Funderar på att dra lite rör-i-rör på övervåningen när jag ändå har bjälklaget öppet. Är det någon som har sjort något liknade? Enligt en rörfirma i trakten så är det inte svårt, man skall bara tänka på att lägga dem i "sinus kurvor" så att de kan expandera.

Om man nu kommer fram till att det är helt möjligt att lägga rör-i-rör utan större problem så funderar jag även på vart man hittar tex wirsbo r-i-r till bra pris. Rörfirman här pratade på 45:-/m (med eller utan moms, glömde fråga)
 
Hmm, typiskt. Kollade på Rinkaby rör och de hade Wirsbo aluminium plattor för att lägga golvvärme i golvbjälklag. Skulle ju va trevligt med golvvärme men hur ekonomiskt blir det om man lägger 22mm spån + 7mm parkett på det. Dessutom är väl det inte lika säkert fär det är väl inte rör i rör så att säga. Man får väl passa sig för att lägga rör där man skall snickra väggar men...
 
Är det golvvärme eller RiR till radiatorer du ska ha?

Det finns andra sätt att lägga golvvärmen än under 22spån+parketten. Men räkna ändå inte med att tjäna pengar på golvvärme - det är en komfortfråga inte ekonomi.
 
vattenburen golvvärme e inga problem men undvik att spika i rören :cool: ska du bygga om och sätta upp en massa nya väggar som du ska fästa i golvet så får du nog ha ett annat uppvärmningssytem..

 
Ja, tanken har slagit mig men man borde ju kunna lägga slingorna med lite marginal till tänkta väggar. Just nu lutar det åt ett system med spårat spån på 22mm därefter 7mm parkett. Får väl försöka sälja min "vanliga" 22mm spån.
 
MathiasS skrev:
Det är nog inte konstigare än vad du beskriver. Det svåra är nog att få upp rören på rätt ställe, där din radiator ska sitta....

Några tänkbara inköpsställen:

www.rinkabyror.se
www.sigro.se
[länk]
Förutom att Rinkabyrör verkar vara billigare än Sigro upptäckte jag en annan skillnad mellan dessa två då jag nyligen beställde VVS-utrustning från båda företagen. Medan Rinkabyrör levererade sina produkter inom 2-3 dagar valde jag att efter sex veckors väntan (att jämföra mot utlovad tre veckors leveranstid) avbryta min beställning hos Sigro och istället köpa VVS-produkterna på närmaste K-Rauta samma dag.

Jag kontaktade Rinkabyrör efter detta där man meddelade att man har som policy att lagerföra de produkter man annonserar på nätet (till skillnad från Sigro som verkar ha som policy att ligga på ett minimalt lager och istället beställa från grossist eller tillverkare så snart man får in en beställning). Med andra ord, kan du nöja dig med ett lite smalare utbud kan du kanske spara både tid och pengar på att köpa från Rinkabyrör istället för från Sigro...
 
Angående leveranstiden från sigro så gäller det inte generellt. Jag har handlat *mycket* på sigro och har bara vid ett tillfälle haft problem med leveranstiden. Tvärtom har jag noterat att man varit mycket flexibla när jag kompletterat min order i ett sent läge. Det har också gått bra att beställa leverans till en specifik dag etc. Det negativa med Sigros frakt är att man inte använder Posten. Om man använde posten skulle jag kunna hämta mitt paket på närmaste Ica/vivobutik så snart jag sett att kollit kommit fram. Nu är det någon budfirma som, här, kör sista biten och då tappar jag nästan alltid en dag.

Sigro har ibland högre priser och det beror oftast på att man handlar med mindre volymer än Rinkaby. Prisfrågan brukar dock lösa sig efter ett telefonsamtal, är iaf min erfarenhet.

Den stora fördelen med Sigro jämfört med Rinkaby är att man kan beställa vilket RSKnr som helst och få ett bra pris, det går inte på Rinkaby.

 
Tror jag har fått koll på vad jag skall göra/köpa nu. Jag kommer att montera ett fördelarskåp (RSK 1870795) på plan två. Detta kommer att matas med 28x40 rör (RSK 2418526) I skåpet monteras fördelare (2+3) (RSK 1870830 och RSK 1870831) Till fördelaren kopplas 5 "slingor" med 15mm rör med skydshölje. Skyddshöljet avslutas i en golvfixtur (RSK 1870155) och går sedan till respektive radiator.

Jag har egentligen två funderingar nu: Med den dimension jag har på matarrören så borde jag nog använda ett annat fördelarskåp iaf om jag tolkar texten i wirsbos katalog.

Sedan funderar jag på att ha en handdukstork på en av de fem slingorna istället för en radiator men jag vet inte vad som skiljer en radiator från en handdukstork jag antar att man inte kan sätta en handdukstork med 15mm anslutning "istället för" en radiator eller?

Någon som har synpunkter på min konfiguration. Kan väl nämna att systemet skall ersätta två 800w och två 1300w element. Storleken på radiatorerna har jag inte riktigt klart för mig men den pelletsppanna jag tittat på kan ha 80C på framledningen.
 
Man kan bestille Poste Restante fra sigro. Da er det bare å hente på nærmeste postcenter. Jeg gjør det og kjører til Strömstad for å hente da omtrent ingen sender til Norge. Leveringstid derfra har vært meget bra for meg, jeg betilte bl.a en 12-delt Roth gulvvarmefordeler med flödesmätare, det tok ca. en uke :)

Det er værre med Rinkaby, de brukte ihvertfall DHL til meg noe som betød at jeg måtte kjøre 6 mil ekstra til Dingle for å hente på terminalen der :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.