Lurade lite på om det var någon som fått golvvärme till en Smålandsvilla ?? Om det är möjligt? Kostnad?

Ni som är experter på området: Om det som standard är en gjuten platta  och ett vattenburet värmesystem med radiatorer, borde det inte gå (enkelt) att få detta med golvvärme istället, eller blir det mycket förändringar av golvbyggnationen då, eller annat som kan tänkas sätta käppar i hjulet från en modulhustillverkare?
Vi hade Smålandsvillans "Målilla" i tankarna med övervåning men där får man givetvis behålla elementen, går det att kombinera??
 
Rent tekniskt sett är det fullt möjligt att ha golvvärme i bägge planen på en Smålandsvilla. Men om de erbjuder detta som ett alternativ vet jag inte.

Med gjuten platta går det lika bra med vattenradiatorer som vattenburen golvvärme. Kostnadsmässigt skiljer det inte mycket. Ingen av modulhustillverkarna använder dock gjuten platta som grund.
 
Tack för svaret men visst använder Smålandsvillan gjuten platta!? Det stod i våra papper iaf. I ofs kanske dom använder olika på olika platser. Det jag tänkte mest på var om hustillverkaren måste ändra i golvet om man har golvvärme eller är det något jag klarar av att göra själv! Vet ju om att man skall ha massor av isolering över slingorna mm. Behöver hustillverkaren ändra i sina golv blir det nog värre.
 
Pinger skrev:
De har byggt en torpargrund i lecablock. Grunden är delvis nedgrävd på en vattensjuk tomt. De har satt puts på utsidan av lecablocken och de är ständigt fuktiga. Dessutom fyllde de upp lera mot grunden...
Ja, ja man får vad man betalar för men jag skulle aldrig investera pengar i ett sådant bygge. Det enda gjutna är faktiskt garageplattan...
Precis som om en gjuten platta skulle hjälpa mot dåligt underarbete och dålig dränering...?
 
Pinger skrev:
Ja, ja man får vad man betalar för men jag skulle aldrig investera pengar i ett sådant bygge. Det enda gjutna är faktiskt garageplattan...
Jösses...

Det är att be om problem.

Men kul att bilen får ett bra hem...
 
Det går men Golvvärme ökar era driftskostnader ordentligt. Men gör ni det så välj klinker eller plastgolv. Trägolv är inget bra alternativ, då trä gör allt det kan för att hindra värmen från värmeslingorna att tränga igenom.

/J
 
Det är vetenskapligt konstaterat att i strumplästen så går gränsen för när underlaget upplevs som kallt eller varmt vid 22,5 - 23,5 grader. Över det temperaturintervallet känns golven varma, under det som kalla. Precis som Kurre skriver, när du har en normal temperatur inomhus så känns inte golven varma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.