Hej!

Fick min räkning på elen för november och tänkte höra med er hur era priser ser ut och hur ni gått till väga för att få ett lågt elpris. Mitt elpris för november låg på 1.60:- per kvh och jag had förbrukat 1900 i runda slingar så priset landade strax över 3000:-.

Är detta mycket för november som ändå var lite kall?
Har för mig att jag hade lägre elpris förra året vid den här tiden, men är inte säker.
Har ni några tips och idéer på hur jag kan sänka elpriset?
Och hur mycket drar en TV ungefär? Våran står på många tmmar under dygnet.

Mvh Andreas
 
Vet inte riktigt vad för kostnader du summerar.

Men om vi tittar på endast energiavgiften, och inte överföringsavgiften till det lokala nätbolaget,
så betalade jag för elenergin augusti - oktober 518 kronor för 801 kWh, alltså 0,65 kr/kWh.

Jag har rätt låg förbrukning och får kvartalsfakturor, så vad det blir för november vet jag inte än.

Om du sedan inkluderar nätavgifterna blir naturligtvis kostnadsbilden annorlunda.

Tips: Byt elbolag varje år, så slipper du fasta avgifter de första 12 månaderna.

Tips 2: Stäng av TVn, ställ undan den på ett förråd och säg upp licensen.
Sparar några tusen per år, och du kommer inte att sakna den!
 
Jo precis jag räknar ihop nätavgiften med elpriset och får ut 1.60:- per kwh.
Tvn har jag inte så mycket användning för, men tjejen och barnen använder den rätt mycket. Men man kan ju dock sätta en gräns på hur mycket den bör användas per dag helt klart. Men som du säger, det skulle spara många tusenlappar extra då man slipper parabolavgiften för Viasat bl.a. Skulle gissa på att den ligger runt 8000-9000 per år bara den.
 
Ja, till mina 0,65 kr/kWh för elenergin kommer ungefär 0,98 kr/kWh i nätkostnad, så vi hamnar ungefär på samma totalkostnad.

Så nätkostnaden är alltså högre än energikostnaden, och det känns ju lite surt :p

Det enda man kan göra är väl att försöka hålla ner elförbrukningen.
 
messijah skrev:
Är detta mycket för november som ändå var lite kall?
Har för mig att jag hade lägre elpris förra året vid den här tiden, men är inte säker.
Har ni några tips och idéer på hur jag kan sänka elpriset?
Och hur mycket drar en TV ungefär? Våran står på många tmmar under dygnet.
Mvh Andreas
Nu är det omöjligt att avgöra om det är mycket, för just ert hushåll, då du varken uppger uppvärmningssystem, bostadsyta eller ålder på huset, samt vilka vanor ni har.

Bakar ni bröd, lagar mat på flera plattor eller duschar flera timmar varje dag med el varmvattenberedare, så påverkar det förbrukningen, än att en TV står på ett par timmar om dygnet.

Sänka förbrukningen, gör man genom att inte använda så mycket el! Förmodligen har ni eluppvärmt och det enklaste att få ned förbrukningen är att skaffa en L/L-värmeväxlare om det är öppen planlösning. L/V om ni har vattenradiatorer.
 
thomas33 skrev:
Nu är det omöjligt att avgöra om det är mycket, för just ert hushåll, då du varken uppger uppvärmningssystem, bostadsyta eller ålder på huset, samt vilka vanor ni har.

Bakar ni bröd, lagar mat på flera plattor eller duschar flera timmar varje dag med el varmvattenberedare, så påverkar det förbrukningen, än att en TV står på ett par timmar om dygnet.

Sänka förbrukningen, gör man genom att inte använda så mycket el! Förmodligen har ni eluppvärmt och det enklaste att få ned förbrukningen är att skaffa en L/L-värmeväxlare om det är öppen planlösning. L/V om ni har vattenradiatorer.
Vi har FLVP med VVB däri, en Nibe fighter 410p. Vi har även vattenradiatorer som är kopplade till denna. 2 barn och 2 vuxna i hushållet som ligger på 117 kvm med väldigt öppen planlösning. Har även en kamin som vi eldar i rätt regelbundet.
Har även ett gästhus på 49 kvm som förbrukar 350 kWh i månaden i snitt som också räknas in i min översta kalkyl.
 
Jag betalar inkl allt 1.11:-kWh hos Jämtkraft och med lokalpris.
 
messijah skrev:
...Har även ett gästhus på 49 kvm som förbrukar 350 kWh i månaden i snitt som också räknas in i min översta kalkyl.
I stort sett samma som vi gör av med i hela vårt hus med 108 kvm boyta, 366 kWh i november.
Men ert gästhus är väl inte stadigvarande bebott, så ni borde ju kunna skruva ner till "underhållsvärme" 5 -10°C.
 
elmont skrev:
Jag betalar inkl allt 1.11:-kWh hos Jämtkraft och med lokalpris.
Bra pris!
Men ni har väl lägre priser där uppe än vi som bor här i närheten av Ringhals och Oskarshamn :x
 
Jämtkraft ägs till största del av Östersunds kommun och ägarna har gett ledningen för bolaget till uppgift att förse dom som bor inom distributionsorådet med el till "bra" pris. Det är alltså ett politiskt beslut
 
En hyfsat modern led-tv drar väl inte mer än 100W. Om du kör den dygnet runt i en månad så har den förbrukat 100*24*30= 72 kWh vilket inte är särskilt mycket av dina 1900kWh. Den känns som att uppvärmningen kanvara den största förbrukaren hos dig. Var har du för uppvärmningsform? Direktverkande el? Det är där jag skulle börja kika efter alternativ isf och låta ungarna fortsätta titta på tv, det är nyttigt för dem ;)
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.