Varför?
Jag har den nu gamla PCM 8 och som beskrivs lever den med vissa brister. Har tack och lov inte upplevt strömbrytarproblematiken. Jag har använt den friskt sedan 2010 (https://www.byggahus.se/forum/socia...r-erfarenhet-och-ska-bygga-fritidshus-10.html). Nu är vi faggorna att renovera köket samt göra klart hallen och då har jag planer på att byta ut denna maskin mot något nytt. Om Bosch nu utger sig för att ha uppgraderat den så skulle det vara väldigt kul att se hur väl följande fungerar under renoveringen:

  • Precision - gradskalan kontra det verkliga snittet
  • Laser/lampan - hållbarhet samt precision
  • Dammupptagning - både med påse och grovdammsugare
  • Styrkan - framförallt känslan när man kapar en 45a
  • Känslan i knappar
  • Hållbarheten på knappar
  • Sågens fästen - sågbordsmontering

Upplägget
Med rykande ärlighet så tror jag att det kan bli rätt roliga filmer i sann 'byggahus-miljö'. Kameror finns i överflöd från x-antal cykel- och barnfilmer, så där går det ingen nöd. Vad gäller upplägg så kan jag se framför mig hur jag gör en variant på Toolstops egna irländare.. fast på dalmål med uboxing i snickarverkstan. Sambon får fota och filmkameran får nog göra sitt för att ge en så bred känsla i användandet (som kommer i största mån ske i ett tält utomhus eller i hallen beroende på hur väl dammupptagningen fungerar).

Så mitt slutgiltiga inlägg kommer att bestå av väldigt blandat material där det som är lämpligt avgör filtypen. Texten kommer att korrekturläsas av min språkpolis tillika lärarstudent.. och.. ja, det var något mer. Sambo, min sambo kommer att korrekturläsa det.

Det kommer att bli en hel del lister, hyllplan, golv, innertak, reglar mm. Syftet är att till stor del vara klar i slutet av februari så detta var väldigt lägligt :)

Slänger med en länk till en gammal fin film som må vara allt annat än snickring. Inom cyklingen figurerar jag under användarnamnet kung_gustaf. Denna bjuder jag mest på för att visa min otroliga talang inom film & redigering :D Den var enbart gjord för att visa upp cykeln inför endurosäsongen 2014. Alla andra la upp en bild, jag gjorde en film.
https://happyride.se/video/48751/
 
  • Gilla
ItWasntMe och 1 till
  • Laddar…
Anmäler mig

Jobbar med test AB mjukvara har också tidigare utgåva av denna såg (som är rätt sliten pga renovering) så skulle vara roligt att testa om den fått några förbättringar eller ej

Jag skulle göra följande:
* unboxing
* jämföra features mot tidigare version
** är lasern bättre? Enklare att kalibrera?
** är lampan bra?
** är montering på sågbord smidig?
** byte av klinga?
** är "gradskivan" uppdaterad?
** är tvingen lika dålig?
** osv..
* känns vissa detaljer lika plastiga som tidigare ( läs tummknapp)
* är sågen lika smidig att låsa i olika vinklar o lägen?
* går sugen att stänga av utan att dra ur sladden?
* osv...
* kommer även att såga vissa detaljer o vinklar.
* m.m

Helt enkelt jämföra o Test mot tidigare version.
.
 
Jag anmäler mig också.

Skulle vara roligt att testa då man ändå är lite verktygsnörd med väldigt mycket byggen på gång. Jag har idag en metabo kap/ger som helt klart skulle jämföras emot.

Efter ha jobbat med grundarbete, betong osv i ett halvår är det nu äntligen dags att få börja jobba i TRÄ igen, som jag har längtat. Då kommer det bli fantastiskt att få använda en ny kap/ger. Den kommer att få bekänna färg främst i lite grövre material, då jag sågar en del virke själv, och just nu närmast är det lite grövre balkar och golv osv som står på agendan.

Testet skulle utföras som så att jag först så klart ska packa upp den och känna och klämma, bilder på uppackningen är alltid skoj. För att sen redogöra för första kvalitetskänslan osv. Sen blir det lite mer hårdtestning av som sagt lite grövre prylar, vad den max klarar osv. Men självklart hur bra den är på finlir osv också. Ska tex bygga mig en dörr. Men kommer också nämnas lite vad jag tycker den är bättre eller sämre än Metabosågen jag har sen tidigare.

Jag kommer nog att sätt betyg på lite olika delar, så som känsla, kvalitet, funktioner resultat, prisvärdhet osv. För att i slutet bedöma om den är värd att köpa eller inte.
 
Anmäler mig också som intresserad, står i kast med altanbygge och bygge av attefallshus i lösvirke. Kan komma att få bekänna färg rejält! :)
 
Jag skulle gärna vilja hjälpa till med att testa. Förutom att det är kul att få känna på en bättre såg än den gamla fasta jag har så vill jag gärna bidra till forumet där jag fått mycket hjälp.

Men. Lite förvirrad och "körd" känner jag mig där man skall motivera och sedan väljas ut efter antal inlägg.
Då är det väl ingen idé för mig?

Citat
"Motivera:
1. varför ni vill testa och
2. hur ni planerar lägga upp recensionen.

Är det fler än två som anmäler sig som frivilliga testare kommer jag att välja utifrån antalet inlägg och/eller visat engagemang i Byggahus forum
.
 
Redigerat:
Jag anmäler mig.
Jag har en blå som är ganska sliten och behöver bytas ut.
Dessutom har jag inga projekt just nu och därmed tid att testa sågen.
 
Fario skrev:
Jag skulle gärna vilja hjälpa till med att testa. Förutom att det är kul att få känna på en bättre såg än den gamla fasta jag har så vill jag gärna bidra till forumet där jag fått mycket hjälp.

Men. Lite förvirrad och "körd" känner jag mig där man skall motivera och sedan väljas ut efter antal inlägg.
Då är det väl ingen idé för mig?

"Motivera:
1. varför ni vill testa och
2. hur ni planerar lägga upp recensionen.

Är det fler än två som anmäler sig som frivilliga testare kommer jag att välja utifrån antalet inlägg och/eller visat engagemang i Byggahus forum.
Ja det har du rätt i, det var illa formulerat. Nu har jag omformulerat så att det är tydligare hur jag kommer att göra urvalet: (citat) Är det fler än två som anmäler sig som frivilliga testare kommer jag förutom att titta på motiveringarna och hur ni planerar att lägga upp recensionen också att välja utifrån antalet inlägg och/eller visat engagemang i Byggahus forum.
 
Vid närmare eftertanke så kommer jag inte kunna leverera den kvalitet på recensionen skulle skulle vara önskvärd, jag drar tillbaka min kandidatur och hoppas på att få se en bra recension som gör mitt inköp lättare =)
 
Jag drar också tillbaka min kandidatur. Kommer inte att ha tid med att göra en bra testning nu, samtidigt har jag ju faktiskt redan en grön bosch gersåg som fungerar hjälpligt. Känns bättre om sågen går till någon som både kan göra en bra recension, men som också desperat behöver sågen.
 
E
Jag är intresserad av att bli testare av sågen. Jag har ett gammalt ruckel som jag sakta och ibland osäkert men ofta ganska tvärsäkert håller på renoverar. :wow: Ny altan, fortsatt bygge på hönshuset, nytt egenhändigt växthus planerat där jag har drygt 30 dubbla fönster som väntar på mig i grannens maskinhall, färdigrenovering av sovrum och ett rum på vinden och diverse lister som ska sättas upp i huset.

Hästarnas ligghall behöver även lite kärlek då deras kärlek varit lite hårdhänt och den är byggd av stenhårt gammalt loggolv som jag annars kapar med motorsåg. Om inte det får den att bekänna färg vet inte jag vad som krävs. :x

Jag har varit medlem i många år men läser mer än jag skriver. :surprised:
 
E
Tillägger, huset är från ca 1880 och frågan är om det är gjort så mycket på det sedan förra seklet, förutom det jag och ex hann göra innan separationen. Det finns inte en rak vinkel i hela huset och jag kommer dokumentera med bilder, text och film. I vinter kommer jag garanterat inte att börja byta några vindskivor eller knutbrädor, men jag har flera foder som kommer behöva bytas nästa år.
 
Har senast idag med min gamla (8 år?) PCM 8 sågat några 45° bitar,
och tillverkat en ram till ett Jobs-tryck med en kurbits, som nu sitter uppe på en vägg.

På vad sätt behöver denna såg förbättras? Tycker den är bra som den är faktiskt :)

PS
Vore kul med en jämförelse med "vinkel-stabiliteten" på olika sågar.
Att kunna gera i olika vinklar är ju toppen, men om inte vinkelinställningarna är exakta och replikerbara är det ju inte så bra.

Jag uppfattar att min gamla PCM 8 har mycket bra precision när man skall kapa/gera fönsterfoder och liknande.
 
Redigerat:
Varför skulle jag INTE få lägga händerna på den ena sågen och göra en recension av den?
Well, dels är inte den kamera uppfunnen som kan återge min vackra nuna på ett rättvist sätt, dels lyckades jag inom en vecka permanent skita ner den snygga Byggahus-tshirten jag fick för ett bra tag sedan. Man kan ju fundera över vad som skulle hända om jag fick en stackars såg i min vård....

Varför SKULLE jag då få tag i en såg?
Jag är ägare av ett stycke PCM8S idag, sedan ett par år. Även om sågen fungerar någorlunda som den ska har jag såklart upplevt vissa av de problem som omtalats här på bh, dock inte alla. De fem saker jag lagt märke till mest är:
- Dammpåsens funktion är ingen funktion alls. Troligen är den placerad där som dekoration.
- Den röda guidelaserns funktion är - efter en tids hyfsad funktion - ingen funktion alls. Sågspån har uppenbarligen kastats mot plastlinsen med sådan kraft att någon sorts fusion mellan plasten och spånen uppstått, vilket gör det omöjligt att få bort spånen ens med våld. Det vackert röda ljuset är numer ungefär lika fokuserat som halvljuset på min gamla Omega med rostiga reflektorer och stenskottstäckta lyktglas.
- Precisionen i gradskalan för gerning. Funkar någorlunda bra men nolläget är kass. När jag låter sågen hamna i det förinställda läget så hamnar den cirka en halv grad åt vänsterjämfört med skalan och verkligheten. Ingen stor grej om man ska såga väggreglar men när det är dags för lister är kravet på precision absolut, då duger det inte längre. Visst går det att tvinga sågen till exakt noll men det kräver god syn och tålamod och båda börjar tryta....
- Teleskopfunktionen. Den löper fortfarande någorlunda lätt men det löper ojämnt, lite hackigt. Klart irriterande.
- Mest irriterande är att sågen inte sågar igenom arbetsstycket, inte utan ett lite extra tryck på handtaget. Ska det vara så svårt att låta klingan gå ett par millimeter förbi arbetsstycket för att vara säker på att hela stycket kapas? Nä, här har man förmodligen tänkt millimeterprecision men sen har det fallit på felmarginaler åt andra hållet istället. Mycket irriterande!

Här finns alltså ett ypperligt tillfälle att jämföra den nya sågen med en likadan som är ett par år gammal och fullt (nåja) fungerande. Jag kan enkelt utföra exakt samma moment med båda sågarna och sedan jämföra resultaten.

Mitt projekt då?
Jo, jag har en sommarstuga som är under grundlig renovering och turen har kommit till att få upp innerväggar samt en massa taklister. Således består de kommande månadernas arbete av både grovsågning och precisionssågning. här finns räta vinklar och här finns nästan räta vinklar och vinklar som aldrig kommer få någon rätsida.

Upplägget börjar av naturliga skäl med något vi språkkonservativa brukar kalla för "uppackning" :D, kort genomgång av manualen (för vem bryr sig egentligen om den), följt av montering, och komma-igång. Sedan följer praktiskt användande av sågarna, sida vid sida, för jämförelser i varje moment. Detta blir av uppenbara skäl den mest omfattande delen.

När testet är avslutat kan jag tänka mig att donera min gamla fullt fungerande såg till någon bättre behövande. Jag har knappast användning för två likadana och så länge den gamla fungerar som den gör idag så kan den säkert komma väl till pass hos någon annan. Hur detta skulle lösas rent praktiskt har jag inte funderat så mycket över men det löser sig säkert...

Med hopp om ett hårt paket lagom till jul!
ToRy
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Jag anmäler mitt intresse att testa sågen!
Jag håller på med en köksrenovering just nu och vill gärna kolla skillnaderna mellan min befintliga kap ger från Classe. Är inte nöjd med min befintliga såg och letar efter en bättre.

Jag avser lägga upp en rapport med en genomgång av de vanligaste vinklarna, sågens kapacitet etc.

Jag har en hel hög med fönsterfoder och andra lister som behöver sågas. Hade varit roligt med en ny såg att testa!
 
Vi väntar med spänning :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.