Hej,
håller på och renoverar min källare. Huset är byggt på 40-talet och har en oisolerad platta som står på berg. Slipar just nu betong inför klinkers. Har alltid tänkt att det är kört med golvvärme utan riktig isolering under plattan, och att få dit isolering under är jag inte beredd att göra.

Men skulle vilja höra om någon har erfarenheter med isolerskivor typ Ebeco Cable Board eller T2 Isolecta ovanpå betongen? Sedam el-slingor (har ej vattenburen värme) och sedan klinkers. Är begränsad höjd, men nån cm går att avvara.

Är det ett alternativ? Eller blir det att elda för kråkorna och riskera fuktvandring? Är inte så intresserad att ha värmen på alltid, såsom jag läst att man bör vid oisolerad platta.

Tacksam för alla svar och tankar,
hälsningar Jonas
 
Jag har lagt Ebecos Cable board i många rum som i ditt fall med väldigt bra resultat!
Bygger ca 25-30mm med fixet, innan ev flytspackel o klinker.
Ska du flyta får du räkna med ca 35-40mm innan klinker.
Jag brukar räkna ca 50mm lagt o klart med klinker om jag flytspacklar.....vilket jag gjort i 99% av alla golv.
 
Lösningen kommer nog dock att dra en hel del el om den står på jämt.
(Gjorde det iaf i en dusch i en källare som jag gjorde iordning) Men vill man bara slå på värmen nån kväll i veckan så spelar det ju inte så stor roll.
 
magnetens skrev:
Lösningen kommer nog dock att dra en hel del el om den står på jämt.
(Gjorde det iaf i en dusch i en källare som jag gjorde iordning) Men vill man bara slå på värmen nån kväll i veckan så spelar det ju inte så stor roll.
Såklart den drar ström, men i jämförelse med en oisolerad platta är det en vääldig skillnad.
Tror cableboarden är jämförbar med 10cm friggo isolering.
Eftersom det tar en stund innan ett värmegolv blir varmt, så sätter man ju inte på det lite då o då, blir ett väldigt
planerande bara för att få golvet varmt när man ska gå på det.
Rummet vill väl ha värme hela tiden.
 
Jag har samma dilemma i min källare som jag vill göra iordning. Bila upp och gräva vill jag undvika också.
Min hus står på sandjord med sluttande tomt. Fukt från mark verkar inte vara något problem då ägaren innan har plastmattor limmade på vissa av golven.

Kul att höra från någon att det fungerar med Cableboarden!

Hursom, jag tänker använda golvvärmen som kompleteringsvärme. huvudkällan får komma från radiatorer. Alltså mest för att inte få kalla golv. Det innebär väl att du inte behöver bräsa på med fullvärme?
 
Men det låter ju lovande. :) Jörgen, har du nån referens att det skulle vara samma isolationsgrad som 10 cm frigolit?

Är intresserad av golvvärmen enbart i komfortsyfte. Kan någon som är lite mer kunnig inom fukttransport berätta varför tips enligt http://www.dinbyggare.se/golvvarme-bra-att-kanna-till-om-golvvarmesystem/ är att aldrig slå av golvvärmen i en källare?

Och hur kan man avgöra om ens egen källare är en lämplig kandidat för golvärme med tanke på fukt? Har idag en avfuktare som vaktar den relativa fuktigheten på 55 %. Den fick slita hund till en start. Men sen har det stabiliserat sig.
 
Redigerat:
Fördelen med Ebecoskivorna är att dom tillåter ev fukt att vandra upp o ner....därav hålen i skivorna.
Men förutsätter såklart att inget tätskikt finns.
Har som sagt lagt många källargolv med dessa skivor, och det funkar toppen.
Självklart inte jämförbart med ett riktigt isolerat golv på 30-50cm.
Men kostnaden för ett sådant stort arbete tar lång tid innan det betalar sig.
http://www.ebeco.se/isolering/cable-board
 
Jörgen Ö skrev:
Såklart den drar ström, men i jämförelse med en oisolerad platta är det en vääldig skillnad.
Tror cableboarden är jämförbar med 10cm friggo isolering.
Cable borden kan omöjligt motsvara 10 cm "frigolit/cellplast" (såvida inte cable boarden oxå är 10cm tjock) då skivans värmeledningsförmåga är i stort sett samma som för vanlig cellplast.

Info från ebecos hemsida om cableborden:
Materialtyp Extruderad polystyren
Värmeledningsförmåga 0,034 W/mK
 
  • Gilla
Jonas_80
  • Laddar…
magnetens skrev:
Cable borden kan omöjligt motsvara 10 cm "frigolit/cellplast" (såvida inte cable boarden oxå är 10cm tjock) då skivans värmeledningsförmåga är i stort sett samma som för vanlig cellplast.

Info från ebecos hemsida om cableborden:
Materialtyp Extruderad polystyren
Värmeledningsförmåga 0,034 W/mK
Du har säkert rätt i det....
Vet bara att denna metod fungerar ypperligt i verkligheten.....med väldigt lite värmeförlust ijmf med oisolerat golv.
 
Jo det står ju att värmeförlusterna minskar med 35% på deras hemsida, jämfört med oisolerat golv, så fortfarande 65% värmeförlust
 
Det står också "Skivans speciella struktur reflekterar värmen uppåt på ett extremt effektivt sätt.".

Det är alltså något i skivan som reflekterar värmen uppåt? Är värmeledningsförmåga och reflektion i detta fallet samma sak?

Vad säger att det är 65% värmeförlust, de skriver att det 35% bättre i jämförelse med ett referenssystem.
 
Så sant, självklart är inte förlusten 65%, blev en tankevurpa där...En stor del av värmen torde ju gå uppåt oxå.
 
Jag är själv osäker därför frågar jag :) Men där är vi överens då.

Jag tror heller inte att det kanske är det mest optimala att lägga in denna skivan i jämförelse med 20-30 centimeter isolering men det verkar funka på det som Jörgen Ö lägger.

Jörgen Ö, har du svar på mina frågor ovan? Har du upptäck bekymmer där du lagt in skivan?
 
Har inga exakta siffror, för det beror nog mycket på från fall till fall.
Jag har säkert lagt 40-50st golv i olika storlekar med Cable Board - elslingor - flytspackel - klinker.
Har aldrig haft några problem.
Hur stor skillnaden är på ett s.a.s fullisolerat golv, kontra Cable Boarden är svårt att säga, dock är jag säker på att värmeförlusten är lång ifrån 65%
Skivan förhindrar ju att värmen försvinner neråt, och det är flytspacklet i sig som leder värmen, och värme stiger ju som sagt uppåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.