BirgitS
Behöver huset vara så tjockt eller går det att göra det längre och smalare?
För nu känns det som att ni får en del dödyta längs mitten av huset, t ex stor inre hall som sällan kan användas, rätt långt mellan dörr och sängar i föräldrasovrummet, långt mellan soffa och teve och knepig planlösning borta vid groventrén.
 
Tanken med att ha kök och vardagsrum i mitten är ju att skilja på föräldradel och barn/ungdomsdel så att man får vara ostörda. Då är det i allmänhet ett stort sovrum, badrum och ett mindre babyrum/gästrum/arbetsrum samt KLK (svenska för Walk In Closet) i ena änden, och 2-3 sovrum runt ett litet TV/lekrum och ett mindre badrum med dusch i andra änden. Dvs som ert första förslag.

Det stora problemet som jag ser det är att ni lagt "mörka" delar, våtrum med små fönster mot yttervägg, men det är kanske norrläget? Isåfall gör det ju inte så mycket, men annars skulle jag välja att lägga dem mot mitten.

Men om jag utgår från sin sista ritning så tycker jag du ska lägga KLK mellan de två nedre sovrummen (så som du ritat mellan ena sovrummet och hallen), som ljudisolering. så som du ritat nu kommer barnen att väcka varandra när de vänder sig i sängen och råkar slå en armbåge eller fot i väggen.

Du kan också spara mycket utrymme i hallen genom att göra lilla toaletten mer långsmal och med dörren mot hallen istället för mot dödutrymmet i inre hallen. Toan mot ytterväggen och tvättstället mitt emot toan.
 
Har man inte "tysta" barn/tonåringar är det skönt att ha en egen sovrumsdel skild från barndelen, gärna med tvrum/lekrum i anknytning till barndelen som går att stänga för. Ju äldre barnen blir ju mer avskildhet brukar de vilja ha. Även en dusch i toan i barndelen kanske vore bra, tiden i badrummet ökar logaritmiskt med åldern...

Myresjöhus har en liknande planlösning som alt. 1, med fullhöjdsfönster till taknokken i vardagsrumsdelen, upplevs inte alls mörkt.
 
  • Gilla
Fudge_82
  • Laddar…
byggarätt skrev:
hahaha reducerar ett helt skrå till en papperslapp som ni kallar planlösnings ritning... fattar ni inte att ett hus måste ritas av någon som kan???

Anlita en arkitekt genast .....opererar ni er själva med råd från Landstingets ekonomiavdelning?
Vi vet nog att vi inte kanske är så skickliga på att rita, men vi tycker det är lättare att förklara för arkitekten sen när vi beslutat oss för de stora dragen om hur vi tycker det skulle kunna se ut. Det måste ju trots allt passa in med fönster och ytterdörrar på ett symmetriskt sätt i slutänden. Allra bäst är ju ändå att hitta en riktig "färdig" ritning från början, som den första bilden. Då är det ju lätt att bara ändra om någon innervägg hit och dit, om man gillar sånt.

Tycker för övrigt att det är många trevliga människor här på forumet som vill hjälpas åt.

BirgitS skrev:
Behöver huset vara så tjockt eller går det att göra det längre och smalare?
För nu känns det som att ni får en del dödyta längs mitten av huset, t ex stor inre hall som sällan kan användas, rätt långt mellan dörr och sängar i föräldrasovrummet, långt mellan soffa och teve och knepig planlösning borta vid groventrén.
Det går utmärkt att ändra om man får det att passa in bättre. En lång korridor i mitten av huset känns inte heller så kul.. Groventrén är nog inte så lyckad..

Anna_H skrev:
Tanken med att ha kök och vardagsrum i mitten är ju att skilja på föräldradel och barn/ungdomsdel så att man får vara ostörda. Då är det i allmänhet ett stort sovrum, badrum och ett mindre babyrum/gästrum/arbetsrum samt KLK (svenska för Walk In Closet) i ena änden, och 2-3 sovrum runt ett litet TV/lekrum och ett mindre badrum med dusch i andra änden. Dvs som ert första förslag.
Jo, det är ju mest praktiskt. Vi gillar även PrioEtt:s planlösning med avskilt barn/allrum.

Anna_H skrev:
Det stora problemet som jag ser det är att ni lagt "mörka" delar, våtrum med små fönster mot yttervägg, men det är kanske norrläget? Isåfall gör det ju inte så mycket, men annars skulle jag välja att lägga dem mot mitten.
Bra poäng, det är ju rätt så sällan man "kikar ut" genom badrums fönstret..

Anna_H skrev:
Du kan också spara mycket utrymme i hallen genom att göra lilla toaletten mer långsmal och med dörren mot hallen istället för mot dödutrymmet i inre hallen. Toan mot ytterväggen och tvättstället mitt emot toan.
Det måste jag ta en titt på.
 
Nu vet jag inte hur dina vädersträck ligger men här har du en variant på det första huset du länkade, fast som även är öppet mot ett tredje vädersträck via matplatsen, precis som du efterfrågade.
Det ligger en nockbalk mellan kök/vardagsrum som lyfter hela den allmäna ytan av entre, kök, vardagsrum och matplats.
b6VO0r.jpg
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
katten1234 skrev:
Nu vet jag inte hur dina vädersträck ligger men här har du en variant på det första huset du länkade, fast som även är öppet mot ett tredje vädersträck via matplatsen, precis som du efterfrågade.
Det ligger en nockbalk mellan kök/vardagsrum som lyfter hela den allmäna ytan av entre, kök, vardagsrum och matplats.
Den planlösningen ser ju riktigt bra ut. Vi skulle ha i det här fallet köket mot norr, lämpligt med uteplatsen nere till höger, utanför köket i kvällssolen. Gillar dessutom barnens egna rum i den skilda avdelningen

Vi kanske skulle vilja separera vardagsrum och kök med något, kanske en spis eller en halvhög vägg.
Kollade dina andra bilder på huset, snyggt jobbat!
 
Det finns några grundprinciper som man kan utgå ifrån när man skall göra en planlösning. Den viktigaste är att man tar hänsyn till väderstreck och inflöde av dagsljus. Vardagsrum bör ligga i västerläge eller åtminstone ha fönster åt väster. Sovrum blir trevligast om de vetter mot öster så att man kan få in morgonsol. Ett arbetsrum som används dagtid blir bäst åt söder. En annan viktig princip är att fånga upp en trevlig utsikt om det finns någon sådan. Därefter kommer att få vettiga samband mellan de olika utrymmena. Skall vardagsrummet innehålla matplats bör ju köket ligga i närheten. Badrum bör ligga i närheten av sovrum och inte som på den första skissen i andra ändan av huset. En walk-in garderob intill föräldrasovrummet. Sedan bör man sträva efter att få lite struktur på planlösningen, hitta några linjer som man kan hålla sig till. Då blir allt mer begripligt. Slutligen, kan man skapa ljusaxlar genom huset så blir det mycket trevligare, inte minst på lång sikt.

Det är en mänsklig rättighet att bygga sitt eget hus, men man bör vara medveten om att det har ett pris att avstå från arkitekthjälp. En utbildning som tar minst fem år på teknisk högskola kan inte bestå av allmänt kända trivialiteter.
 
Hur viktigt är det för er att ha walk in closet och badrum i anslutning till stora sovrummet?

Samt är det krav på fönster i badrummet? Om inte så har jag nog en tanke på den sista ritningen ni la upp :)
 
Planritning av en våning i ett hus med markerade rum som sovrum och allrum samt kompassriktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rent generellt skulle jag aldrig vilja ha mitt sovrum gränsande till vardagsrummet eller ett allrum. Någon form av barriär som toalett, garderob etc ger sannolikt lägre ljudnivå.

Barn blir stora/större och med följer senare kvällar. Någon kanske har en tidig morgon och att då få tillräckligt tyst på samtal och TV kan bli svårt.
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
justusandersson,

Mycket bra inlägg. Det får en att verkligen tänka till på saker och ting.

Vi var så säkra på att den första ritningen vi hade var den rätta (den med kök o vardagsrum i mitten)...men sen tänkte vi att om man flyttar kök och vardagsrum till västra änden, så får vi in mycket ljus, närmare från kök och vardagsrum ut till altanen där man kan sitta i kvällssolen. Egentligen borde vi nog ha börjat med att fundera hur husplaceringen skulle vara bäst och utifrån det sedan börja fundera på husmodeller.

Vår tomt är rektangulär 125m*80m med allmän väg hela långsidan mot norr. Så huset bör stå med långsida mot vägen. Det ser ut som att vi kanske måste titta på L-modeller för att få till det. Köket gärna mot norr och vardagsrum med fönster västerut. Ska definitivt tänka på ljusaxlarna när vi funderar på ritningar i framtiden.

Ibland kanske man helt enkelt får börja om från början, och se på andra alternativ..

Jarlsgård,

Något sånt är det nog faktiskt som vi var ute efter. Jag tror inte det går att få den ritningen bättre...


TACK justusandersson och Jarlsgård
 
Det går alldeles utmärkt att rita sitt hus själv. Det finns användbara ritprogram på nätet. Rita upp och måttsätt. Går att göra väldigt detaljerat, även i 3D så man får in kän. Kontakta en fristående byggnadskonsult som ritar på löpande räkning. Densamma har kontakter med VVS, El- och andra konsulter för slutligt projektering och skriva ihop anbudsinfordran för lösvirkesentrepenörer. Är densamma även Kontrollansvarig har man en paketlösning som blir mycket billigare och flexiblare än att gå till en dyr arkitektbyrå.
Personligen hade jag nog lagt kök och vardagsrum i fil på långsidan i Syd/väst. I Syd öst lagt Föräldrassov med walk in closet. Entré i mitten av norrväggen med gäst toa, och på vardera sida om entrén lagt övriga sovrum utmed den bärande mittväggen (kanske inte helt centrerad dock). Det blir mycket färre väggar och korridorer på det sättet. Mer yta över Men det är ju olika vad man tycker.
Rita om - och om igen - rätt vad det är sitter planlösningen! Kämpa på Fudge_82.
 
  • Gilla
Fudge_82
  • Laddar…
Jarlsgård skrev:
[länk]

Kanske varit intressant planlösningsmässigt? :)
De har många intressanta planlösningar! (y)
 
Handritad planskiss över ett hus med beteckning av rum som sovrum, kök och vardagsrum, samt kompassriktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En snabb skiss utan att känna till måtten, men den illustrerar några principer.

Eftersom ni har så stor tomt så är en placering med långfasaden mot söder naturlig och bäst mht solljus. Vinkellösningar under dessa förhållanden blir bara fåniga. Behovet av rum i trädgården kan ni tillgodose på annat sätt. Givetvis måste ni fundera igenom var på tomten huset skall ligga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.