Vi har en firma som bygger vårt hus. De har fått upp väggar men inte tak. Nu är golvet dränkt och syllarna är också blöta. Ska man oroa sig för syllen? Taket kommer upp i slutet av veckan. Se bifogad film! :(

Vått bygggolv och sill med synlig fukt, reflektion av en vertikal trästolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Hade det varit katastrof om det kom lite vatten vid byggen hade man inte kunnat bygga med trä i Sverige.. se till att det torkar ut innan ni bygger in det med isolering och ångspärr! Kanske bör du sätta dit lite värme när det är tätt!
 
  • Gilla
Kalle_Kiander
  • Laddar…
En vanlig syn, även hos mig när lösvirket skulle upp i snöstormen.
Värme & avfuktare när taket är på. Sen ser du till att få stommen fuktmätt och dokumenterad innan den byggs igen.
 
  • Gilla
magnetens och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det vanliga traditionella svaret är:
"Att det gör inget om regelvirke blir blött under byggtiden, bara det får torka upp innan det byggs igen!"

En studie som SP låtit utföra ger dock vid handen att det blir mer mögel och snabbare och lättare än vad byggindustrin låter oss tro. Husbyggarna vill naturligtvis gärna slippa mer problem vid byggande av hus.

Jag skrev om det i denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/179345-nya-ron-om-fuktig-syll.html

Jag tror att man ska ta slutsatserna som dras med en liten nypa salt. Åtminstone fundera över hur relevanta de är. Är det t.ex. "farligt" med mögel osynligt för ögat.
Själv vacklar jag lite, jag vet inte riktigt vad jag ska tycka.

Jag ska uppdatera tråden med fungerande länk till rapporten.

edit:
Uppdaterad!, och så hoppas jag att diskussionen om försöket och resultaten kommer igång igen i den tråden. Jag tycker det är intressant.
Stod jag i början av ett husbygge igen skulle jag känna mig tvungen att förhålla mig till detta. :|
 
Redigerat:
  • Gilla
haavard och 1 till
  • Laddar…
Bygger man vid den här årstiden så går det väll inte göra nått nu, det skulle töckts från början. men jag skulle personligen inte vara bekväm med detta.
 
Regnar gör det väll minst på våren enligt statistiken, om jag inte missminner mig?
Vissa somrar är jättetorra, medans vissa bjuder på enorma regnoväder som kan pågå flera dygn.
Hösten regnar det alltid känns det som, plus höststormarna som drar in.
Snö kan det ju vissa år här i Götaland faktiskt komma ganska mycket av.
Vilken årstid tror ni är att föredra...?
 
Snö går att borsta bort.
 
Så har det varit i hundra år och fungerat så därför är det ok.
Det är vad du kommer få höra av många.
Dock finns det ny forskning inom ämnet som tyder på annat.
Som åtgärd har du fått bra tips här ovan.
Jag skulle dessutom borstat av syllen när den är torr.
 
I hundra år har man inte använda ångspärr, utan träet har kunnat torka ut även efter bygget är klart. Nu kommer kanske möglet snabbare än så.

I lite större husbyggnationer har man börjat med att bygga under tält. Undrar vad ett sådant skulle öka kostnaden med för ett småhus?
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.