Håller på att inreda vår vind.Taket lutar 27 grader.Huset är ca 9 meter brett.För att få en ståhöjd på ca 2 meter har jag tänkt ta bort den befintliga hanbjälken och sätta dit en ny ca 15 cm över den gamla.Är det någon fara att göra detta med tanke på takstolarnas hållfasthet.Är det någon som har gjort något liknande?Takstolarna är av dimensionen 45x150.Bör man tex staga upp takstolarna med nya stödben innanför de befintliga?Tacksam för svar.
 
Nja inge säkert svar blir det.
Men det är ju en "vanlig" 27 graders fackverkstakstol du har? det är fackverket som bär upp taket.
Krafterna omfördelas från överramen till underramen. samtidigt som böjkrafter omvandlas (delvis) till dragkrafter. Trä är svårare att dra av än att böja!!
Ett problem är att underramen som du tänker ta bort(höja) den ligger ju på väggen (väggbandet).
fackverket måste du ha kvar (stödbenen) och spikas till nya underramen som tidigare.
vart bor du? har du stora snölaster? tungt tak tex tegel?
Finns det möjlighet till en "hjärtvägg" mitt i huset??
 
Jag tror att jag ej har en sådan takstol som du beskriver.Mina stödben är ej spikade i underarmen(hanbjälken).Förstår ej vad du menar med att underarmen(hanbjälken) ligger på väggen(väggbandet).I mitt fall håller hanbjälken isär takstolsbenen och stödbenen stagar upp takstolsbenen ca 2 m från takfoten.Det jag har tänkt göra är att lyfta upp hanbjälken ca 15 cm,behålla befintliga stödben,vidare kommer jag att spika upp nya stödben ca 50 cm innanför de gamla(och därmed staga upp takstolarna ytterligare) för att få en vägghöjd närmast takfoten på ca 110 cm.Jag bor i Umeå och har taktegel.Kommer ej att ha möjlighet att sätta upp en hjärtvägg.Svara gärna igen om du har någon synpunkt/tips på mitt projekt eller om det är så att jag har missuppfattat dig på någon punkt.
 
Jag förstår inte riktigt vad du har för typ av takstol. Kan du lägga ut någon länk?

Du kan ju i samband med att du förlänger hanbjälken bulta fast förstärkningar på resten av takstolen så att den inte blir försvagad, överdimensionera helt enkelt. Det blir som om du bygger nya takstolar exakt brevid de gamla. De "nya" blir ju inte fästa i taket (råsponten) utan i de gamla takstolarna.

Jag vet inte om jag var otydlig? ???
 
Gör ett nytt försök att beskriva hur mina takstolar ser ut(har ej hittat någon bra länk).Takstolen ser ut som ett A kan man säga.2 meter från takfoten sitter stödbenen.ca 70 cm från taknocken är det fastspikat 2 bräder på var sin sida om takstolen(det är dessa bräder jag har tänkt flytta upp).
 
70cm i höjd från nocken eller i bredd?

http://www.takstol.no/produkter.html

Du kanske kan säga vilken det är från denna bilden.

Själv har jag den längst upp till vänster - till mitt stora förtret då det är svårt att inreda en övervåning
 
Det är en lofttakstol.Den som visas längst till höger.
 
Det känns som att vi missförstår varandra.Dagens hanbjälke sitter ca 190 cm ovanför golvet.Det min frågeställning från början var är om jag kan kapa av befintlig hanbjälke och sätta dit en ny ca 12-15 cm ovanför den gamla utan att för den skull riskera att takstolarna ger vika.Detta måste jag göra för att få en hyfsad innertakshöjd(ca 2 m) på vinden.Det har aldrig varit på tal att höja hela taket med allt vad det innebär.
 
Jo, jag missförstod dig först. Fast om du tittar på den länken som jag la ut som gick till chalmers, så ser du att hanbjälken tar en hel del kraft. Konstruktionen blir helt enkelt bättre om den inte sitter alltför högt upp. Om du kapar den och lyfter den så måste den för det första vara väldigt kraftig dessutom måste du förstärka de sneda bjälkarna som ligger längs råsponten då det är de bjälkarna som hanbjälken ska avlasta.

Har jag fortfarande missförstått dig? :-/
 
Vi är nog inne på samma spår nu.Som det är i dag så sitter det dubbla hanbjälkar(34x120) på varje takstol ca 70 cm från taknock och ca 140 cm långa.Borde det inte räcka med att sätta upp nya stödben,ca 50 cm in i rummet från de befintliga stödbenen?Det kommer att innebära att avståndet mellan stödben och hanbjälke blir ungefär oförändrat(2,5 m) om man jämför med hur det ser ut nu.Det känns som överkurs/besvärligt att behöva förstärka de sneda bjälkarna.Har du något enkelt beräkningsprogram på lager?
 
Vi har samma takkonstruktion på vår villa, och den förra ägaren har gjort precis som du har tänkt. Idag kan man se hur taket hänger ned över det område där hanbjälkarna sågades av. Nu åker hela taket av och vi lyfter hela taket. För vår del är det värt pengarna. Vi byter sadeltaket till ett mansardtak och får mera utrymme. Kostnad ca 100.000 kr
 
Kan du förklara lite mer hur förra ägaren har gjort.Är övervåningen inredd i dag?Vilken dimension har takstol,stödben och hanbjälke?Är det verkligen så illa att taket hänger ned?När är ert hus byggt?Är intresserad av all info jag kan få.Har redan börjat regla upp golvet vilket gör att det inte känns som att jag vill avbryta projektet pga att konstruktionen ej kommer att hålla.Kom med enkla tips(om det finns några) hur jag skall göra för att förstärka konstruktionen ytterligare.Har varit upp i ett par vindar som ser ut som den vi har och den fyller helt klart sin funktion när man som vi behöver mer utrymme åt våra barn + en extra toalett.
 
Huset är byggt 1954. Högbenen är i dimension 20x150, stödbenen 50x125 och det är dubbla hanbjälkar á 35x125. Bärlaget är i dimension 50x200.
Två av hanbjälkarna har man bara sågat av och ej ersatt eller förstärkt. Fyra av hanbjälkarna har man troligtvis flyttat upp några decimeter, och där har man inrett ett rum.
Svackan på taket finns ovanför det inredda rummet, och upptäcktes i samband med takomläggning. Nu när man känner till "svackan" kan man också se den med blotta ögat på avstånd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.