Under köket har vi krypgrund som är torr och fin. Väggarna är natursten och betong på ca 25-30cm. Krypgrundens tak är det kutterspånsisolerade golvet i köket. Marken består av sten och tegelstenar.

Foto av en krypgrund under ett hus, visar naturstensväggar och kutterspånisolerat golv, med sken av arbetsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kommer dra avloppet där samt el men skulle väldigt gärna även dra nya vattenledningar. Har ni något förslag på lämpligt tillvägagångssätt? Eller skjuter jag mig själv i foten om jag drar vattnet där?
 
Vad är du orolig för ?
 
Att det ska frysa. Men tanken är väl att göra någon lösning med isolering. Kommer dra LKs PAL (rör-i-rör).
 
Räcker en vanlig gullfiberskål med ytskikt av aluminiumfolie och 30mm isolering?
 
Vad har du för medeltemp i gruden? Skulle tro att 30 räcker om du inte bar många minus på vintern.
 
Det hjälper inte med isolering om du inte tillför värme, ifall det är frostgrader nere i grunden vintertid.
Om det är en tät krypgrund så håller den som regel plus året om.

På mitt LB hus med tät krypgrund höll den plus i mitten, men inte vid kantbalken i betong där slangarna gick upp, så jag fick akutmontera en värmekabel en vinter...
 
Tappvattenrör i ouppvärmt utrymme är inte i linje med säker vatten.
 
Ja, grunden är ju tät men huruvida det är plusgrader vet jag inte. Måste få ner en termometer :) Vattnet kommer att gå från mitten mot kanten så det är klart, vid muren vill man ju gärna ha koll. Någon extravärme är jag skeptisk till med risk för att paja klimatet som redan är perfekt.

Förhoppningsvis är det plusgrader men innan mätning är det som ni säger bara dumt.
 
Du måste dra tappvattenrör på varmasidan av isoleringen. Annars finns det storrisk att det fryser. Rören måste få värme. Det räcker inte med isolering.
 
pelpet skrev:
Tappvattenrör i ouppvärmt utrymme är inte i linje med säker vatten.
Är det krav eller rekommendation att inte ha några tappvattenrör i krypgrunder? Inte ens utan skarvar/kopplingar?
 
I vårat hus är tappvattnet, avloppsrören och radiatorkretsen dragen i den uteluftventilerade krypgrunden. Tappvattnet är dock ej ut med grundmuren utan ganska i mitten. Och det har aldrig frusit för mig dom senaste 8 åren. Och troligtvis inte sedan huset byggdes 1962. Bjälklaget är endast isolerat med spån och inte överdrivet med luftventiler i muren. (Ca 10 på 100m2) vilket säkert hjälper till att hålla grunden torr och temperaturen uppe. Vet att jag mätte temperaturen en gång när det var runt -20℃ ute och då låg det runt (minns ej exakt) +5℃ i grunden. Men bara för att det funkar här så är det ju inte säkert att det gör det hos er. Jag påstår inte heller att det är rätt att gör på detta vis. Det är ju skönt att ha rören lätt åtkomliga och inspektionsbara men fryser dom varje vinter så blir det ju inte så kul så klart
 
M
Det stora problemet uppstår inte i daglig drift, då har du säkert plusgrader en bra bit under DUT pga att det läcker värme från huset. Problemet uppstår vid ett längre strömavbrott då det inte kommer genereras så mycket värme till huset, är min teori iaf.

Har själv samma problem, vill dra värmerör enligt säker vatten, vilket är helt omöjligt i en gammal timmerkåk utan att göra större ingrepp. Har därför glykol i rören och så får det vara på en chansning, men tappvatten är det ju värre med.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Man får ju göra avsteg från säker vatten om man dokumenterar dessa, men då ska man göra det på ett smart sätt. När det gäller tappvatten i krypgrunden så tror jag att det är smart att isolera rören, köra rör-rör så att ett läckage inte skadar trossbotten, lägga dit en termostatstyrd värmeslinga och förse systemet med en urtappningsventil så att man lätt kan tömma systemet om ett längre strömavbrott skulle uppstå.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
AXS
Skulle det gå att dra VVC och lägga kallvatten i närheten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.