Vi trodde vi hade hittat ritningen till drömhuset. Allt var så praktiskt och perfekt, men det fattades något.

Översikt av husplan med möblerade rum, där vänstra sidan efterlyser omgestaltningsidéer för bättre utrymmesanvändning och ljusinsläpp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varför ska man bygga in kök och vardagsrum i den mörkaste delen av huset? med "gluggar" åt bara två olika håll....

Så nu har vi TÄNKT OM lite med en helt ny ritning. Halva ritningen tycker vi är riktigt bra (den högra delen om röda linjen)

Husritning med markerad höger sida vid röd linje, innehållande kök, vardagsrum och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi vore jätte tacksamma om någon ville ge nån kommentar/idé/rita om hur vi kunde lösa den vänstra halvan..

Vi vill ha tre sovrum och ett arbetsrum, walk in closet, klädvårdsrum, dusch. ungefär som på ritningen. Gärna praktiskt. Just nu känns det så konstigt och ihop tryckt, arbetsrum utan fönster??.. snälla hjälp oss.
 
Vad har ni för budget på huset? Varje m2 kostar väl omkring 16.000 och uppåt beroende på standard. Hur stort hus ska det vara?
Har ni varit in i något hus med vardagsrum/kök i mitten av huset? Med rätt placering på en tomt kanske det inte behöver vara speciellt mörkt. Det är iallafall ingen invändning jag hört förut.
Jag känner igen den övre ritningen från mammuthus. Kan det stämma?
Om överväger den leverantören så sök här på forumet och fråga lite folk i tråden hur det är att bygga med mammuthus.
 
Vi har tänkt ca 150m2 boyta.

Vi har nog varit in i ett exakt likadant hus som bild 1, både med vanligt tak samt snett inner tak. Det var nog helt bra, mycket praktiskt. Mysigare känsla i det med vanliga "raka" taket. Men vi började fundera att man kanske nog vill se ut åt fler håll. Fler vyer samt närmare till terrassen från köket. Vi har även försökt tänka på var solen går ner i förhållandet till husplaceringen / terrassen.

Bild 1 är från Sievitalo

Om någon vet om någon liknande ritning som bild 2 så skulle vi nog vara intresserade. Ville mest visa bild 1 som referens till vad vi tycker är praktiskt.
 
Jag har varit inne i båda typerna (ungefär) t.ex. A-hus villa vallda som påminner om bild 1. Bild 2 påminner mig om en smålandsvillan layout. Jag tycker det är mysigare och mer ombonad känsla med vardagsrummet i mitten, men visst fler fönster ger mer utsikt men då krävs också en bra utsikt.
 
Johannes Carlsson skrev:
Jag tycker det är mysigare och mer ombonad känsla med vardagsrummet i mitten, men visst fler fönster ger mer utsikt men då krävs också en bra utsikt.
Bra, det måste vi nog ta i beaktande.

Kan ju i och för sig bli till skyltfönster av det i värsta fall.. fast det tror jag nog vi kan undvika.
 
Jag tycker personligen att för ett enplanshus så passar sig planlösning 1 bäst med kök och vardagsrum i mitten. Vill man ha vardagsrum och kök mot 3 väderstreck så är ett 1,5/2 plans hus bättre.
Möjligtvis något slags H-hus där köket är i mitten och vardagsrummet är öppet mot 3 vädersträck och man har fri sikt från kök.
Har ni en tomt ännu? Rådet om att välja hus efter tomt är inte något dumt råd då det finns detaljplaner, topografi osv att ta hänsyn till.
 
Byt plats på arbetsrum och walk in closet, då får du inget fönster i klädkammaren, men där ska du ha hyllor / skåp fulla väggen iallafall.

//AA
 
  • Gilla
Ankeborgaren
  • Laddar…
Ett tips är att kika på Eksjöhus Prio 2 som jag tycker har fått till riktigt bra planlösning på en begränsad yta. Och påminner något om ert första förslag.
 
Asson skrev:
Ett tips är att kika på Eksjöhus Prio 2 som jag tycker har fått till riktigt bra planlösning på en begränsad yta. Och påminner något om ert första förslag.
haha det var ju den han inte ville ha :D
 
katten1234 skrev:
haha det var ju den han inte ville ha :D
Ibland är det tydligen en fördel att läsa och inte bara titta på bilderna 😊
 
vanhaniemi skrev:
Jag tycker personligen att för ett enplanshus så passar sig planlösning 1 bäst med kök och vardagsrum i mitten. Vill man ha vardagsrum och kök mot 3 väderstreck så är ett 1,5/2 plans hus bättre.
Möjligtvis något slags H-hus där köket är i mitten och vardagsrummet är öppet mot 3 vädersträck och man har fri sikt från kök.
Har ni en tomt ännu? Rådet om att välja hus efter tomt är inte något dumt råd då det finns detaljplaner, topografi osv att ta hänsyn till.
Du kanske har rätt med 1.5/2 plans husen, verkar vara svårt att hitta någon bra ritning att utgå ifrån. Vi har en tomt på ca 1ha, åkermark runt om, så vi har ganska fritt med vad vi får bygga.

saiter skrev:
Byt plats på arbetsrum och walk in closet, då får du inget fönster i klädkammaren, men där ska du ha hyllor / skåp fulla väggen iallafall.

//AA
Bra ide, testar
Plant ritning av enplanshus med rumsuppdelning, möblering och riktningssymbol för norr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flyttade om lite så man kommer in till arbetsrummet från vardagsrummet.. Skulle kunna funka.
Tack för den.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
hahaha reducerar ett helt skrå till en papperslapp som ni kallar planlösnings ritning... fattar ni inte att ett hus måste ritas av någon som kan???

Anlita en arkitekt genast .....opererar ni er själva med råd från Landstingets ekonomiavdelning?
 
byggarätt skrev:
Anlita en arkitekt genast .....opererar ni er själva med råd från Landstingets ekonomiavdelning?
Det där var ju lite roligt skrivet. (y)

Men tänk på att vem som helst får kalla sig arkitekt i svearike. Det är tyvärr ingen skyddad titel här.
Byggarätt arkitektkontor 1500kr/h?

Jag tycker man kan få många tankar och idéer av forumet här. Dessa tankar kan man sedan ta med till en utbildad arkitekt eller ingenjör. De kan säkert få fram det lilla extra ur storleken eller tankarna man har.
 
  • Gilla
Fudge_82 och 2 till
  • Laddar…
byggarätt skrev:
hahaha reducerar ett helt skrå till en papperslapp som ni kallar planlösnings ritning... fattar ni inte att ett hus måste ritas av någon som kan???

Anlita en arkitekt genast .....opererar ni er själva med råd från Landstingets ekonomiavdelning?
Opererar ni er själva? Nej det låter inte så roligt, gör du det? Däremot kanske det är roligt att måla tavlor, skriva musik, eller tom skissa på ett hus själv...behöver man gått på musikhögskolan för att skriva den bästa musiken, eller gått på konstfack för att måla dem bästa tavlorna?

Det finns tom dem som bygger badtunnor själva utan att vara astrofysiker, och det kan tom bli riktigt bra?

Vad är det för fel med att ta hjälp på ett forum, här finns det dessutom fullt med arkitekter.. Han kanske vill öva på att förmedla det han söker, eller kanske inte ens har bråttom så att ritningarna måste vara på plats i nästa vecka? Eller måste man anlita en arkitekt då i alla fall?

I slutänden kanske det räcker med några timmars konsultation för småjusteringar istället för ett helt arkitektarvode, som kanske dessutom han inte tycker blir lika bra? Vem är det som ska bo i huset??

Vilken otroligt löjlig jämförelse med att operera sig själv osv man oftast hör här, det är ju inte direkt så att du inte har någon erfarenhet av hur det är att bo och leva i hus/lägenheter osv som är det man nu eventuellt tycker är roligt att rita själv.

OBS: han=hen,
 
  • Gilla
Ankeborgaren och 3 till
  • Laddar…
Byggarätt: då kan man lika gärna köpa en lägenhet ;)

Självklart ska man skissa själv på vad man vill ha, fundera på känslan som man är ute efter. Hur det optimala huset ser ut beror ju mycket på hur man är och lever/umgås. Att fundera på olika situationer som inträffar ger en bra insikt, det blir en liten filosofisk övning. Alla lösningar är olika optimerade för olika situationer och det är bara ni som vet hur ni lever.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.