i både ljusslingor och belyst väggen och skulle inte vilja ha det på något annat sätt.
Tog mycket tid och var stundtals tungt. Blandade för mycket puts första gången så det mesta brann i hinken. Murstocken suger så tempo är a och o.

Slutliga bilder. Med förseningar så är vi inte klara men en bra bit på väg.


Renoverad murstock i tegel med rengjorda fogar och en synlig luftventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vardagsrum före renovering med synlig tegelvägg, parkettgolv, och en dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Balk/öppning


Renoveringsarbete med en synlig murstock och exponerade ledningar längs taket i ett rum under ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat rum med exponerad tegelvägg, moderna vitvaror och färgglad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hink med betongolja och en fogslev på en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hörna av ett rum under renovering med en lyst brytare och en synlig dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några sista ord är att anledningen till att jag gör det själv är att en forna ville ha 58 000!!!
För att ta ner en vägg som är 2550*2600 och 220 tjock. Samt ny balk. Ej vatten eller el.
Jag rev ut allt ensam och byggde upp ensam. Det stog still i somras (lycka till att finna en rörmokare 2a juli).
Efter vatten så drog jag golvvärme och byggde upp för led skottarna. Elektrikern är en kompis pappa (med behörkghet), vi drog el till drivern, spottar och ljusrampen bakom dimmern.
Totalt har jag lagt ut 7800 för vvs, 1200 för limträ, puts, olja (900:) och fogslev runt 1500. Gips, reglar, plyfa, spackel, färg och husfix hade jag sen innan. Markslöjd brage 995 tror jag, Elko plus dimmer 6-700 och Elko plus ljusram 600.

Dags att runda av, hoppas någon blir inspirerad.. Har ni missat något så släpps "Michaels samlade monologer" I en butik nära dig. Håll utkik!

Peace out
 
  • Barn leker på en sandig lekplats med gungor och en rund rutschkana i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad murstock med tegelstenar synliga intill vitmålad vägg och dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredning under renovering med synlig murstock, tak med inbyggda spotlights och en delvis tapetserad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Linda Mar och 6 till
  • Laddar…
Kul att läsa! Hur gjorde du när du spolade av väggen med vattenslang? Borde blivit rätt blött på golvet.
 
ZipLock skrev:
Kul att läsa! Hur gjorde du när du spolade av väggen med vattenslang? Borde blivit rätt blött på golvet.
Tack,
På vattenslangen har har munstycket olika vred, jag satte den på mist. När jag sprutade längst upp så sögs det upp väldig snabbt, rann inte ens halvvägs. Golvet skyddade jag med papp. Använde även för att spruta på dammet som yrde upp hela tiden. Men blött blev det givetvis.
 
Rum med tegelvägg, uttag för spis och ljusslinga mot vitmålat trägolv, redo för eldstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och plankgolvet vitmålat. Bara spisen som fattas. Söker förslag på eldstad i 1927 talshus med 2,60 i takhöjd? Rummet är, ca 25 kvmmed öppet till kök.
Vill helst inte ha för myseldnig enbart utan med värmelagrande egenskaper. Har tittat på Contura 790K och motsvarande dito med samma eller lägre höjd.
 
  • Gilla
go_bananas
  • Laddar…
Åsa Lund
Har du vattenburen värme och ackumulatortank för värmen i huset?
I så fall kan jag rekommendera vattenmantlad kamin
Kolla på Lantbruksnet, där brukar det finnas,

Annars finns gott om gamla kaminer på Blocket
 
Åsa Lund skrev:
Har du vattenburen värme och ackumulatortank för värmen i huset?
I så fall kan jag rekommendera vattenmantlad kamin
Kolla på Lantbruksnet, där brukar det finnas,

Annars finns gott om gamla kaminer på Blocket
Tack för tipset,
Jag har varit inne på vattenmantling länge och vill helst ha den lösningen. Men jag grubblar fram och tillbaka på det estetiska med alla rör som ska bakom/vid sidan om; tillopp, retur, kylslinga och pump/laddomat. Har ni det och hur fungerar det? Berätta gärna om eran lösning..
 
Åsa Lund
Vi bor i Lund och har fjärrvärme, ingen ack-tank så vattenmantlad kamin hade inte funkat. Har en Scanspis 58-3 istället

Har en kompis på landet som byggt en sådan lösning. Han har murat in alla rördelar i tegelvägg (vilket hade passat hemma hos dig?) Har en lucka för att komma åt kopplingarna.

Det finns fristående vattenmantlade :http://www.nordicvarmesystem.se/media/26490/vattenmantlade_kaminer.pdf

http://lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?aid=609&ord=vattenmantlad
 
Redigerat:
Åsa Lund skrev:
Vi bor i Lund och har fjärrvärme, ingen ack-tank så vattenmantlad kamin hade inte funkat. Har en Scanspis 58-3 istället

Har en kompis på landet som byggt en sådan lösning. Han har murat in alla rördelar i tegelvägg (vilket hade passat hemma hos dig?) Har en lucka för att komma åt kopplingarna.

Det finns fristående vattenmantlade :[länk]

[länk]
Stort tack, jag kan inte släppa tankarna på vattenmantlad lösning och ska ta upp de tankarna igen. Ska ju ändå elda så då kan jag lika gärna elda en del mot ack tank. Stort tack Åsa!
 
michfris skrev:
[bild]

Och plankgolvet vitmålat. Bara spisen som fattas. Söker förslag på eldstad i 1927 talshus med 2,60 i takhöjd? Rummet är, ca 25 kvmmed öppet till kök.
Vill helst inte ha för myseldnig enbart utan med värmelagrande egenskaper. Har tittat på Contura 790K och motsvarande dito med samma eller lägre höjd.
Attityd 100T 330 kg täljsten kanske är för lite men...
 
  • Gilla
Mythos-82
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.