Hej!

Någon som vet om man kan kapa av några grenar på en gran utan att den tar skada på något sätt?

Vi ska höja upp marken en dryg halv meter på våran gård och skulle behöva kapa av några grenar längst ner.

/Magnus
 
Har dryftats tidigare problemet med markhöjning. Mycket troligt att granen inte klarar av en höjning på 50 cm.

Det är visserligen inte svaret på din fråga som gällde grenkapning. Visst kan man kapa grenen - men markhöjningen är det stora problemet!
 
Beror ju på vad du menar med skada men om du vill ha kvar trädet som virke så skall inga grenar kapas kortare än 10cm (skall lämnas kvar alltså)
Detta torde väl gälla även om man vill att det ska leva vidare...
se också till att det inte spricker när grenarna kapas så du får "sår" på stammen framförallt om det är stora grenar.
gör ett litet snitt under och såga sedan uppifrån. (Stora grenar)

Sedan mår inte granar bra av mark höjning så den kommer med 80% risk att dö inom 10 år iallfall..
 
Hej Reef, vet du vad det ligger för resonemang bakom det där att viket skulle kunna ta skada om man inte lämnade minst 10 cm kvar av grenarna? Och stämmer det som jag har hört någonstans att det är speciellt för gran?

Anledningen att jag frågar är att jag har hört att många professionella arborister ställer sig frågande till den där sedvänjan. Enligt deras logik skulle risken för rötangrepp som sprider sig in i stammen vara större om man lämnar en död "tapp" än om man kapar längst intill grenkragen. Men det verkar ju ligga mer än vidskepelse bakom?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.