När jag nyss kollade temperaturerna på min IVT C5, så såg jag att värdena på köldbärarpump in var 0,4 plusgrader och på utsidan hela 6,0 plusgrader! Om jag inte minns helt fel så ska det väl vara lägre temp på köldbärarpum ut än vad det ska vara på insidan?

Någon som vet vad detta kan bero på? Misstänker att det kan vara fel på tempgivaren på köldbärar-ut. Någon som vet var den sitter på en IVT C5?

Provade också att ädra hastigheten på köldbärarpumpen till 3 (stod på 1 tidigare). Resultat direkt blev att tempen blev 0,0 samt +6,4. Ska dock låta den gå en stund och se vad som händer.

I övrigt går pumpen som den ska och elementen är varma och varmvatten finns. Verkar inte heller förbruka mer el än vanligt.

Dock stannade pumpen för för hög returtemp ett antal gånger för några dagar sedan. Sänkte varmvattentempen från 60 till 50 och larmet har upphört.

Någon som varit med om något liknande eller har några andra teorier om vad som är fel?
 
är du helt säker på att du tittat rätt? Det du beskriver är en ren omöjlighet!
Brukar inte pumpen sitta på returen förrästen? Isåfall har du lösningen där. Du bör alla gånger ha +0 ner i hålet och +6 tillbaka!!
 
Jo, jag har kollat rätt. Var nyss nere i källaren och då hade utgående köldbärare stigit till 7,5 plusgrader (ungefär lika varmt som det är i min källlare) och ingående till minus 1 grad ungefär (efter att jag ändrat hastigheten på köldbärarpumpen). Helknasigt, jag vet ???

Tror du att felet ligger i köldbärarpumpen? När jag ändrar hastighet så ändras ju temperaturerna i alla fall, så det verkar ju som den fungerar. Kan det vara luft på köldsidan?

Tacksam för alla teorier!
 
Har nu varit i kontakt med installatören och det visade sig att det var tempgivaren det var fel på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.