JoJ skrev:
Hej, vi har även skafttomt - vägen in är en servitutväg. Vad gäller vid snöskottning då?
Ja, då äger du inte marken, men får använda den för in- och utfart, och också lägga den snö som faller på vägen där. Men du får förstås inte lägga någon snö utanför ditt servitutsområde.
 
servitutväg? Vad gäller då för snöröjning saltning sandning? Du har ingen rätt att göra någon åverkan på vägen?? utan bara att ta bort snö som hindrar din framfart....

I princip kan ägaren till marken strunta i att åtgärda vägen och skotta o kräva att du bara utnyttjar servitutet till passage
 
Äh, givetvis har man rätt att underhålla sin servitutsväg, och det inbegriper snöskottning, sandning, saltning osv.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Trist med alla dessa grannfejder om skitsaker men, jag har två förslag som båda utgår från att grannsämjan står över alla konflikter.
Det första är att gå in till grannen, förklara ditt problem och erbjud dig att vara med och bekosta ett stabilt staket men kanske en något längre bit in på tomten, 40 centimeter är ju inte så illa.
Kostnaden behöver ju inte bli alltför stor och hjälps ni åt med att planera och bygga så finns en chans att ni blir vänner för en lång tid fram över.
Om nu grannen inte vill vara med på det så förklarar du bara att det gör inget, din intention är att ni skall förbli goda grannar och bjuder in på julkaffe med dopp.
Du skall då visa upp det som jag förslår i min plan 2, nämligen snösläden modell storochstabil.
Jag har själv en sådan och röjer upp ganska stora ytor snabbt och enkelt, går med den ibland tvärs över vägen där det finns en lämplig avstjälpningsytan eller så bygger jag upp en stor hög på lämplig plats på tomten där ungar sedan kan hoppa, bygga grottor och borgar.
Jag skulle uppskatta att din uppfart tar högst en timme att röja, du får bra motion och bygger upp muskler som kan vara bra att ha till annat.
En kul sak är att när man är ute en stund och arbetar så kommer alltid någon granne förbi och tittar beundrande på, då kan man bygga upp positiva kontakter, de ser ju att man är en strävsam och hederlig typ vilket gör grannskapet tryggt och säkert, starka hederliga grannar är alltid bra att ha.
De där grenarna på björken skall du utnyttja till att hänga upp julprydnader och påskfjädrar på, vackert, dekorativt och befrämjar grannsämjan om du frågat om lov först.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
HaHa nej det är inte bara att sanda o hålla på o ploga servitut....Läs på rätt till fri passage är det enda som brukar stå i servitutet.

Om markägaren går till domstol kan denna kräva att servitutet ska följas dvs att ingen får göra något på hans mark..utom passera
 
Jag förvånas ständigt över hur forumeliten resonerar.
Ena dagen är det någon som vill hiva snö på grannens tomt, då får vederbörande unisont på skallen.
Andra dagen är det någon som fått en slänt, trappa, halv byggarbetsplats eller ett lass betong på sin tomt, då tycker forumexpertisen oftast att vederbörande ska sluta gnälla och ta det som en man, allt för "grannsämjan".

Själv tycker jag att man ska ge fan i andras tomter. Man ska inte parkera bilen på grannens tomt, man ska inte tippa av ett jordlass på grannes tomt, man ska inte låta sina hundjävlar springa på grannens tomt och man lägger inte snö på grannens tomt.
Allt detta gäller om man inte har en dialog med grannen. Om grannen blir tillfrågad och tycker det är okej så är det givetvis en helt annan sak.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 4 till
  • Laddar…
harry73
Norrhyttan skrev:
Jag förvånas ständigt över hur forumeliten resonerar.
Ena dagen är det någon som vill hiva snö på grannens tomt, då får vederbörande unisont på skallen.
Andra dagen är det någon som fått en slänt, trappa, halv byggarbetsplats eller ett lass betong på sin tomt, då tycker forumexpertisen oftast att vederbörande ska sluta gnälla och ta det som en man, allt för "grannsämjan".
Kom gärna med lite citat ur olika trådar där man ser att vissa medlemmar är inkonsekvent. För jag tror inte att forumet är så inkonsekvent.
 
byggarätt skrev:
HaHa nej det är inte bara att sanda o hålla på o ploga servitut....Läs på rätt till fri passage är det enda som brukar stå i servitutet.

Om markägaren går till domstol kan denna kräva att servitutet ska följas dvs att ingen får göra något på hans mark..utom passera
Nja, det beror nog på vilken typ av vägservitut det är och hur servitutstexten är formulerad.
Om fastighet A t.ex. har en väg, som fastighet B också ska få rätt att nyttja via ett servitut, då kan det vara som du säger, endast en rätt att använda (men inte underhålla) vägen.
Men i andra fall kan det vara så att fastighet B får "rätt att anlägga och underhålla" en väg över fastighet A, en väg som A inte har något intresse av själv. Och i så fall är det naturligtvis OK att snöröjning, sandning mm ingår i "underhållet".

Sen tror jag i praktiken att om A och B har en väg som i första alternativet, och A reser bort på semester under en månad mitt i vintern, så borde väl i rimlighetens namn fastighet B få lov att skotta den gemensamma vägen för att kunna ta sig till och från sin fastighet och inte behöva vänta på att A kommer hem och tar itu med saken.
Annars kan väl iofs B stämma A för bristande underhåll (utebliven snöröjning) så att B inte kan använda vägen för att passera...
Vad säger de juridiskt kunniga här?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
I TS fall är det ju en skafttomt, hen äger marken, problemet är att snön inte får plats på tomten. Därmed behöver man inte spekulera i olika typer av servitut.
 
Anna_H skrev:
I TS fall är det ju en skafttomt, hen äger marken, problemet är att snön inte får plats på tomten. Därmed behöver man inte spekulera i olika typer av servitut.
Sant, men nu är det ju så att en tråd inte alltid håller sig enbart till trådskaparens problem, utan ofta kommer man in på angränsande frågor också (och ibland blir det heeeelt OT).
I det här fallet dök JoJ upp och undrade vad som gällde för dem, som har en servitutsväg på sitt skaft.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
b8q skrev:
Sant, men nu är det ju så att en tråd inte alltid håller sig enbart till trådskaparens problem, utan ofta kommer man in på angränsande frågor också (och ibland blir det heeeelt OT).
I det här fallet dök JoJ upp och undrade vad som gällde för dem, som har en servitutsväg på sitt skaft.
Och det får man ju läsa sig till i servitutet. Inte uttala sig tvärsäkert exakt om vad som gäller här utan att veta det.
 
Fniss hur viktigt är det att skotta snö på sin egen tomt? Riktigt viktigt då grannar skjuter krossat glas o spik o skruv med sin tvåstegssnöslunga in på gräsmattan...

Det verkar vara helt ok att tro att friheter är eviga och att grannar som tänker när de bygger sina fastigheter ska tvingas ställa upp på sådana som bara slappt kastar skit på andra

Servitut är bara passage eller friväg...och snöröjning är viktigt att ordna för det ingår inte i servitutet
 
harry73
Anna_H skrev:
Och det får man ju läsa sig till i servitutet. Inte uttala sig tvärsäkert exakt om vad som gäller här utan att veta det.
Ett vägservitut ger dig (och dina besökare) rätten att komma till din fastighet. Den tjänande fastigheten får inte blockera vägen så att du inte kan komma till din fastighet.
Servitutet reglerar inte vem som ska snöröja och hur kostnader fördelas, men ger dig i alla fall rätten att röja snön om den hindrar dig att komma till din fastighet.
På samma sätt funkar det med underhåll. Här kan jag dock tänka mig att man ska ha en diskussionen med fastighetsägaren, framförallt om ni kan ha olika synpunkter på om det är en reparation eller skadegörelse.

Har du t ex servitut över en väg med smågatsten, kan det uppstå diskussioner om du reparerar den genom att lägga ut asfalt över alla gatsten. Men att fylla hål i en grusväg är nog inget problem.

Dessutom är ett servitut en väldig viktig och central rättighet i en fastighet, och har du redan ett servitut som på något sätt leder till problem eller osämja kan man enkelt ansöka hos LM att göra om vägen till en gemensamhetsanläggning. Och i en gemensamhetsanläggning sätts andelstal som används i fördelningen av drift och underhåll.
 
  • Gilla
dan_norstedt
  • Laddar…
Jag har städat lite i tråden. Kom ihåg att det är bättre att rapportera än att tjafsa i tråden. Om nu någon vill klaga på modereringen så säger reglerna att det skall göras via PM.

/Mattias, moderator
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Det är väsentlig skillnad om servitutet ger dig rätt att disponera grannens mark (för att ha din väg på) eller att disponera grannens väg (för att transportera dig på)

Vanliga vägservitut innebär att du får anlägga och underhålla en väg som ligger på annans mark.
Även när det i gamla formuleringar bara står "rätt att taga väg". (om det inte är uppenbart av situationen i övrigt att det bara ska vara gångväg)
Det innebär att själva väganläggningen (dvs. vägbank m.m.) ägs av dig, men att den är placerad ovan på mark som inte är din. Det enda som kan finnas att tvista om är i praktiken hur brett skötselområde för diken och snövallar som behövs i de fall då servitutsområdet inte är exakt definierat. Du bestämmer och bekostar allting som rör vägen själv.

Det förekommer servitut som säger att man får använda någon annans väg. Mindre vanligt och inte speciellt bra lösning, för att frågan om underhållet kan bli komplicerad. Om flera använder samma väg bör den hellre samägas eller göras gemensamhetsanläggning av.
För att det ska fungera i praktiken får man nog komma överens mellan parterna hur finansiering och utförande av underhåll ska göras. Annars gå till Lantmäteriet och reglera om de formella förhållandena.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.