DennisCA skrev:
Jag har använt min bandsåg och den har varit väldigt användbar. Har dock inte gjort ett stativ åt den, saknar passande bit att fixa bord av.

En riktigt underskattat funktion är hur lite en bandsåg sketar ner, det bara faller vid fötterna.
Jo, håller med och bandsåg låter ganska lite också, iaf större modeller för trä. Hur mycket låter din metallbandsåg, är hörselkåpor nödvändigt?

Jag tänkte nog bara göra ett mindre stöd kring bladet, ett större bord är nog inte nödvändigt men det är kanske lite tidigt för mig att tycka så mycket i den frågan iom att jag inte ens fått hem sågen ännu... :)
 
Jo definitivt då det är en kolborstmotor i min (milwaukee), men jag är känslig för ljud och har lite tinnitus.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
nanowire skrev:
Det låter bra! Har en på ingång så du får gärna berätta närmare hur du gjorde. Var det i kapbordet eller sågen du shimsade?
Använder du den i horisontelt läge också, isåfall hur? :)
Jo, jag shimsade skruvstycket med själva sågen och bladet som referens.
Ser nu på din länk att den skiljer sig från min lite grand då min såg har variabel hastighet tex.

Som Dennis skrev, den bör köras med hörselkåpor.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Lite återkoppling: SBG 4910 känns väldigt gediget byggd. Flexar, trots namnet, obetydligt.
SBG 4910 bandsåg i aktion, sågar ett trästycke vinkelrätt, inga tecken på flex eller behov av justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behövde heller inte inte shimas, sågar vinkelrätt direkt ur kartongen.
Händer håller en vinkelhake mot en svart SBG 4910 såg för att visa att den sågar rakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Jag han med att bygga om sågen lite i går kväll, tänker att det passar rätt bra i denna tråd.

Mod av Flex GBS4910:
En stor anledning till att det blev just denna såg är att den är löstagbar från kapstativet och jag vill kunna såga även på längden. Tyvärr är stativet bara ett kapstativ, det kan inte hålla sågen för sågning horisontellt. Varför de gjort så är en gåta, det är ganska enkelt att ordna.
Sågramen fäster i stativet med en snabbkoppling i form av en "sliding dovetail" så ytterligare en "tail"(?) tillverkades i stål och bultades på chassiet:

Det går fint att precisionssåga och vinkelskalan stämmer väl
Närbild på modifierad sågram som fäster i kapstativet med en nytillverkad ståldel för horisontell sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modifierad sågram i närbild fäst på ett kapstativ med ny tillverkad "tail" i stål och precisionsfilade kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en ombyggd Flex GBS4910 såg monterad på ett kapstativ med synliga justeringsmekanismer och slipade metallytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på modifierat sågstativ med ny tillverkad stålkomponent för horisontell sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delarna passade ihop direkt och behövde bara putsas lite med en fil för att ta bort grader och vassa kanter 😊
Modifierad såg fastspänd på kapstativ, synlig snabbkoppling och ny tillverkad "tail" i metall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en modifierad sågrams fäste med snabbkoppling på ett kapstativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en modifierad Flex GBS4910 såg monterad på ett kapstativ med en ny tillverkad "tail" i stål för horisontell sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ombyggd kap- och geringssåg Flex GBS4910 monterad på kapstativ med tillagd stålkomponent för horisontell sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand justerar snabbkoppling på en bandsåg monterad på ett kapstativ i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Daniel_N och 2 till
  • Laddar…
Tjusigt!
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Snyggt. Men vart hamnar spånet?
 
  • Gilla
Söderfors
  • Laddar…
Tack! Det hamnar i en askfälla/föravskiljare kopplad till en grovis.
 
  • Gilla
Söderfors
  • Laddar…
Att olja eller inte olja sågsnittet, det är frågan?
 
I småindustriella sammanhang skall det alltid sprutas litet skärvätska på skäret när man sågar. Annars blir bladet ovasst direkt.
Större bandsågar har en balja som fångar upp skärvätskan och en pump som pumpar upp den till skäret via ett rör.

Skärvätska köper man i dunk. Senast betalade jag och en kamrat 98 euro för en 5-litersdunk att dela på. 5 liter är minsta förpackningen för småförbrukare normalt är det 20-litersdunkar som gäller.
Man späder ut skärvätskan med vatten i proportion 1:30 eller 1:40 så en 5litersdunk ger kring 180 liter färdigblandad skärvätska.
Om du vill ha en mindre mängd tycker jag att du skall ta med en flaska och fråga på någon verkstad om de kan sälja en liter åt dig ur 20-litersdunken.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Fast sånna här småsågar är inte gjorda för kylvätska, inget sätt att samla upp.
Men lite olja som smörj är ju möjligt?
 
Redigerat:
Olja är ännu klottigare än skärvätska och den kyler sämre. Varför vill du då använda olja?

På små bandsågar brukar folk stå och spruta skärvätska på skäret med en stänkflaska eller liknande har jag sett.
 
Normalt behövs ingen kylning eller smörjning på denna typ av såg. Se bara till att inte köra med för snabb matning och hastighet så hinner klingan kylas av under "loopen".
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Olja är ännu klottigare än skärvätska och den kyler sämre. Varför vill du då använda olja?

På små bandsågar brukar folk stå och spruta skärvätska på skäret med en stänkflaska eller liknande har jag sett.
Tänkte typ en droppe olja bara, som när man borrar? Fast om det inte behövs alls är det ju bra, då slipper jag avfetta sedan 👍🏻
 
En bra sak att tänka på med metallbandsågar är hur brett ämnen de kan såga på längden. Vissa handhållna modeller (Milwaukee?) har motorpaketet i linje rakt bakom bladet så ett ämne som ska längdsågas tar stop efter ca en dm. På flexen är det 9 cm fritt. Det spelar ingen roll vid kapning men har betydelse om den ska monterad horisontellt. Metallbandsåg i verkstad med synligt sågblad och begränsat utrymme bakom för att såga längre ämnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.