Mikael_L
Snailman skrev:
Hålet för inkommande kabel är ca 42mm är det avsett för en kabelförskruving M40?

tänkte köpa en sån här:[länk]
M40 För kabel diameter 19-28mm

kabeln till cee honan vad ska det vara för en?
Jag (vi) satt bara en gummigenomföring för kabelskyddets skull, sen finns det en rejäl slängklämmekoppling för dragavlasting av inkommande kabel.

Vi drog ut utgående på ovansida så då satt vi en sådan här M25 förskruvning där.
402070_c.jpg
 
Mikael_L skrev:
En granne som bygger just nu, har precis samma arrangemang, dock utan JFB :confused:
Jag tror att han har 32A handske, är det därför han inte behöver JFB?

När du skrev detta 2008 var det just så. Men idag är det krav på jordfelsbrytare upp tillochmed 32A.
 
Hej Mikael et al! Har en fråga. Vi har köpt en lantlig fastighet utan byggnader. Jag har satt upp ett fasadmätarskåp på en träställning i den tänkta tomtgränsen och elfirman har skickat installationsmedgivande till kraftbolaget. Nu säger projektledaren på kraftbolaget att jag borde skaffat ett markmätarskåp eftersom ett fasadmätarskåp icke får sitta på en ställning annat än tillfälligt. Jag kommer att "torska på" en servisändring, oklart hur dyrt, när jag efter att vi byggt färdigt ska flytta skåpet till en fasad. Min fråga är: Betalade ni någon sådan eller flyttade ni helt sonika ert skåp lite försiktigt själva när ni var klara?
 
Skåpet är ditt och det gör du vad du vill med men kabeln in i skåpet är nätägarens och den får du inte "greja" med.
 
E
Elfirman som kopplade in fasadmätarskåpet borde tagit till med kabel så det räcker gott och väl, med kanalisation, till slutgiltig placering. Då behövs ingen servisändring. Iallafall inte härikring.
 
Mikael_L
tuvbyggaren skrev:
Hej Mikael et al! Har en fråga. Vi har köpt en lantlig fastighet utan byggnader. Jag har satt upp ett fasadmätarskåp på en träställning i den tänkta tomtgränsen och elfirman har skickat installationsmedgivande till kraftbolaget. Nu säger projektledaren på kraftbolaget att jag borde skaffat ett markmätarskåp eftersom ett fasadmätarskåp icke får sitta på en ställning annat än tillfälligt. Jag kommer att "torska på" en servisändring, oklart hur dyrt, när jag efter att vi byggt färdigt ska flytta skåpet till en fasad. Min fråga är: Betalade ni någon sådan eller flyttade ni helt sonika ert skåp lite försiktigt själva när ni var klara?
Jag började med att bygga min träställning och sen noga mäta in platsen där den stod och höjden som skåpet monterades på så det hamnade exakt där jag tänkte att det sen skulle sitta på fasaden.
Sen kom killen från elbolaget för inkoppling av servisen och jag meddelade att nu sitter skåpet exakt som det ska sitta sen när garaget blir klart, så att vi kan sätta rätt längd på rör och kabel nu direkt.

Sedan flyttade jag stativet med skåpet några meter åt sidan så jag fick plats att bygga, gjuta platta, resa stomme osv. Sen när stommen var klar och taket lagt så flyttade jag fasadmätarskåpet andra gången, nu direkt upp på sin slutliga plats på garageväggen.

Sen tog det ett ganska bra tag till innan jag fick gjort en permanent inkoppling till en elcentral inne i garaget och skåpet snyggt inbyggt med fasadpanel i väggen.

Jag gjorde aldrig någon till färdiganmälan, jag störde inte elbolaget något mer, och dom störde inte mig något mer heller ;), det blev bara ett vanligt abonnemang direkt som det kommer månadsräkningar på. Jag hade 16A som byggström, och har än så länge inte behövt säkra upp heller, peppar peppar ...


Hur smidigt allt sånt här går har jag fått för mig beror mycket på elleverantören. En del trilskas (vill kanske tvinga fram att få sälja sin dyra byggel) andra verkar vara jättesmidiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.