Jag har en liknande situation med en skafttomt och 37 m väg och jag har två olika grannar på vardera sidan om vägen. Under alla år vi bott i huset har jag haft en rejäl tvåstegs snöslunga och kastat upp snön längs vägen (vilken sida beror på vindriktning). Gör man det rätt bildas inga höga snövallar men se upp med lösa föremål.

Grannarna har aldrig klagat och det beror säkerligen på att jag också brukar köra av deras garagevägar. Det tar bara några minuter extra men på köpet får jag positivt inställda grannar som aldrig klagat.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 4 till
  • Laddar…
plus8 skrev:
Jag har en liknande situation med en skafttomt och 37 m väg och jag har två olika grannar på vardera sidan om vägen. Under alla år vi bott i huset har jag haft en rejäl tvåstegs snöslunga och kastat upp snön längs vägen (vilken sida beror på vindriktning). Gör man det rätt bildas inga höga snövallar men se upp med lösa föremål.

Grannarna har aldrig klagat och det beror säkerligen på att jag också brukar köra av deras garagevägar. Det tar bara några minuter extra men på köpet får jag positivt inställda grannar som aldrig klagat.
Precis så har jag oxå gjort tidigare...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hej, vi har även skafttomt - vägen in är en servitutväg. Vad gäller vid snöskottning då?
 
Uppenbarligen är ju grannen irriterad över något och har valt att markera genom att sätta stopp för plogning in på hennes tomt.

Mitt förslag är att fixa relationen med grannen. Då kanske ni kan komma överens om en vettig snöhantering.
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
harry73 skrev:
Är det inte snarare så att det inte är lämpligt att lägga snön på hennes gräsmatta? Går det på andra sidan, skulle jag göra det. Annars går det såklart också att salta :)
Det festliga är att det offentliga (trafikverket) har rätt att hänsynslöst kasta snön från väg in på folks tomter och det har slagits fast i domstol då en Härjedaling fick sitt gunnebostängsel rasat av snömassor. Däremot måste privatpersoner följa vanlig anständighet och respektera sin granne. Ps har 3 trimmade långkastande slungor att sälja så att du kan kasta över din granne o in till nästa.
 
byggarätt skrev:
50 meters skaft på 4 m bredd?
varför kan du inte nöja dig med att skotta åt andra sidan??? vad finns där???

En radikal lösning är att gräva ur ett dike som du lägger ett stålgaller över sedan lägger du elvärme som två hjulspår och så vips har du löst skottningen med rimliga snömängder i stockholm
Det behövs ingen avrinning för elvärmda hjulspår. Värmeslingan har helt enkelt inte kapacitet att smälta så mycket att vattnet är ett problem. Eftersom man värmer marken så kan vattnet dessutom dräneras naturligt ner i marken. Snö mellan hjulspåren är inte ett problem,dels kan den knuffas iväg rätt enkelt med bra grepp med hjulen, dels gör hjulspårens värme att det i praktiken inte bygger upp.

Däremot, om man tänker sig 2 st hjulspår med 40 cm bredd, 50 m långt och 300W per kvadratmeter så blir det 12kW anslutningseffekt (3x17A så även 3x25A med effektvakt är på gränsen) om man inte sektionerar det med olika prioritet. Om man sektionerar med olika prioritet det så riskerar man ändå att få skotta vid lite större snöfall, dels för att det tar timmar från påslag tills man är uppe i arbetstemperatur, dels för det kan ta dagar att smälta underifrån i efterhand eftersom vattnet inte kan avdunsta och det bildas hålrum, men det löser fortfarande problemet med av var man gör av snön, så länge det inte är för kallt. Det brukar inte vara så kallt vid själva snöfallet, men om det smäller till och blir svinkallt innan man tinat snön kan det vara omöjligt att få upp temperaturen över nollan. Detta sätt har definitivt ett pris, och det går dessutom åt mer el för samma resultat om man har sektioner med olika prioritet.
 
Redigerat:
Man skottar ALDRIG in snö på annans tomt. Det är dålig stil. Så gör man inte. Du får lösa ditt problem själv.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
birgera skrev:
Man skottar ALDRIG in snö på annans tomt. Det är dålig stil. Så gör man inte. Du får lösa ditt problem själv.
Fast om jag har fått det i 5års tid (vilket hon sagt går bra) så ska jag räkna med att jag det 6:e året inte får utan att någon säger något?
 
Ja. Det kallas kvinnlig logik. Fattar-du-la :D :p
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det är bra att tråden tog upp snöskottningen för nu när alla fungerande rutiner rasar i samhället så drabbas människorna av små konflikter och lagen är solklar skotta aldrig snö på annans mark
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Här har TS en anledning att besöka en militär överskottsbutik och skaffa en rejäl snöslunga. :)
[bild]
Men LOL! Jag undrar om inte jag kört en sådan vid ett tillfälle i lumpen. Vi skulle öppna en helt igensnöad landningsbana. Om det är en sådan (det var ett tag sedan), så har den två stycken Scania V8-or. En för att driva hjulen, och en för att driva aggregatet. Jäklar vad det sprutade snö! Det var dock några metalldelar i själva aggregatet som lätt gick sönder, så det blev många stopp för reparation. Kul bild!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
byggarätt skrev:
för nu när alla fungerande rutiner rasar i samhället
Vad menar du med detta?
 
Campar skrev:
Som sagt, jag har ju fått lägga snön där innan, hade hon sagt för 5år sedan att det inte gick bra så hade det ju varit så. Men att komma i december och söka att det inte längre går bra kanske är lite fel tidpunkt också.
Hon har rätt att säga stopp för att lägga snö på hennes tomt när hon själv vill. Var glad för den tid du har fått möjlighet att lägga din snö på hennes tomt istället.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Frågan tycker jag mer handlar om varför hon vill förhindra att få lite snö på tomten och "kommunicerar" det med denna metod. Jag hittar heller ingen uppgift om bredden på denna infartsväg, det låter som att den är typ 2.3 meter bred, utan diken och istället hinder på båda sidor. Hur hade man tänkt hantera snöröjningen från början?
 
När folk styckar tomter med skaft så fattar de inte de behöver röja snö.....

Radikal lösning är att bygga en ramp gallerbrygga 50 cm ovanför marken så kan det snöa då medeldjupet understiger 50 cm i stockholm...

mindre radikal gräva dike i mitten o lägga slingor med värme i hjulspår...så att smältvatten o is hamnar i diket...

minst radikal...fyrhjuling med transportmöjlighet och slunga eller den trädgårdsrobot som jag länkade i tråden


allra minst handskotta och ta hand om snön själv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.