Hej!

Huset vi har köpt, är ett hus som vi har varit en hel del i. När vi nu planerar hur vi ska inreda rummen, märker vi att vi är väldigt färgade på den nuvarande möbleringen är gjord - särskilt i vardagsrummet.

Man kan säga att vi har kört fast lite när det gäller hur vi ska inreda detta rum.... "Ja-men-där-ska-vi-ju-ha-soffan-för-där-stod-den-innan-syndromet" kan man kanske kalla det för ;D.

Jag skulle bli mycket tacksam för friska och ofärgade idéer på hur man skulle kunna inreda vardagsrummet, för att utnytta den stora ytan på ett bra sätt.

Lite punkter om rummet:
  • Rummet ska användas till TV-rum/sällskapsrum.
  • Golvet är ett ljust grangolv.
  • De många fönstrena släpper in mycket ljus.
  • Vi har tänkt ha malsalsmöbler i köket.
  • Vi är två vuxna (båda 27 år), vår 2-åriga dotter och två större hundar
  • En lädersoffa ska införskaffas, pga punkten ovan

En skiss på rummet hittas på http://medlem.spray.se/anderslisa/bilder/skiss-vardagsrum.jpg

Tacksam för svar!
 
Du skriver inte vilket väderstreck som tex fönstren mot sjön ligger i, MEN jag skulle iaf. undvika att "möblera efter väggarna" vilket är ett vanligt misstag, spec. om man har ett långsmalt rum som inte känns helt självklart ur möbleringssynpunkt ;)

Spontant känns det, för mig, som att jag skulle utnyttja utsikten genom det stora fönstret ner mot sjön (det låter ju som en vacker utsikt) för en trivsam sittmöbel med både soffa och fåtöljer och ett par fotpallar och ett rejält bord med plats för diverse sociala aktiviteter som familjespel o.dyl (inte bara 2 kaffekoppar ;)), variationen med pallar och fåtöljer gör det mer lättplacerat spec. om man ställer något mot en dörröppning.
Gruppera möblerna med utsikt mot fönstret och fritt framför själva fönstret, gärna med lite utrymme runt möbelgruppen så upplevs rummet större än om möblerna står tryckta mot väggen. "Bind ihop" gruppen med en rejäl matta.
Spara hyfsat fritt mellan köksdörr och trädgårdsdörr, där blir väl troligen ett gångstråk på sommaren med kaffe/mat brickor mm.

//Christina
 
F
Hej

Jag håller med. Jag skulle spontant ställa soffan i mitten av rummet med blicken ut mot sjön. Fantastiskt att ha en sådan utsikt. Sen skulle jag ha soffbord framför och gärna en fåtölj med fotpall i samma serie som soffan.

Mot andra fönstret skulle jag antingen skapa en läshörna eller en arbetsyta beroende på om fönstret går ända ner i golvet eller ej.

Ett arbetsbord där man blickar ut genom fönstret.

För förvaring skulle jag kunna tänka mig en låg bokhylla bakom soffan som en sorts avgränsare eller längs ena väggen. Dock bra med dörrar då ni har en liten tjej som säkert tycker det är kul att gå där annars.
Som färgklick skulle jag satsa på en fräsch matta och gärna stor.

Om ni lämnar skinnmöblerna så hade jag satsat på en schäslong och en soffa. Väldigt mysigt och fint och speciellt med den utsikten.

Lycka till.
Johanna
 
Vi har skippat soffbordet.
För oss räcker det med en fotpall och ett satsbord som står på annat ställe.

Vår tvååriga dotter uppskattar lekutrymmet. Mycket kullerbyttor och pusselbygge på mattan...

I alla fall värt att fundera över. Våga bryta konventionerna!
 
Kul att få lite utomstående och friska idéer! Tack alla - nu har vi ett par bra spår att jobba vidare på!

Håller med er om att sjöutsikten ska användas. Den är faktiskt fantastisk. Det tyckte de som satte taxeringsvärdet på huset oxå..... Problemet med rummet är tyvärr att det är "långsmalt åt fel håll". Det hade varit bättre om väggen mot sjön hade varit 8 meter....

Placerar man en sittgrupp vid fönstret, blir resten av rummet ganska tomt. Just nu känns det som om soffan kommer att hamna i mitten någonstans. Johanna - din idé om arbetsbord vid motsatta fönstret är inte tokig. Fönstret går inte ner till golvet där så det funkar fint.

Soffbord eller inte - det är frågan.... Helt klart ett alternativ som skulle uppskattas av minstingen. Får se om jag vågar ;).

Trevlig valborg på er alla!
 
fhrizzan skrev:
Trevlig valborg på er alla!
Tack detsamma :D
ang. lekyta istället för bord, så finns det kanske plats för lekar ändå iom. att rummet är så pass långt, men det blir säkert kanonbra vilket som ;)

//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.