Behöver er hjälp!
Vi står inför en renovering av källaren där vi vill bygga en dusch ut mot en träreglad betongyttervägg (markkontakt) och två reglade sidoväggar (ingen betong bakom reglarna, men som står i direkt kontakt med betongen på golvet). Samt finns en redan kaklad betonggolv som troligen är oisolerad.

Har haft två experter för att titta och den ena vill lägga kakel/klinker och fuktspärra med mattan under kaklorna på hela golvet och väggarna. En andra vill inte lägga mattan på golvet för då lämnar han ingen garanti.

Sista inlägg på forumet är från 2013 så jag undrar hur byggreglarna är nu? Jag läst att i en sådan situation bara duschutrymme ska tätskiktisoleras (både golv och väggar), men resten av badrummet ska andas (alltså ingen tätskikt). Gäller detta fortfarande?

Jag har lite utrymme att höja duschgolvet med träreglar (dock helst inte). Är detta något som ni rekommenderar för att öka säkerheten mot golvet?

Hoppas ni kommer med lite uppdateringar i hur det fungerar nuförtiden.
Stort tack!!!
 
Jag skulle ha tagit bort regelväggar totalt och murat nya väggar med murblock.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Jag skulle ha tagit bort regelväggar totalt och murat nya väggar med murblock.
Hej Thomas!
Har inte tänkt på denna option. Vad är fördelen med detta? Och hur blir det med tätskikt då?
Tack för dina synpunkter,
Bart
 
Att utesluta tätskikt funkar endast om hela utrymmet saknar träreglar, samt angränsande rum.

Dock skulle jag tagit bort träreglar dessutom. Om du inte har en EW grund där träreglarna är bärande.

Sedan om du har flera rum med utreglade väggar. Så skall du ha tätskilt överallt.

När är huset ifrån/byggt?
 
Hej Vesslan!
Huset är byggt i 70-talet. Läste lite om EW-grund. Ingen bra grej.....eller?
Skulle vilja bygga en dusch mot en vägg som är reglar och plywoodskiva före en betongvägg ut mot marken. Samt två väggar med plywood och träreglar in i källaren. Golvet är kaklade direkt på betong. Ska duschen vara tätskiktade överallt och övriga delen av badrum inte?
Tack igen!
 
Redigerat:
Utreglade väggar medför att fukt utifrån vandrar in mot huset, ist för tvärtom. Därför ska du undvika träreglar och annat organiskt material i den mån du kan.

EW grund byggdes en hel del på 70-tal. Ca 140mm träreglar som gjöts in i ca 50mm betongelement. I detta fall kan du inte bara ta bort dessa träreglar. Men om du har denna konstruktion bör du kanske göra annat i förebyggande syfte.

Om du tittar på utsidan av ditt hus i hörnen brukar man kunna ca skarvarna på elementen som är tätade med en fogmassa.

Om träreglarna är ca 70mm är det ok att ta bort dessa utan att fundera vidare.

I vilket fall verkar det som att du ska ha tätskilt överallt.
 
Och nej EW är inte direkt ultimat :)
 
Kan det inte bli lite knepigt att lägga tätskikt på betonggolvet om det är oisolerat? Vad jag förstår så kan det bli fuktvandring uppåt och då lyfter tätskiktet eventuellt?
 
Tätskiktet kan släppa om fuktigheten blir för hög absolut.

70-tal brukade ändå ha en del kapillärbrytande material under ibland även 50mm stenullsmatta. Kolla ritningar?

Dock får man en definitiv fuktvandring utan tätskikt från dusch till angränsande rum och reglade väggar. Vilket kommer skapa mögel påväxt.
 
Tack alla för era synpunkter. Blir lite klokare tror jag... ;-)
 
Vid oklara förhållanden under plattan skulle jag nog inte lägga tätskikt. Plattan kan i princip inte skada v lite fukt som tränger ned, den skada ju inte heller av lite fukt som tränger upp.
Mitt tips: Ersätt väggarna med lekablock eller liknadnde, gjut en liten tröskel för dörren, och sätt kakel/klinkers direkt på väggarna/golv.
 
Ardex har ett tätskiktssystem för oisolerade källare, funkar som goretex, dvs släpper inte igenom duschvatten men andas ut ånga. Ska vara bra säger expertisen.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Just den kvadratmetern på golvet där man duschar skulle jag dock täta, åtminstone sätta en brunnsmanschett.
 
Tack för dina inlägg. Ska ta med detta!
God Jul till alla!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.