kristofer12345
Hej!

Fick sagt från några polacker att i polen finns cellplastskivor med färdig klistrad papp ovanpå cellplasten som man klistrar direkt på utsidan av tak om man skulle vilja isolera. går även att klistra detta ovanpå gammalt ytskikt ..

någon som har sett detta som har bilder etc på material eller dyl.

tack!
 
Utanpå hurdå???
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
MagHam skrev:
Utanpå hurdå???
Man klistrar på cellplasten på den redan befintliga pappen. Tydligen
 
Såg en liknande lösning igår på något sånt "bygga husbåt projekt från UK", en cellplast med folie på båda sidor som limmandes direkt på befintligt tak, kanterna snyggades till, varpå ny beläggning lades på cellplasten...

Det enda jag hört talas om i Svenska konstruktioner är "Träullit Sandwich Yttertak" - Inte för att jag någonsin sett det på någons villa men principen är ju detsamma som TS beskriver...
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
slacker skrev:
Såg en liknande lösning igår på något sånt "bygga husbåt projekt från UK", en cellplast med folie på båda sidor som limmandes direkt på befintligt tak, kanterna snyggades till, varpå ny beläggning lades på cellplasten...

Det enda jag hört talas om i Svenska konstruktioner är "Träullit Sandwich Yttertak" - Inte för att jag någonsin sett det på någons villa men principen är ju detsamma som TS beskriver...
Ja ellerhur..har du blider eller vet vart man kan se detta får du gärna länka.:)
 
kristofer12345
Frågan är hur dyra dem är och om dem tåler regn osv o hur mkt dem isolerar ..hur kan man även fästa dem utan att dem läcker genom skruvhål o dyligt.
 
kristofer12345 skrev:
Ja ellerhur..har du blider eller vet vart man kan se detta får du gärna länka.:)
Celotex var nog varumärket jag såg dom använde på den där båten. Ser ut att bara vara en folie limmad på vanligt Cellplast. Enkel googling hittar du hur mycket som helst.

Träulliten är lite av en annan design med fokus på industrin och finns all info man behöver på: https://www.traullit.se/product/produkter/yttertak/sandwich/
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345 skrev:
Frågan är hur dyra dem är och om dem tåler regn osv o hur mkt dem isolerar ..hur kan man även fästa dem utan att dem läcker genom skruvhål o dyligt.
Allt måste avslutas med ett skyddande lager så det problemet med läckage hänger nog på ytskiktet och inte isoleringen i sig självt.
Cellplast i sig själv har ju en riktigt bra isolerande förmåga men i många applikationer är det inte rätt material, som tex väggar med fasta reglar.
Cellplast är ju just det - Plast, så regn är inte ett problem - Däremot är väl cellplasten lite känslig för UV ljus under längre perioder så det skall ju kapslas in helt och hållet.

Vad är det du vill isolera för tak? Villan, garaget, förrådet, sommarstugan...
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Vad det inte tillochmed en nyhet här på byggahus om någon som tilläggsisolerade sitt tak så?
 
  • Gilla
VillaAnna och 1 till
  • Laddar…
Ju mer jag surfar runt desto mer hittar jag - MachoDach, Termisol - Det verkar finnas många lösningar där Cellplast är inblandat för att isolera tak. Däremot så en Cellplast med färdig papp låter för mig som något riktigt konstigt...
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
slacker skrev:
...Däremot så en Cellplast med färdig papp låter för mig som något riktigt konstigt...
För mig med, men finns säkert för industribyggnader, lagerhallar osv.

Själv har jag 100 mm cellplast "ovanpå" taket, dvs ovanpå råsponten.
Men ingen takpapp över. Däremot ligger det en diffusionsöppen duk under cellplasten.
Det kallas "klimatvind" och är faktiskt kanonbra!
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
KnockOnWood skrev:
För mig med, men finns säkert för industribyggnader, lagerhallar osv.

Själv har jag 100 mm cellplast "ovanpå" taket, dvs ovanpå råsponten.
Men ingen takpapp över. Däremot ligger det en diffusionsöppen duk under cellplasten.
Det kallas "klimatvind" och är faktiskt kanonbra!
Har du inget ovanpå cellplasten?
Hur funkar det?!
 
kristofer12345 skrev:
Har du inget ovanpå cellplasten?
Hur funkar det?!
Jo, såklart finns det lite mer.
Ovanpå cellplasten ligger ströläkt och bärläkt, med den vanliga dimensionen 25x38 mm.
Och ovanpå det, tvåkupiga betongpannor, som på nästan alla andra tak.

Så det lilla vatten som kommer in under takpannorna rinner ner ovanpå cellplasten,
eller under cellplasten på takduken.
Moderna betongpannor ger ju ett väldigt tätt tak vad jag förstår.

Under taksvallet/råsponten är det öppet, så eventuella vattenläckage hade lätt synts.
På "vinden" har vi annars bara förråd med lite bokhyllor, och annat som inte används så ofta.
 
Redigerat:
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.