Jo är med på att trådat är tryggare, men så som min dörr sitter i förhållande till var router/medieomkopplare så blir det ett jäkla sladdragande. Ack, så många frågor:
Vad är det för sladd, hur grov är den?
Var kan jag hitta en sån knappsats?
Hade varit skönt med tagg för ungar osv, då måste jag bygga ett eget paket om jag förstått det rätt?
:)
 
RilleRock
hars skrev:
Jo är med på att trådat är tryggare, men så som min dörr sitter i förhållande till var router/medieomkopplare så blir det ett jäkla sladdragande. Ack, så många frågor:
Vad är det för sladd, hur grov är den?
Var kan jag hitta en sån knappsats?
Hade varit skönt med tagg för ungar osv, då måste jag bygga ett eget paket om jag förstått det rätt?
:)
Skall map sitta i entré så klarar du dig med en ekkx 1*4*0,5 från CA och den är inte grov.

Vad tänker på för knappsats?
1 platta bli isåfall trådlös via wi-fi.

Japp de paketen är inte med tagläsare.
Map med tagläsare slutar med en 1:a.
Tex k421, k521 osv
 
Men allt i det paketet är trådat va? Även de sensorer som ingår? Hm, kanske ska titta på vad det skulle bli med taggar och trådlösa sensorer.
 
hars skrev:
Siemens spc
(har sett att många nämner SIemens här på forumet, men jag har svårt att hitta bra info om det, och vilket paket som är "rätt", kräver installatör?)
Kan bara instämma i lovkören för SPC! Jag läste och letade larm i ca 1 år innan jag slog till på ett SPC 4320. Förstår om du har svårt att hitta "lätt" information om det, jag tyckte samma sak. Men efter att ha plöjt alla trådar och googlat mig trött kände jag mig tillräckligt säker för att köpa ett!
Kan väl tilläggas att det gör ingenting om man gillar att hålla på lite med sånt här :) Kan inte påstå att det var speciellt krångligt men ett visst intresse hjälper!
Själv programmeringen är ganska enkel! Appen klockren också!

Jag är så nöjd att jag lyckas övertyga, och åkt på att programmera, två vänners larm :D

SPC är ett otroligt stabilt system, jag har inte haft några större problem eller avbrott på över de två åren jag haft det! Sedan kan man bygga ut det eftersom om man vill!
Jag har en SPC Gateway (inte Vanderbilt/Siemens-tillverkat) till mitt SPC vilken gör att jag kan få push utan att använda mail (vilket går utmärkt också). Sedan gör den också att mitt SPC kan "prata" med min Fibaro HC2 om jag vill. Här finns en del info om den: http://spc-web-gw.lundix.se/forum/

Summa sumarum: Jag röstar absolut för SPC. Hjälp finns det så att det räcker och blir över här på forumet!
 
Och här är det jag fortsatt stångas med: SPC är väldigt kompetent, men för att få det så trådlöst som jag vill så blir insteget så mycket högre och installationen så mycket meckigare än om jag skulle beställa Yale Easyfit Smartphone. Jag tror inte heller att jag i närtid kommer att orka konfa upp integration med mitt lilla zwave-nätverk eller köpa till sensorer för ett 100% skalskydd för alla rum/byggnader och allt annat som är möjligt med SPC. Så, vilka är främsta argumenten MOT yale? :)
http://www.laskompaniet.se/product/hemlarm-smartphone-yale
 
hars skrev:
Och här är det jag fortsatt stångas med: SPC är väldigt kompetent, men för att få det så trådlöst som jag vill så blir insteget så mycket högre och installationen så mycket meckigare än om jag skulle beställa Yale Easyfit Smartphone. Jag tror inte heller att jag i närtid kommer att orka konfa upp integration med mitt lilla zwave-nätverk eller köpa till sensorer för ett 100% skalskydd för alla rum/byggnader och allt annat som är möjligt med SPC. Så, vilka är främsta argumenten MOT yale? :)
[länk]
För mig personligen räcker det med att titta på Yale för att det ska gå bort. Det känns lite som att jämföra Sibylla med en à la carte-restaurang, man blir mätt på båda ställena men alla nöjer sig inte med ett skrovmål ... :D

Men det behöver ju absolut inte betyda att det är något fel på Yale, det fungerar säkert jättebra, men jag ville ha något som kändes ordentligt, beprövat och med möjlighet att bygga ut och ansluta till valfri larmcentral.

För de pengarna som Yale kostar så kan det så klart vara svårt att jämföra med ett SPC, som iofs i ett paket kostar i samma bollpark, men det känns som om insteget för att få ett SPC att lira är aningen högre än Yale. Att hålla på med att trycka in lösa kretskort för att få trådlöst känns som kanske inte samma kundkategori som Yale.
Å andra sidan är det inte värre kostnad med ett Yale än att du kan börja med det och senare, om du skulle vilja, byter till något annat.
 
Haha, men ibland är det gött med ett skrovmål och cheddardipp.
Jag tycker du summerar det bra Kristofer. Det lutar nog, som man kanske anar, åt att jag kör på Yale och testar om det motsvarar mina behov. Gör det inte det går jag nog upp på ett SPC om några år när jag har lite mer fritid att sitta och konfa upp hemautomations- & larmdrömmen.
 
Jag installerade ett larm från Håfströms i somras som heter typ vcare. Eller patrol hawk. Hur som helst så är det trådlöst och ringer mig när det larmar. Även pushnoteringar genom appen. Mkt lätt att installera. Då har jag fyra brandvarnare, fem rörelsesensorer och tre sirener som börjar tjuta. Är överlag mkt nöjd.
Jag har även kopplat videoövervakning över samma områden som rörelsesensorerna för att kunna se vad som händer ifall larmet går.
 
tobbbias skrev:
Jag installerade ett larm från Håfströms i somras som heter typ vcare. Eller patrol hawk. Hur som helst så är det trådlöst och ringer mig när det larmar. Även pushnoteringar genom appen. Mkt lätt att installera. Då har jag fyra brandvarnare, fem rörelsesensorer och tre sirener som börjar tjuta. Är överlag mkt nöjd.
Jag har även kopplat videoövervakning över samma områden som rörelsesensorerna för att kunna se vad som händer ifall larmet går.
Kina-larm, finns på Aliexpress under 200 dollar. Men kul att höra att det funkar bra, har sneglat lite själv på det.

https://www.aliexpress.com/store/gr...c4e72ba32c988&smSign=pMv3spO5Rg+VIKayJwjLug==
 
K
Själv kör jag på Ksenia Security och är kanonnöjd, KNX integrering och riktigt smidig APP.
Finns som både trådat och trådlöst, kör själv helt trådat hemma.
 
RilleRock
hars skrev:
Men allt i det paketet är trådat va? Även de sensorer som ingår? Hm, kanske ska titta på vad det skulle bli med taggar och trådlösa sensorer.
Det stämmer, men magnet och detektor kan du sätta i det rum Ca skall sitta då trådlösa enheter generellt är ganska dyra så slipper du lägga pengar på det.
Innesiren sätter du i anslutning till Ca OBS inte i samma rum.

Rekommenderar den trådlösa modulen som du sätter i central med separat antenn.
 
Stringfellow Hawke skrev:
Kina-larm, finns på Aliexpress under 200 dollar. Men kul att höra att det funkar bra, har sneglat lite själv på det.

[länk]
Jag tycker det fungerar mkt bra till slut. Jag bor i ett stort stenhus så det har inte varit jättelätt att hitta ett optimalt sätt att placera ut alla enheter. Har haft problem med att sirenerna har startat mär jag larmat på. Det verkar vara pga att de var lite för långt ifrån basenenheten. Men alla andra prylar har fungerat bra. (rörelsesensorer och rökdeckare). Kan rekommendera. En annan sak jag kom på nu som varit lite strul var att jag hade fel app första månaden. alla funktioner fungerade halvdant. Men nu med rätt app har det lirat ihop mkt bättre.
 
Bra tråd, jag är också på jakt efter larm och sneglar på Yale Easy Fit också.

Jag inser att de vanligaste bryten är folk som bara snabbt vill in, roffa åt sig en laptop och sticka igen - och då spelar det mindre roll vilket larm man har.

Dock är jag klart störd över alla videos på Youtube där man visar hur enkelt man kan störa ut larm men en jammer för 1000kr. Larmet larmar inte alls och tjuvarna för mao hur mycket tid som helst på sig.

Någon som vet hur Yales 'anti-jam-technology" fungerar och om det är värt något alls? Det kör ju på 868 mhz, enda trösten där är väl att jammers för den frekvensen är lite dyrare =)
 
Jag använder detta larm och det har ett överkommligt pris


Ett säkerhetslarm paket för hemmet visas med olika komponenter som sensorer och fjärrkontroll samt prisinformation på 2 299,00 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hahalj
Sikkerthjem såg ju prisvärt ut, men det kör tyvärr på 433 Mhz. Då var det inte intressant.

Någon som har praktisk erfarenhet av Yale Easy Fit?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.