Vi har ventilation i huset som är installerat ca 7 år sen.
Alla rör är isolerade med stenullsmatta med "hönsnät" och sen vanlig med pappyta på det.
Ingen isolering med alu utsida som man läser överallt att det ska vara.
Är isoleringen felaktigt gjort?
Funderar eftersom remmen i aggregatet hade hoppat så allt stannade så hade det sen droppat lite vatten från ett frånluftsdon i köket.
Kollade uppe på kallvinden om det var nå läckage från rören där men överallt där jag kände var det tort, även vid frånluftsdonet.

Edit roterande ftx är ventilationen
 
Redigerat:
Vårt FTX-system isolerades med nät utanpå, ingen alu-folie utanpå nätet om det var det du menade? Som jag förstått saken är det viktigaste att det är ordentligt tätt och tjock isolering överallt, speciellt om rör går på kallvind.
 
Jonatan79 skrev:
Vårt FTX-system isolerades med nät utanpå, ingen alu-folie utanpå nätet om det var det du menade? Som jag förstått saken är det viktigaste att det är ordentligt tätt och tjock isolering överallt, speciellt om rör går på kallvind.
Jag menade stenullsmatta som man bla isolerar imkanaler med, brukar vara armerat med hönsnät eller vad man ska säga :)

Utan på det är det lindat med isolering med pappklädnad på ena sidan samma som man isolerar taket på kallvind.
 
Bra, då har ni tjock och bra isolerat. Har läst att dropp inte är ovanligt då aggregatet stannar. Men någon mer insatt person kommer säkert förklara varför :)
 
Av och uteluftkanaler skall isoleras med kondensskyddad isolering. Till och frånluftkanaler skall isoleras med minsta möjliga värmeförlust kontra pris på isolering, de flesta aggreggattillverkare rekommenderar minst 100mm isolering på till&frånluft.

Om en kanal med kall luft passerar genom ett rum med högre temperatur finns risk för kondensutfällning på kanalens utsida. För att förhindra detta isoleras kanalen så att yttemperaturen överstiger luftens daggpunkt. För att kondensisoleringen ska fungera måste isoleringen förses med en ångbroms. ISOVER Folielamellmatta och U Protect Slab 4.0 Alu1 har ytbeklädnad av aluminiumfolie som ger kondensskydd om alla skarvar och avslut fogtätas med aluminiumtejp (tillbehör).
Kondensisolering är "viktigast" då man t.ex. kör med frikyla, eller kyler inomhus på sommaren med LLVP eller AC. Då kan det finnas risk för kondensutfällning utanpå röret när rören går på en varm "kallvind" på sommaren med fuktskador som följd.
 
Ropia skrev:
Av och uteluftkanaler skall isoleras med kondensskyddad isolering. Till och frånluftkanaler skall isoleras med minsta möjliga värmeförlust kontra pris på isolering, de flesta aggreggattillverkare rekommenderar minst 100mm isolering på till&frånluft.



Kondensisolering är "viktigast" då man t.ex. kör med frikyla, eller kyler inomhus på sommaren med LLVP eller AC. Då kan det finnas risk för kondensutfällning utanpå röret när rören går på en varm "kallvind" på sommaren med fuktskador som följd.
Uteluft och avluft det är sidan före och efter aggregatet på tilluft och frånluften?
Det är en ganska kort bit hos mig ca 2m däremot isolerad på samma sätt som övriga.
 
Uteluft är där aggregatet tar in luft utifrån, och avluft är där den blåser ut 'använd' luft.

TheGame skrev:
Uteluft och avluft det är sidan före och efter aggregatet på tilluft och frånluften?
Det är en ganska kort bit hos mig ca 2m däremot isolerad på samma sätt som övriga.
 
Touchofred skrev:
Uteluft är där aggregatet tar in luft utifrån, och avluft är där den blåser ut 'använd' luft.
Det var det jag menade, kanske något.otydligt ;)
 
Ett förtydligande, om rören ligger på vinden (=kallt utrymme?) så behöver du inte ha en diffusionstät isolering (sådan med alufolie och tejpade skarvar) på några rör. Den används bara för att hindra att varm luft kan tränga in till röret och kondensera på den kalla ytan.
 
Nätet ska hålla kvar isoleringen om det uppstår brand i kanalen.

Protte
 
En till fråga om det är för lite isolering på avluft och tilluft sidan dvs den sida på aggregatet innan det blåses ut i det fria och innan luften somska in passerat växlaren.
Har märkt att det är lite blött i isoleringen och det är lite vatten i facket där frånluftsfläkten är i aggregatet.
För dåligt isolerat?
Detta är på vintern, kan det vara så att frosten som blir kring donet på utsidan tinar och rinner in? För när det är riktigt kallt så blir det väldigt isigt kring gallret och den dm som röretgår utanför fasaden i kombidonet där luften blåses ut och sugs in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.