Hej!

Jag skall beställa björkplywood och leverantören kräver minst 5 skivor för att leverera.
Jag har ingen direkt plan just nu för vad jag skall göra men tror i dagsläget att det blir mest till jiggar och inredning i snickeriet.


Vilka tjocklekar är mest gångbara?
4, 6, 9, 12, 15, 18, 21 och 24mm finns som alternativ.
 
Utan att veta så gissar jag att du skall beställa från Bonnet, tänk på att deras fraktbolag kräver att du kan plocka av skivorna från lastbilen med truck - annars tillkommer avgift för en speciell lastbil. Jag vågade själv inte chansa på att få en smidig chaufför som lät mig plocka av skivorna för hand utan åkte och hämtade på deras lager i Norrköping istället.

Tjocklek beror förstås på vad du skall göra men 18mm är mest gångbar...
 
Hej! Tack för ditt svar. Jag tänkte beställa leveransen till jobbet så att jag kan lossa med truck :) Jag är ju ändå på jobbet på de tider som utkörning kan ske...
 
Var bor du? Inte funderat på sambeställa?
 
Är det till verkstan tycker jag du kan skippa 4 och 6, dessa använder iaf jag till lådbottnar men i verkstan kan en lådbotten få va 9 eller tom 12.

15 är min mest använda tjocklek för ex jiggbygge. Tillräckligt tjock för att va stabil och fräsa in festooltvingar men samtidigt hyfsat tunn så den inte snor för mycket såg- eller fräshöjd.

En lite tjockare kan väl va trevligt för ex anhåll o annat.

Så, här är mina förslag.

1st 12
2st 15
1st 24
1st valfri :)
 
Tack för input!
Jag bor i Ramnäs men jobbar i västerås så skicka pm för sambeställning :)
 
Västerås är tyvärr lite för långt från Halmstad :(
 
Hej!

Jag beställer hos min lokala Bygma. Dom finns i Västerås. Kostar en del, 18 mm. kostar c:a 1100:- per skiva. (1220x2440) Jag ber dom ta hem en eller två skivor vid deras ordinarie order så jag slipper fraktkostnad. 18 mm. är det jag använder mest. Sedan 12 mm.

Jag hade en jäkla tur senast jag beställde en skiva 12 mm. Då jag skulle hämta skivan var det ett STORT paket. (Dom packar skivorna riktigt ordentligt för att undvika skador) Jag frågade killen om detta bara var en skiva? Nej, det är väl två, sa han. Två? Men jag hade ju bara beställt en! OK, tänkte jag, jag kan leva med det, det kommer att räcka livet ut, men nu har jag skivor så det räcker. Det var fredag förmiddag jag hämtade skivorna. Och dom låg i släpen till på kvällen när jag packade upp dom. Döm om min förvåning när det var två 18 mm. skivor som levererats. Ringde killen på Bygma som tagit mot min order. Han mindes att det var EN skiva 12 mm. jag hade beställt, och lovade komma tillbaka när han pratat med leverantören. Skivorna kommer från Norge. Vi kom överens om att jag skulle behålla de 18 mm. skivorna om jag fick dom till hans inköpspris. Det skulle gå bra. Han ringde senare tillbaka och meddelade att EN skiva 12 mm. björkplywood skulle levereras gratis till mej. Samtidigt som jag fick 2 skivor 18 mm. till hans inköpspris. Nu har jag plywood så det räcker livet ut. 5 skivor 18 mm. och en 12 mm. Jag är ju ändå 65, så jag tror att det räcker. ;-)

/P-O
 
Bara 65?! Då hoppas jag att skivorna inte räcker livet ut. ;)

Grattis till klippet!
//Ronnie
 
Jag beställde 5 (4 st 18 mm och 1 st 4mm) skivor från Bonnet, till min hemadress. Fick dem levererade av Schenker och en smidig chaufför som hjälpte mig att lyfta av dem och även ta hand om pallen de låg på. Jag vet inte om han var ovanligt hjälpsam eller vad man kan förvänta sig.

Det kan ju vara så att de hjälper till i den mån de kan, men att de skriver så för att gardera sig så att ingen köper en stor mängd skivor som de sen inte kan lasta av?

Men det är ju ingen garanti för att det är lika smidigt alla gånger ...
 
Vad tar Bonnet för skivorna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.