Det är rätt pinsamt när arkitekten haft massvis med bygglov som gått igenom samma allians (de kommuner som är med) med samma ritningar.

Den som har hand om bygglovet har också många års erfarenhet vilket man har betvivlat många gånger.

Sammantaget har man ändrat sig i vilket underlag man vill ha in. Innan ansökan ens skickades in förklarade man hur de på kommunen ansåg att "X"
skulle presenteras. När väl "X" kom in gällde inte informationen längre. Sedan kom en komplettering som sa att ursprungliga skulle gälla och sedan ändrade man sig igen. Ungefär såhär ser det ut med allting...



hempularen skrev:
Njaaa.. I normalfallet, om tjänstemannen begär in kompletteringar, så beror det på att ansökan saknar information som är obligatorisk. Nu låter det som du ev. har fått krav på detaljer som går utöver vad som är normalt. Men som sagt, när kompletteringar begärs så är det oftast rimligt motiverat.

OM tjänstemannen skall sätta sig och spendera ex. 4h på att analysera en bristfällig ansökan, och ev. skriva et utlåtande om vad som kan tänkas vara OK eller inte. bara för att få göra om samma sak igen när kompletteringarna har kommit in. DET vore ett stort slöseri med offentliga resurser.

Utan det är väl rätt rimligt att de tittar på ansökan, kollarf mot någon checklista över vilka saker som skall finnas med, och begär komplettering innan någon gör en djupare analys över vad ansökan går ut på.

Jag är dock rätt övertygad om att ifall även en bristfällig ansökan skulle gälla någon som man kan ge avslag för direkt, typ aluminium smältverk i ett villaområde. Så kommer de att indikera avslag direkt utan att begära kompletta underlag för industrin.


Så jag tycker att arbetsättet är i normalfallet rimligt. Men du verkar ha råkat ut för något ovanligt. Det är inte vanligt med den här typen av strul när en arkitekt står för ritningarna. Jag kan misstänka att något med din ansökan ligger väldigt nära gränsen för vad som kan gå igenom, och att man av den anledningen blir lite extra petiga med detaljer. Ev. i kombination med en grön/osäker handläggare.
 
Men att kommunerna är med i bygglovsalliansen säger inget om hur de beviljar loven. Det är bara att de tar in materialet enligt samma riktlinjer. Läser man anvisningarna så har de olika standard för skala på markplan.

Så att han fått igenom ansökningar i en kommun betyder inte att han per automatik får igenom det i en annan.

Har du fått en skriftlig lista över vad ni skall komplettera ansökan med? Om inte, kräv en sådan så ni kan börja bocka av.
 
Det har jag givetvis fått flera gånger. Det är inte kompletteringarna nu som är problemet utan hur vi blir ense om utseendet.
 
harry73
Tvinga fram ett beslut som ni kan överklaga
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
är det någon som vet antingen vilken paragraf som säger att de inte ska driva ärenden de inte tror på / att de genom att de drivit ärendet har visat vart pekpinnen går?

Eller vad som styr hur de får bestämma utseendet?

Önskar dessa paragrafer!
 
Vad sägs om ett hus som färdigställts 2013 och kanske till och med är en avvikelse i mått + en väääääldigt stor avvikelse i utseende?

Det måste ju ge mig en stor fördel!

Robert-san01 skrev:
Är det minsta tvekan att det inte följer DP och PBL in i minsta detalj så måste man gardera sig.

Det skall även tilläggas att även om det nu står en massa konstiga hus i området ger det inte per automatik dig rätt att få bygga ett likadant. Viktigt när man letar prejudikat är att loven måste vara givna under den nu gällande PBL. Allt som beviljats innan är helt utan betydelse för kommande lov. Nya PBL är skärpt och har förtydligat vad som skall släppas igenom och den ger i princip inget utrymme för tolkningar. Mindre avvikelser som förut kunde vara rätt stora är nu verkligen "mindre". Så fort det är fråga om mindre avvikelse måste det upp i nämnden. Det får inte tjänstemän avgöra.
 
Finns säkert ingen paragraf som säger något om avvisning mer än utseendet. Utseende är dock helt subjektivt och det gäller från alla håll. Det du tycker är vackert är inte alls säkert att tjänstemännen tycker är det och tvärt om. Kan dock tänka mig att de själva ser det som en god service att inte hantera ärenden som de kommer att avslå då de flesta kommuner infört handläggningsavgift på allt de prövar och de tycker att de spar dig pengar.

Är du helt säker på din sak är det bara att kräva att de skall behandla din ansökan och avslår de den överklagar du till byggnadsnämden. Du får dock vara beredd på att de kan komma att ta ut avgifter för all hantering oavsett om det blir avslag eller bifall.

Vilken detaljplan gäller det?
 
rickard_89 skrev:
Vad sägs om ett hus som färdigställts 2013 och kanske till och med är en avvikelse i mått + en väääääldigt stor avvikelse i utseende?

Det måste ju ge mig en stor fördel!
Är det färdigställt 2013 har de troligen lov enligt gamla PBL då den gällde till 2012. Begär ut handlingarna för lovet så ser du.
 
Ang. vilken paragraf som styr "utseende". Det finns en skrivning iPBL om att byggnaden skall passa in i omgivningen, det är inte ordagrant beskrivet så. Men den skrivningen använder kommuner för att motivera åsikter om stil på byggloven.

Din arkitekt borde kunna vägleda dig här. Dvs. han borde som fackman kunna avgöra om handläggaren har någon substans i sina åsikter. Har handläggaren inte substans i sina argument, så kan du kräva ett beslut, som du sedan överklagar. Och då får du rätt hos länstyrelsen. Förlorar du även där så har handläggaren troligen rätt. Jag skulle nog iofs ta in en second opinion via någon annan arkitekt innan jag skulle driva ärendet.

Risken med att tvinga fram ett beslut är att du får betala bygglovskostnaden även om du förlorar.
 
Robert-san01 skrev:
Finns säkert ingen paragraf som säger något om avvisning mer än utseendet. Utseende är dock helt subjektivt och det gäller från alla håll. Det du tycker är vackert är inte alls säkert att tjänstemännen tycker är det och tvärt om. Kan dock tänka mig att de själva ser det som en god service att inte hantera ärenden som de kommer att avslå då de flesta kommuner infört handläggningsavgift på allt de prövar och de tycker att de spar dig pengar.

Är du helt säker på din sak är det bara att kräva att de skall behandla din ansökan och avslår de den överklagar du till byggnadsnämden. Du får dock vara beredd på att de kan komma att ta ut avgifter för all hantering oavsett om det blir avslag eller bifall.

Vilken detaljplan gäller det?
Samma detaljplan som jag har givetvis!
 
Passar in i omgivningen är något som vår arkitekt arbetar för hela tiden. De har aldrig sagt något negativt om det vi presenterat utan tvärt om. Problemet är då att man precis när allt ska gå i lås börjar klaga på saker man aldrig haft åsikter om tidigare.

Frågan är fortfarande om det inte finns något som säger att de är skyldiga att meddela om något som presenteras ser ut på ett vis de inte godkänner?

Känns märkligt i sammanhanget att man talar om detta nu, när det tidigare inte varit uppe på tapeten...

hempularen skrev:
Ang. vilken paragraf som styr "utseende". Det finns en skrivning iPBL om att byggnaden skall passa in i omgivningen, det är inte ordagrant beskrivet så. Men den skrivningen använder kommuner för att motivera åsikter om stil på byggloven.

Din arkitekt borde kunna vägleda dig här. Dvs. han borde som fackman kunna avgöra om handläggaren har någon substans i sina åsikter. Har handläggaren inte substans i sina argument, så kan du kräva ett beslut, som du sedan överklagar. Och då får du rätt hos länstyrelsen. Förlorar du även där så har handläggaren troligen rätt. Jag skulle nog iofs ta in en second opinion via någon annan arkitekt innan jag skulle driva ärendet.

Risken med att tvinga fram ett beslut är att du får betala bygglovskostnaden även om du förlorar.
 
I vilken kommun och del av den? Det är svårt att säga något mer om det finns något i DP om just utformning utan att se detaljerna.

Vill du inte säga vilket kvarter det är kan du väl bara kopiera in texten så vi får läsa på?
 
Robert-san01 skrev:
Är det färdigställt 2013 har de troligen lov enligt gamla PBL då den gällde till 2012. Begär ut handlingarna för lovet så ser du.
Det är mycket möjligt att så är fallet men det intressanta är ändå att om det ska passa in i omgivningen så avser det hus som finns i omgivningen. Känns riktigt märkligt om man ska behöva tänka så för oavsett när ett beslut är taget så är det summa kardemumma av vad som finns inom en detaljplan så jag tror att det just utseendemässigt inte har lika stor vikt såsom avstånd till gata, byggnadshöjd och andra rena avvikelser, där kan saker & ting skilja betydligt mer.

Exempel : Om någon för 20 år sedan har ett garage 1 meter från gatan så kan jag skriva det som ett argument men är det ett sådant stort avsteg att man med dagens mått aldrig hade kunnat gå med på det kommer de inte ta hänsyn till det.

Utseende ändras med tiden. Man kan inte begära att alla hus ser identiska ut, speciellt inte med tanke på att visa hus är från tidigt 1900 tal och andra är nybyggda på 2000-talet.
 
Jag har varit med om ett stort bygge som man godkänt utformningen på i flera omgångar men när man skall klubba bygglovet så tyckte handläggaren att de stora skruvarna som skulle hålla mellanbjälklaget inte passade in. Så det var bara att gå tillbaka till konstruktörer och arkitekt och hitta på en ny lösning.

Så nej, det finns inget som är definitivt när det gäller bygglov annat än det du har på papper och som överklaganstiden gått ut för.
 
rickard_89 skrev:
Det är mycket möjligt att så är fallet men det intressanta är ändå att om det ska passa in i omgivningen så avser det hus som finns i omgivningen. Känns riktigt märkligt om man ska behöva tänka så för oavsett när ett beslut är taget så är det summa kardemumma av vad som finns inom en detaljplan så jag tror att det just utseendemässigt inte har lika stor vikt såsom avstånd till gata, byggnadshöjd och andra rena avvikelser, där kan saker & ting skilja betydligt mer.

Exempel : Om någon för 20 år sedan har ett garage 1 meter från gatan så kan jag skriva det som ett argument men är det ett sådant stort avsteg att man med dagens mått aldrig hade kunnat gå med på det kommer de inte ta hänsyn till det.

Utseende ändras med tiden. Man kan inte begära att alla hus ser identiska ut, speciellt inte med tanke på att visa hus är från tidigt 1900 tal och andra är nybyggda på 2000-talet.
Tyvärr är det inte så. Det som gjorts under tidigare PBL har ingen som helst betydelse för det du söker för nu. Jag har gjort exakt den resan och det är inget de ens kan ändra på då det skulle strida mot gällande PBL. Det enda som handläggarna får besluta enligt är DP och gällande PBL.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.