Hej!

Fick ett löst pris på att riva en sommarstuga på runt 65 000 + moms.
Tänkte göra så mycket som möjligt själv istället.
Är det någon som själv rivet?
Är det problem med rivningslov om man inte anlitar en firma?
Man borde kunna spara många sköna slantar om man kan göra en del själv.
 
Vi rev vår sommarstuga, rensade ut metal, eternitplattor och trä. Tog han dom det trä som inte innehöll så mycket spik. Eldade resten.

Tog ca 220 timmar att komma ner till grunden... Stugan var ca 20 kvm stor.
 
Vi plockade ner den gamla sommarstugan för hand med kofot och tigersåg. Prima virke i huset som blev drygt 1 års uppvärmning för svärfar. Cirka 2 containrar (6 ton) med brännbart. Tegelpannor, eternit och asbestmattor dumpades i en uttorkad brunn som ändå skulle fyllas igen. Grunden användes som fylle på tomten.

Containerkostnad med tömning runt 7000:-
Arbetskostnad: mackor och kaffe
 
Fy, fy, fy Johan,

Inte skall man väl dumpa eternitplattor och asbest i marken??
 
Så sant... men myndigheterna skiljer en del på privatperson och tippen....

När min KA fock reda på att jag hade eternit på taket och inte lämnat in det till tippen så sa han att jag skulle se till att få papper på att jag lämnat in det...

En annan fick ta in saneringsfirman när kommunen kom på att de dumpade eternitplattor i grunden... (dyrt som attans..)
 
När min försvann så var det bortskänkes mot nedmontering. Då fick jag ändå behålla sättugnsplattor samt en dröse gamla bakelitströmbrytare
 
Eternit (med asbest) och asbest i allmänhet kommer ifrån berggrunden och skall tillbaka dit. Det finns ingen som helst giftighet i materialet och är 100% ofarligt om det grävs ner. Jag vet precis hur asbest hanteras centralt och det var därför av miljöskäl det "deponerades lokalt". Inga stora mängder, kanske 30 liter i volym.

Bättre då att koncentrera sig på annat material som trätjära, tjärpapp, asfalt och annat med med organiska föreningar. En gammal järnvägssyll ställer till oreda med miljön än lite mineralisk material (asbest).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.