Hej,

Bor i en stenkåk från början på 60-talet. Jag vill göra mina ytterväggar 10cm tjockare för att skapa fönsternischer. Mina fönster går idag dikt an väggarna och det besvärar mig. Väggarna är dock redan isolerade med originalisoleringen (se bild).
Teknisk ritning av en väggsektion med isolering och konstruktionsmaterial markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vill inte riva isoleringen för det blir för mkt jobb och damm osv som flyger runt.

Men jag är orolig att jag kommer att stänga in fukt och att det kommer börja mögla. Just nu har jag två spår. Vilket tror ni är bäst? (Eller finns det ett tredje spår?)

1: Stålreglar, 2x50mm isolering, osb, samt gips. Men kommer fukt ansamlas och mögel gro, eller funkar detta?

2: Skapa en innervägg som fast utan isolering. Det blir med andra ord mer eller mindre en luftspalt på 10cm. Därefter sätter jag upp två ventilationsgaller (längst upp på en sida, längst ned på andra sidan) för att fukt ska kunna torka ut.


Vad tror ni?


Osäker på om det är relevant men:
  • Tilläggsisolerad vind.
  • Solen ligger ej på alla väggarna, vissa väggar är i norrläge.
  • Vi har vattenburen värme (bergvärme) samt trivseleldas.
 
Redigerat:
K
Eftersom det saknas diffusionstät papp/plast i dagens vägg kan du antagligen utan risk tilläggsisolera 100 mm inåt. Se till att få någon form av ångapärr/broms bara. En 100 mm vägg som du har idag är helt riskfri ur fuktsynpunkt. Vid 200 mm är det viktigt att ångan från inomhus har lättare att komma igenom på utsidan än insidan.

En tio centimeter luftspalt verkar mest dumt...
 
Nu kanske jag läser ritningen fel men det står att det är diffusionstät papp på ritningen. Ellerser jag fel? ^^

Hur går jag vidare om jag faktiskt har diffusionstät papp?
 
Redigerat:
Bort med pappen, isolera & regla, nytt difftät skikt på insidan.
 
Tack! Jo det är absolut ett alternativ. Men det blir ett för stort projekt. Det är halva övervåningen och vi bor här så jag vill inte riva allt för att bygga nytt. Det är därför jag undrar vad det finns för andra alternativ.
 
Det är väl bara att göra på de väggarna du ska tilläggsisolera?
 
Det är hela övervåningen det rör sig om tyvärr. Tack jag uppskattar ditt förslag samtidigt kommer vi inte riva det befintliga som funkar bra, det kommer bli ett för stort jobb.

Är det någon som kan berätta vad som skulle hända om jag satte isolering direkt på väggen, eller om jag reglade och körde osb och sen gips men utan isolering?
 
K
Haha. Jag började skriva att du kan tilläggsisolera med max 45mm för att inte ångspärren ska komma för långt in i väggen. Man brukar prata om max 1/3 in från den varma sidan. Men så tyckte jag att det inte stod något om papp i väggen som i taket.

Men då är det rätt som andra skriver antingen måste du riva bort pappen eller så får du bara isolera tunnt...
 
K
mutalisken skrev:
Är det någon som kan berätta vad som skulle hända om jag satte isolering direkt på väggen, eller om jag reglade och körde osb och sen gips men utan isolering?
Sätter du 100 mm isolering direkt på väggen kommer fuktig luft (i teorin) vid extrem kyla att kunna kondensera på pappen och orsaka mögel i isoleringen och på kringliggande reglar.

Kör du med reglar med luftspalt händer det i princip ingenting (det stora utrymmet kommer ge krafiga konvektionsströmmar som fördelar värmen ungefär som i rummet). Därför finna det inte någon direkt poäng att göra så heller. Mer än det estetiska då...
 
Tack för förtydligandet!

Anledningen till att vi gör detta är det estetiska. Vi är ok med att förlora 10cm golvyta.

Vad betyder kraftiga konvektionsströmmar i praktiken? Kommer vi märka av det och det påverka trivseln/värmen i rummet?

Bör vi även skippa osb-skivor och bara köra gips då?
 
K
Svårt att svara på. Har ni öppet i botten och toppen som du skrev i ditt första inlägg så kommer ni kanske att få kallras på golvet som inte är så skönt. Det är bättre att bygga det "tätt".

OSB har man ju främst för att det ska bli lite lättare att skruva upp tunga saker på väggen, har ni inga planer på att sätta TV med svängstativ på väggen tycker jag att du kan skippa det.
 
Ah ok! Tack!

Tanken av att bygga tätt gillar jag. Jag tänker att eftersom vi har ft-ventilation och att vi har undertryck så borde inte kondens bildas i luftspalten, och fukt borde inte tryckas ut heller.

Tänker jag rätt?

Jag uppskattar verkligen era synpunkter!
 
Vill förtydliga att det är just det estetiska vi är ute efter. :) inser att jag inte skrev med det i mitt första inlägg.

Ytterväggen är varm och torr idag och vi har inge kallras eller skum doft från den så jag upplever att isoleringen funkar bra.

Fuktkvoten just nu ligger runt 35-40% rh när vi inte eldar i rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.