Någon som har tips på hur man kan rengöra smutsiga stolsdynor som är fasthäftade?

Finns det något effektivt medel man kan dutta på, eller är det bättre/smidigare/enklare att klä om dynan? ???
 
Kemiskbensin är superbra! testa bara först så just det tyget tål det :) Du köper det typ Maxi o Coop..

Lycka till!
 
Testa klädseltvätt som biltillbehörsbutikerna saluför. ;)
 
Vi bytte ut klädseln på våra antika ekstolar som vi har i köket. Klädseln består numera av vaxat tyg - som är befriande lätt att torka av - med härligt klatschiga jordgubbar som mönster! Bryter av fint mot den strama designen.

Häftjobbet tog väl någon halvtimma eller så. Kanske ngt för dig också? ;) ::)
 
ClasseClas skrev:
Klädseln består numera av vaxat tyg - som är befriande lätt att torka av -
Funderade på det, men hur är det att sitta på om man har tex. kjol eller shorts och det är varmt ute? Blir det inte kladdigt?
 
ClasseClas skrev:
Vi bytte ut klädseln på våra antika ekstolar som vi har i köket. Klädseln består numera av vaxat tyg - som är befriande lätt att torka av - med härligt klatschiga jordgubbar som mönster! Bryter av fint mot den strama designen.

Häftjobbet tog väl någon halvtimma eller så. Kanske ngt för dig också?  ;) ::)
Min sambo skulle få tuppjuck om jag gjorde det! ;D

Ska se om jag inte kan hitta en biltillbehörsbutik i närheten och testa klädseltvätten först.

Tack för alla tips! :-*
 
Sophia skrev:
Funderade på det, men hur är det att sitta på om man har tex. kjol eller shorts och det är varmt ute? Blir det inte kladdigt?
Inte farligt, det är inte direkt någon vaxduksfeeling utan snarare som - hmm, ja vadå - som glatt tyg.
 
Testat ångtvätt?
Gjorde rent en skrivbordsstol som hade stått i garaget och fått en massa fläckar....den blev jättefin!
 
Vi köpte fuskskinn och satte på. Inga problem att sitta på och lätt att torka av. Finns i tygaffärer.
 
Vaxduken som Classe pratar om (hoppas jag ;)) är inte sån vaxduk de säljer billigt överallt utan det finns en annan variant, ett impregnerat tyg som ger samma effekt men behåller känslan av textil.

Men möbeltvätt på burk finns på ICA och alla andra butiker. Pröva det först så kanske du får ordning på stolarna.

Om du får rent dem har jag ett annat tips för hur du behåller dem fina; spray tre, fyra lager av impregneringsmedel på dynorna så är de mycket lättare att torka av sen och väldigt lite fäster på tyget.
Vanlig enkel sko- och texilimpregnering är det som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.