Hej alla!

Jag skall så småningom kika på ett hus som verkar intressant. Det är torpargrund, och följande står att läsa i besiktningsprotokollet:

"Golven lutar i den gamla delen. Något som är relativt vanligt på äldre hus och är mest märkbart i vardagsrummet. Nu ligger ett golv i rummet som inte visar på några sprickor och kan ge en antydan att det har varit så en längre tid.

Grundmuren består av natursten och några öppna "kattgluggar" finns. Foton tagna via ventiler är ingen fullständig utförd besiktning, men man kan ändå avgöra om det finns tillräcklig med utrymme om man skulle kunna komma in. Bjälklaget ligger upplagt på natursten och vid kontroll av fuktkvoten i underkant uppmäts lite förhöjda värden som förväntat. Det finns lite sprickor i stengrunden.

Vid tillfälle bör man försöka komma in i grunden för vidare kontroll, då golvet lutar något och för att avgöra orsak och omfattning, samt om åtgärder kan / bör vidtas. Vid en renovering av duschrum ser jag en möjlighet att via golvet ta sig ned i utrymmet när man ändå har tillfälle. Då bör man inspektera bjälklag och bl.a rensa marken och täcka markytan med plastfolie."

Vad är det vi kan ha framför oss, om vi skulle köpa huset? Om man behöver stabilisera eller räta upp huset, vad kan det innebära? Jättelika arbeten, eller bara kila in lite fler stenar? Jag har noll koll, hoppas att någon kan ge bra tips. :)
 
Låter lite som det första huset vi köpte, i Göteborgs skärgård.

Så småningom byggde vi om och renoverade, och byggde bl. a. ett kök på bottenvåningen
(det hade varit affär några decennier, så boningsrum och kök var på övervåningen).
Precis när vi skulle lägga det nya köksgolvet mätte jag och upptäckte att golvet lutade 4 cm på 3,5 meters bredd.
Så det var bara att regla upp lite grand innan det nya golvet lades.

Själva grundmuren och väggarna behöver vi inte röra.
 
  • Gilla
ConnyN
  • Laddar…
Låter ju som att huset stått ett tag. som jag uppfattar det är inte torpargrunden inspekterbar? Försök att skriva en klausul att ni har full ångerrätt efter vidare undersökning av torpargrunden om det visar sig vara omfattande fel.

Vi blev nekade den klausulen och fick istället 50kkr avdrag vilket var idiotiskt egentligen av oss att gå med på. Tack gode gud för att vår krypgrund var i ming kondition :)
 
  • Gilla
ConnyN och 1 till
  • Laddar…
Beror ju på vad ni har för krav på huset, dvs hur ni vill ha det.

Personligen hade jag själv lyst och tittat och luktat i de olika kattgluggarna för att få en uppfattning om grund/trossbotten. Sedan känt om/hur golven sviktar, och försökt avgöra huruvida det bara är normal svikt i golvplank och reglar eller om det indikerar försvagning i form av röt angrepp. Detta på många ställen i alla rum. Har de ändrat ngt på golven de senaste 50 åren? (Typ lagt in plastmattor, laminat etc.)
Vidare bör man fråga föregående ägare om golven är kalla och/eller om det drar kallt på vintern när det blåser. Finns det ngn eldstad, och hur mkt/ofta/länge eldar de? Finns det hängrännor, och var mynnar stuprören/vart tar regnvattnet vägen? Lutar tomten mot eller från huset? Vad är det för markförhållanden runt omkring? (Lera, morän, berg, surhål etc). Ligger huset i en sluttning, eller på en kulle, eller i en sänka etc? Har det ngn gång renoverats i grunden/trossbotten eller golv? I så fall varför?Allt för att sammantaget ge en indikation om grundens sannolika tillstånd.
Om inget alarmerande kommer fram så finns det ingen anledning att göra ngt med grunden. Har det stått fint i 100(?) år så bör det med rätt behandling stå fint de kommande 100 åren också.

Allmänt är det inte bra för gamla torpargrunder om det ligger täta material på golven. Det bästa är original plankgolv, men om man tar fram dem så finns alltid en risk för golvdrag, vilket åtgärdas genom att lyfta de yttre golvplanken och fylla på isolering (spån, ev en skiva Isolina el likn cellulosabaserad isolering).

Det här är ex på vad ni bör göra och fråga vid visningen för att få en första överblick,
 
  • Gilla
ConnyN
  • Laddar…
Åh, kanon! Stort tack för alla superbra svar!

Säljare är ett dödsbo, så det kan bli svårt att forska i historiken. Men jag har tänkt att fråga någon kunnig byggare som kanske kan bistå på något vis.

Fantastiskt vilken bra resurs detta forumet är! Tack!
 
BirgitS
Försök prata med grannar, ofta har de ju hört eller sett ett och annat under åren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.