Jag har en stuga i Roslagen byggd 1947 och tillbyggd med en glasveranda 1969.

Har alltid gillat spröjsade fönster och nu är det dags att byta ut fönstren.

Nu är planerna på att köpa Elitfönster modell Retro som jag tycker är fina.

Byggstilen på 40-talet var med bredare fönster utan spröjs. Provade att tejpa på vita spröjs och det ser ju inte klokt ut.

Vad finns det för lösningar? Jag skulle kunna ha 10 cm högre fönster, men det hjälper ju inte så mycket. Glasverandan har en helt annan typ med teakfönster så de tänkte jag låta vara kvar.

Provade både med två och tre rutor, inget blev något vidare.

Breda fönster på en röd stuga med tillfälligt tejpade spröjs som speglar användarens övervägande att byta till spröjsade fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röd stuga med vita fönster, vita knutar och grön dörr, test med tillfälliga vita spröjs på fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röd stuga med vita fönsterramar utan spröjs, omgiven av snöklädd natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker varianten med två rutor såg rätt bra ut? Det är ju inte särskilt snyggt när rutorna inte blir kvadratiska.
 
Krikkan skrev:
Jag tycker varianten med två rutor såg rätt bra ut? Det är ju inte särskilt snyggt när rutorna inte blir kvadratiska.
Ja det var väl något bättre med en spröjs på mitten och två rutor. Men det känns lite som att varför ska det sitta en pinne mitt över glasrutan....
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Tror bredd/höjd förhållandet är rätt viktigt för att det ska se bra ut. Enligt mig blir det snyggare om rutorna är högre än de är breda.
Vägen dit är väl antingen att göra fönstren högre än idag eller smalare. Eller både och...
 
De tvåluftsfönster på sista bilden ser väl ganska hyfsatt ut?
Om du låter bli spröjsen så blir ju fönstrena på det viset.
 
Varför vill du byta?
 
Jag ska göra en mindre tillbyggnad 20 kvm norrut på väggen med älghornet. Tänkte att jag sätter i nya fönster i tillbyggnaden.
Sedan är två stycken trelufts fönster kvar som är rätt så risiga, och då tänkte jag byta dem också. Har börjat använda stugan vintertid nu och det är lite kalldrag från fönstren. En variant är att jag tar fönsterbågarna från norrsidan och flyttar till södra sidan, det är samma storlek. Men då fattas två bågar förstås.

Och så gillar jag spröjsade fönster, men på något sätt passar det inte in riktigt här. Får kanske köra vidare som det är utan spröjs och det finns Elitfönster då också:

Två vita trelufts fönster utan spröjs i stängt tillstånd, avsedda för tillbyggnad av stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så här ska tillbyggnaden bli, tanken har inte varit spröjs. Det var först nu när det börjar bli dax att beställa fönster jag börjar fundera på om det skulle funka.

Arkitektritning av en enplansvilla med tillbyggnad utan spröjsade fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På den sista bilden är det ju egentligen de mittersta fönstren du borde byta, så att de blir likartade med 3-luftsfönstren till vänster och höger...
 
tänk på att helt fyrkantiga fönster ser konstigt ut visuellt oavsett. Rent generellt så är spröjsade fönster alltid högre än breda. Man får nog helt enkelt bestämma sig för vilken stil man gillar.
 
Stefan1972 skrev:
tänk på att helt fyrkantiga fönster ser konstigt ut visuellt oavsett.
Jag tycker nog fyrkantiga fönster är bättre än andra konstiga former i de flesta fallen.
 
  • Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
Min tanke är att tillbyggnaden vid entrédörren som är från 1969 kan vara i en helt annan stil.

De fönstren är teakfönster i bra skick, och jag värmer inte upp det utrymmet.

Men ska prova att tejpa på spröjs där också, högre fönster är svårt på grund av takhöjden. Det är lite för stora fönster för att jag ska tycka det är karaktär av äldre röd stuga. På håll ser stugan inte så hemtrevlig ut, men utsikten inifrån är förstås bra.

Röd stuga med tillbyggnad och stora teakfönster, omgiven av snö och skog i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu hittade jag en 40 år gammal bild på hur det såg ut från början med tillbyggnaden.

Det kanske var ett misstag att måla vita fönsterfoder, det blir ju mer diskret med grön färg på en stuga i skogen. Och då framhävs ju inte de stora fönstren så mycket heller.

Gammal fotografi av en stuga med tillbyggnad och gröna fönsterfoder omgiven av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Superrobban skrev:
Det kanske var ett misstag att måla vita fönsterfoder, det blir ju mer diskret med grön färg på en stuga i skogen. Och då framhävs ju inte de stora fönstren så mycket heller.
Nja, grönt såg ju kanske inte så bra ut heller. En bekant hade en liknande stuga som först var brun med gröna foder och knutar. Sedan målades den faluröd med det gröna behölls. Blev aldrig riktigt bra... Men det är förstås personligt tycke och smak!
 
Nu har jag skissat vidare och tagit bort trelufts fönstren.

Ser nog bättre ut med samma fönstertyp och då skulle det ju funka med spröjs.

Arkitektritning av en husfasad med enhetliga fönster, utan trelufts fönster, några med spröjs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektonisk ritning av en husfasad med likformiga fönster och markerade måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektonisk ritning av en husfasad med enhetliga fönstertyper och spröjs, markerat befintligt och tillbyggt område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.